Annons
Annons

Re: Bromsar

3
Det är sällan bromsskivor slår sig så de blir skeva, extremt mycket mer sällan än vad folk tror att deras vibrationer faktiskt beror på.

Däremot är det vanligare att det bli en ojämn friktionsmaterialöverföring från beläggen på skivorna och då pulserar det.
Detta kan ske om man bromsat hårt så bromskivor och belägg är varma och sedan stannar man med varma bromsar och håller bromsen nere - då får man ett "avtryck" av beläggen på skivorna.

Men vanligast är nog att skivorna är rostiga. Antingen är de helt enkelt "slut" eller så har bilen stått ute i fukt och man har fått liknande avtryck som vid varma bromsar, men där det är rostavtryck i stället från beläggen (där fukten stått kvar längst mellan skivor och belägg).

Det kan även bero på att bromsoken kärvar.

Prova att lossa handbromsen i svag lutning och växel i friläge - börjar inte bilen rulla då kärvar det någonstans.

Santa fe SM verkar behöva (minst) en årlig demontering av klossar, motionering av kolvarna i oken och uppsmörjning av alla glidytor, för att det inte skall kärva. :evil:


Mvh
Johan B

Re: Bromsar

4
Grubbheden skrev:Jag har en Santa fe 05 2,0 diesel bromsen pulserar och skakning i ratten vad kan det bero på
Du får byta skivor FRAM, ventilerade skivor spricker mellan kylflänsarna när dom blir gammla och du får det problem som du beskriver,
BYT SKIVOR, 2st :shock: OBS: FRAM och inget annat......... :evil:
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)

Re: Bromsar

5
Låter lite överdrivet med ett riv av kompletta bromsarna minst en gång per år. Har haft min Santa Fe i 8 år och har bara bytt klossar och inget annat. Smörja upp kolvar behövs inte, utom när bälgarna är trasiga och då behöver Du nya sådana. Däremot förekommer det att de nya klossarna är för långa och klämmer. Då får man slipa av de lite, på längden så de passar in mellan plåtarna på sidan.

Re: Bromsar

6
Nja, kolvarna smörjer man väl normalt inte upp annat än vid ev. montering i samband med renovering av oken.

Men övriga glidytor där beläggen glider behöver rengöring och uppsmörjning en gång om året för att fungera - åtminstone där jag bor/kör (Småland - där de vräker ut salt på vintern)...

Har för övrigt bytt ut alla oken då minst en kolv i varje ok varit rostig och kärvat pga det, bilen har rullat 13.000 mil....


Mvh
Johan B