Annons

Koppling

1
Hej
Har precis köpt en Santa Fe 2.4 bensin -05 uttagen januari -06. Bilen har gått 6500mil å enda ägaren innan var en äldre herre. Jag visste redan innan att kopplingen var dålig så jag prutade ner bilen rätt bra. Nu till min fråga, jag måste alltså beställa kopplingssats men hur ligger det till med dom här olika svänghjulen dubbelmasse/ singelmasse hjulen? Vilken sitter troligast på min? Och är det så att även svänghjulet bör bytas? Och vilken kopplingssats ska man välja till denna bil om man vill ha hyfsad kvalité till ok pris?
Annons

Re: Koppling

2
Hej, du har ett single mass-svänghjul på din -05. Om svänghjulet är helt (på min -03 var det sprucket och behövde bytas) så är det "bara" kopplingssatsen du behöver. Jag kan tyvärr inte tipsa om några 3:e-partsprodukter eftersom jag inte har ngn erfarenhet av dem.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Koppling

3
Ok, tack för svar. Med tanke på bilens 6.500 mil så borde väl svänghjulet va helt, eller? Tycker väl iofs att kopplingen borde hålla längre än så den med. Men kopplingen tar väldigt högt upp, är det nåt som går att justera, eller är kopplingen på gång att haverera? Eller kan den lika gärna hålla några tusen mil till? Vad ligger en kopplingssats på i pris ca? Och även svänghjulet, om de visar sig va dåligt?
Mvh

Re: Koppling

4
Kolla på tex skruvat.se med ditt regnr så får du en hint vad delarna kostar, komplett m svänghjul 6500kr, kopplingssats mellan 1400-2400kr. Första köpet ger 15% rabatt.

Vad jag vet kan du inte justera kopplingens dragläge så tar den sent så är den sliten helt enkelt. Lycka till med fixandet!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Koppling

5
Kolla reservdelar24.se - de brukar ha väldigt bra priser!

LUK och Sachs är två "skottsäkra" alternativ som håller väldigt hög kvalitet.

Om svänghjulet är helt eller trasigt, ser du nog tyvärr först då du demonterar allt....det går att förstöra allt med fel behandling.


Mvh
Johan B