Annons

vilka sommar däck ska man välja?

1
Jag kan börja med att säga att jag är helt ny på forumet och med Hyundai.

Satt och funderade på sommardäck och tänkte höra med er vad ni rekommenderar jag vill ha tysta och lätt rullade däck.
Jag kör 95% på vanlig väg men vill även kunna åka ut där det är lite mer gegigt utan att behöva fastna.

Har själv titta på Nokia serien och titta på ett par som heter Nokian Rotiiva AT samt har jag titta på hakka blue.

Men vet ej själv därför råddar jag med andra vad har ni för däck vad tycker ni om dem mm.

Har tidigare kört nokia och tycker de är tysta och fina på personbilar.

Jag kör en Tucson 4wd 2,0 diesel 2006a
Annons

Re: vilka sommar däck ska man välja?

2
Bägge de däcken funkar nog utmärkt, riktigt bra märke också, Nokian. Tror att det ofta är en kostnadsfråga eller smaksak vad gäller däck. Ett "känt märke" på däcken borde för de flesta vara prioritet nr 1 då det är ganska stor skillnad i säkerheten enligt mig, mellan ett billigt "no brand" däck och ett känt märke som Nokian, Continental, Pirelli, Michelin, Goodyear, Cooper, Bridgestone, Dunlop, osv., dock kan ju även billigare däck vara bra, det gäller då att läsa aktuella däcktester m.m. Smaksaken kommer väl i däckens egenskaper såsom vägljud, mönster o dylikt, dock tycker jag att de flesta har skaplig ljudnivå bara det inte är "Run Flat" däck, för de flesta av den typen av däck låter galet mycket. Sedan kan även vanliga däck låta en del, man får läsa recensioner och tester men har man en bil med någorlunda bra isolering så vänjer man sig ganska fort då skillnaderna inte är så stora vad gäller "vanliga däck", det är i alla fall min erfarenhet.

Begagnade däck går också bra att köpa om man kommer över några till ett bra pris och märke, men det gäller då att de är i gott skick, inga sprickor och inte alltför gamla (datumet står på däcksidan, så det måste man kontrollera, det står årtal och vecka). En annan viktig sak att kolla upp är om däcken är reparerade någongång, vilket borde gå att se ganska lätt om det är lösa däck man ska köpa, då får man känna igenom insidorna, annars blir det till att inspektera utsidan noga.

Mvh