Annons

köpa billig santa fe 2002 V6, är jag dum? vad ska jag undersöka?

1
Hej!
Jag behöver en billig driftsäker bil som duger till skogsarbete och jakt,
En bekant säljer en 2002 V6'a automat för just under 20'000 riksdaler, den har gått 20500 på mätaren.
Är det ett stendumt köp? enda kraven jag har på bilen är att den ska hålla ihop 1-3 år lite beroende på hur jobbsituationen förändras
Vad ska jag undersöka om jag far och provkör den?
Utifrån vad jag kan läsa här på forumet verkar dessa santa fe vara antagligen dröm eller mardröm beroende på vilken tråd man läser :?:
Annons

Re: köpa billig santa fe 2002 V6, är jag dum? vad ska jag undersöka?

2
V6 är trevlig och väldigt komfortabel.
Värt att undersöka: rost bromssköldar bak, gumminbussningar infästningen krängningshämmaren fram sitter illa till under vaggan klockar vid körning, skramlade katalysator, kärvade bromsok bak syns tydligt om skivorna är rena eller rostiga. Läckande packbox ac pump kladdigt vid remskivan. När senaste rembytet och stift är gjort. 10k mila stift och rem 5 år eller 7,5k mil.

Re: köpa billig santa fe 2002 V6, är jag dum? vad ska jag undersöka?

6
På V6:an är det väl 9 000 mil eller 6 år som gäller?

Inte världens bästa bil, på papperet. Jag kollade folksams statistik häromdagen, och Santan får idel ettor i betyg för säkerheten, inget whiplash-skydd, ingen autobroms eller antisladd. Trots detta så är bilen mer än 20 % säkrare än medelbilen. :) Slukar soppa säger en del, Hyundai säger 1,14 per mil i blandad körning, vilket var exakt vad min drog under drygt två års mätning. (Bokförde varenda liter tidigare.) Till skillnad från lite dyrare märken, så anser inte Hyundai att bilen ska drivas framåt genom att förbränna motorolja, jag har då aldrig behövt fylla på en droppe mellan oljebytena. Dåligt rostskydd sade testarna för dryga tio år sedan, trots detta så tar besiktningen inte fram rosthammaren vid titt undertill, det finns ju ingen rost att knacka på, säger han. Lite undermotoriserad kan jag tycka, emellanåt, hade inte varit dumt med ett par hästar till ibland.

Ska du bara ha bilen ett par år, så får du kanske sålla lite bland alla felen. Kolla att all el fungerar, om någon ruta inte åker upp eller ner kan man kanske leva med, men stolsvärme är skönt. Att klimatanläggningen funkar som den ska är också skönt.

Och, som sagt, när gjordes rembytet senast? Den kostnaden skojar man inte bort. Jag måste byta min om tre år igen, men det är troligare att jag kör bilen till skroten eller säljer den för ett mycket skäligt pris då.

Re: köpa billig santa fe 2002 V6, är jag dum? vad ska jag undersöka?

8
Nybilsokes skrev:Hej!
Jag behöver en billig driftsäker bil som duger till skogsarbete och jakt,
En bekant säljer en 2002 V6'a automat för just under 20'000 riksdaler, den har gått 20500 på mätaren.
Är det ett stendumt köp? enda kraven jag har på bilen är att den ska hålla ihop 1-3 år lite beroende på hur jobbsituationen förändras
Vad ska jag undersöka om jag far och provkör den?
Utifrån vad jag kan läsa här på forumet verkar dessa santa fe vara antagligen dröm eller mardröm beroende på vilken tråd man läser :?:
Ska man lägga 20-papp på en bil kan det vara idee att låta Motormännen ta en titt på den, dom kollar hela bilen för
en rimlig kostnad och du får svart på vitt hur bilen är i skick. 8-)
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)