Annons

Krånglande instrumentbelysning Tucson -08

1
Har en Tucson diesel -08 där instrumenbelysningen flämtar eller helt lägger ner.
När strömställaren för lyset står i manuellt läge för hel/halvljus flämtar eller helt slocknar instumentbelysningen, belysningen av infodisplayen som är infälld i hastighetsmätaren och infodisplayen till klimatanläggningen. När omkopplaren står i off-läge (halvljusautomatik) lyser infodisplayerna som dom ska men instrumentbelysningen är svart. Klockan har vid ett tillfälle visat helt fel tid, för att rätt som det är vara i fas igen. Jag har sett i flera forum att Hyundai accent haft liknande problem med tidiga modeller runt -00 där man har lokaliserat problemet till en diod vid säkringsdosan i motorrummet men jag har inte hittat någon sådan på Tucson. Någon som vet vad detta kan bero på? Det sker ingen förändring när man ändrar ljusstyrkan på heller.
Annons

Re: Krånglande instrumentbelysning Tucson -08

2
Nu spekulerar jag bara men det känns som att det är separata fel. Att instrumentbelysningen "glappar" kan nog bero på ett glapp i ljusvredet/strömställaren. För övrigt så brukar det vara så att instrumentbelysningen är avstängd i auto-läget, i alla fall på de flesta bilar av de årsmodellerna mig veterligen.

Angående klockan, det är inte så att den skiftat mellan olika inställningar? Vilka tider har den visat fel på, som exempel?

mvh