Annons

Hög tomgång

1
Hej!
Tänkte ta en chansning och se om någon har en enkel lösning på mitt problem med hög tomgång. I somras så byttes hela kopplingen och svänghjulet på min santa fe 2004. Efter det uppstod problem med lite för hög tomgång, vet inte alls om det kan hänga ihop. Nu har problemet eskalerat och när bilen blir varm så stiger tomgången till 2000-2100 och stiger dessutom när man pumpar på bromsen. Check engine lampan lyser och felkodläsaren ger kod p0507 vilket ju är hög tomgång och såpass har jag redan förstått och märkt. Försökt kollat av om det är något läckage i luftintaget men inget som är uppenbart. Ska tilläggas att jag inte är någon fena på bilar så skulle vara tacksam om någon har en idé!

Mvh Rille
Annons

Re: Hög tomgång

2
Spontant -tjuvluft. Lätt hänt att man kommer åt (eller glömmer sätta tillbaka) slangar.
Titta efter lösa eller trasiga slangar till/från luftrenaren har du redan gjort...
Starta motorn och lyssna efter pysande/sugande ljud?


Annars lär det väl finnas ett gäng elektriska delar som kan spöka också.
Tomgången styrs av en "Idle Speed Control Actuator". Ingen sladd som hänger löst någonstans?

Vilken motor gäller det?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Hög tomgång

3
Hej och tack för inlägget.

Inget pysande/sugande ljud som jag uppfattar. Har heller inte hittat någon löst hängande sladd men ska kika igen så fort möjlighet ges.

Det är en 2.4 motor, bensin, manuell växellåda och 4wd.