Annons

Acc dör efter 5 min. Santa fe -02

1
Hej hopp i Santaskogen.

Är en trevlig ägare av en Santa fe född -02

Terrängbil täckt
2.7 V6
4x4,
173 Hk,
[SM],
Modellår: 2002,
Tillv.mån: 2002/04,
Motorkod: G6BA


Har bara positiva saker o säga om bilen i största allmänhet. köpte den med 14K på mätaren av ett äldre par.

Mitt problem är att ACC dör/slutar gå efter 5 min kylning trots att den kallar på kyla.

Det som är gjort på den är:

Provtryckning OK
Vaccumsugning OK
Fyllning OK
Byte trycksensor OK
Justerat magneten till rätt avstånd 0.3 OK
Gjort rent lilla fläkten inne i kupen. OK
Kollat fläkten till kondensorn OK

Haft den på Mekaverkstad som säger att systemet funkar men som antyder att kompressorn bör bytas, men om jag inte har fel så är kompressorn helt mekanisk.
efter att man kör dessa 5 minuter så kan man mata magneten med 12v o då slår den till och de blir kallt.
Då bör det inte vara kompressorn

Nånstans på vägen tappar den signal.
Finns det fler givare än den som sitter vid inneskärm höger fram?
sitter en tryckvakt på kopressorn men enligt Hyudai i Örebro så går den inte att byta.

Nu vänder jag mej till den samlade massan här inne som jag sett i alla trådar, (har nog läst alla acc trådar)

Är det någon som kan ha en ide om vad som kan vara fel?

Jag har väldigt stort mektålamod men nu börjar det ta slut, tänkte spara på de tills jag ska byta tändspolar och ignition failure sensor. (delar på väg från USA)

Mvh Kenneth Bülow
Annons

Re: Acc dör efter 5 min. Santa fe -02

2
Går kylningen om Du lägger 12 v på magneten, so måste det väl vara den signalen som fattas. Jag vet inget om problemet, men rent logiskt är det so, tänker jag. Vet Du var den signalen 12V skall komma ifrån? Kanske är felet i denna givare. Är magneten Du skriver om kopplingen till kompressorn? I sofall är ju kompressorn i ordning, den kyler ju.
Jag har samma bil som Du och på min funkar AC på auto. Bara AC kan lägga av som Din efter ett tag, men gör igång om jag trycker på knappen.

Re: Acc dör efter 5 min. Santa fe -02

3
fredde e skrev:Går kylningen om Du lägger 12 v på magneten, so måste det väl vara den signalen som fattas. Jag vet inget om problemet, men rent logiskt är det so, tänker jag. Vet Du var den signalen 12V skall komma ifrån? Kanske är felet i denna givare. Är magneten Du skriver om kopplingen till kompressorn? I sofall är ju kompressorn i ordning, den kyler ju.
Jag har samma bil som Du och på min funkar AC på auto. Bara AC kan lägga av som Din efter ett tag, men gör igång om jag trycker på knappen.
Hej och tack för svar.

Jo magneten slår till om man lägger på 12v direct på den. nånstans försvinner signalen, har bytt sensrn som sitter på lågtryckssidan, men inte hittat nån sensor på högtryckssidan om det nu sitter nån där.
Ska in med bilen till en kille på fredag och felsöka hela systemet igen och tredje verkstaden så nu håller jag tummarna.