Annons

Min första Santa, del 5, Neverending Story

1
Kamrater, tiden flyger när man har roligt. Nu har jag varit Santa-ägare i hela fem år!!! :) Förälskelsen har väl lagt sig en smula, men glöden har knappast falnat på allvar, ännu. Bilen håller ihop förvånansvärt bra, jag trodde att jag skulle behöva laga bilen på verkstad nyligen, men slapp undan.

Igår var jag och köpte nya torkare, för första gången, och jag kom att tänka på vad bilen har kostat mig såhär långt. Vad ligger milkostnaden på, egentligen? Den var högre än jag förväntade mig, men å andra sidan så har bilen inte rullat många mil.

När jag räknar samman alla kostnader jag haft för bilen, värdeminskning, stor service, egen service, alla timmar i tvätthallen, försäkring, inköp av reservdelar (bromsbelägg o liknande), vägskatt, parkeringsavgifter, däck (inkusive byten) så landar jag på totalt 133 350 kronor. Då är inte bensinen inräknad. Inklusive bensin, på 4 030 mil så blir det 190 750, eller drygt 46 kronor per mil.

Ganska hög milkostnad, med tanke på att värdeminskningen "bara" ligger på 35 000 kronor ungefär, men å andra sidan så skenar milkostnaden iväg då man kör så lite som jag gör. Det är väl ganska vanligt att en bil rullar 1 500 per år, hade jag kört så mycket så hade kostnaden landat på dryga 31 kronor per mil i stället.

Vilket fall, så är jag fortfarande nöjd med bilen, och otroligt glad för att lyckades hitta ett riktigt torsdags-ex som har hållit ihop så bra. :)
Annons

Re: Min första Santa, del 5, Neverending Story

2
Jag har haft min Santa i 5 eller 6 år. Minns inte riktigt. Det jag har lagat är en omgång nya bromsbelägg. Och so byter jag torkare lite oftare än Du. Drivskivan på svängaxeln som driver en rem var enda större reparation. Däcken var nya alla åtta vid köpet. Värdeminskning finns inte eftersom jag köpte bilen rätt billigt begagnad och den kostar lika mycket idag. Har snart kör 10000 mil ( bilen har gått 30) och kostnaden utan bensin är 4000 kronor. Det är bara att räkna ut milkostnaden när man köper bra begagnad.