Ny på forumet och som potentiell I30 sedan köpare,
Har kikat på en 2014 med 4400mil på mätaren, en 1.6 miljödiesel som är servad och har garanti kvar till mars 2019. Den har nästa service inom en månad och bilfirman vill inte ta den kostnaden (de kan inte serva den själv säger de, Kia, Opel, Jeep firma).
Hur ser serviceplanen ut för dessa och då tänkte jag på kostnad... det skiljer mycket? beroende på typ av service?
Såg en siffra på partikelfiltret = 32,000kr för byte! det skall hålla bilens livstid men allt kan hända (borde väl varit livstidsgaranti på den i så fall?)
Vad skall man tänka på vid köpet - titta efter?
Är dessa bilar från den årsmodellen "problemfria", den har nog business paket då den har ACC
/Stig-Ove
Annons
Re: Köpa begagnad I30
2Jag har själv en äldre Hyundai I30 diesel och automat, har idag rullat 15255 mil och mina intryck av bilen är att den är mycket trevlig att köra. Tyvärr måste jag väl säga att kvalité är inget Koreanerna har verkat vilja satsa på. 18 000 kr i reparationer på dom sista 2000 milen vilket inte är roligt. Sist gick oljekylaren och de verkar vara ett standard fel då jag fick olja i expansionskärlet och trodde att där rök de många sköna tusenlappar eftersom jag misstänkte att toppen gått. Ringde Hyundai verkstaden här i Luleå där dom för övrigt är mycket trevliga och kunniga. Killen jag pratade sa direkt "de är oljekylaren som gått" alltså inte första gången detta hänt.
Jag kommer personligen att undvika Hyundai i framtiden och återgå till att köra Citroën som jag kört i de närmaste felfritt i 20 år. 18000 mil i min senaste Citroen och förutom vanlig service endast ett kamremsbyte att göra. Nu har jag ingen erfarenhet av nyare modeller dom kanske har blivit bättre men !!!!!!!
Jag kommer personligen att undvika Hyundai i framtiden och återgå till att köra Citroën som jag kört i de närmaste felfritt i 20 år. 18000 mil i min senaste Citroen och förutom vanlig service endast ett kamremsbyte att göra. Nu har jag ingen erfarenhet av nyare modeller dom kanske har blivit bättre men !!!!!!!