Annons

Hur lossa kontaktstycket vid A-stolpen, dörrens kabelhärva?

1
Detta gäller en Santa Fe (SM) -03 (sen 03:a om det skulle påverka), 2,4 4x4 GL.

Är det någon som har koll på hur man lossar kontaktstycket vid A-stolpen vid förardörren?

Jag skulle behöva lossa kontakten för kabelhärvan ut till dörren, som är ansluten vid A-stolpen.

Jag har öppnat upp gummidamasken på utsidan av a-stolpen och konstaterat att kontaktblocket går att dra ut en liten bit om man pressar in låstungorna som håller fast den mot hålet i a-stolpen.

Det är kortis mellan några kablar så centrallåset låser/låser upp sig varje gång man öppnar/stänger dörren.

Jag kunde konstatera att det var flera kablar som hade sprucken isolering men jag måste få ut kabelhärvan från a-stolpen för att inspektera den lite närmare och isolera de kablar som har blivit dåliga.

Lossade även panelen under ratten och insåg att man måste lossa rätt mycket för att få access till kabelhärvan på insidan av a-stolpen/inne i själva bilen... :?

Har gjort lite sökningar på nätet och här på forumet men inte blivit så mycket klokare.

Tips mottages tacksamt!

Mvh
Johan B
Annons

Re: Hur lossa kontaktstycket vid A-stolpen, dörrens kabelhärva?

4
Forumet är i det närmaste dött, men jag får väl svara mig själv om någon annan behöver informationen...

Kontaktstycket som sitter fast i a-stolpen lossas genom att man trycker in de fyra små låsflärparna som sitter "klockan 12, 3, 6 och 9" (sett rakt framifrån själva kontaktstycket).
Därefter kan man lirka ut kontaktstycket rakt ut och dra ut kabelhärvan från a-stolpen en liten bit.
Man separerar han- och hon-delen i kontaktstycket genom att pressa in den enda och ganska stora låstungan och därefter är det bara att dra isär kontakterna.

Kablarna med sprucken isolering är nu isolerade igen med tejp och dörren kan öppnas utan att centrallåset låser sig varje gång...

Inte så svårt att laga när man väl visste hur det skulle göras!


Mvh
Johan B