Annons

Hjälp. Bilen dör vid färd samt startar inte 50 mil hemifrån

1
Hallå.

Ska börja med att erkänna att det inte går någon större nöd på mig då jag kommit fram till sommarstället och bilen står välplanerad i stan men det faktum att jag ska köra hem den 50 mil om en vecka gör att man blir lite nervös. Jag ska lämna in den på verkstad men tänkte ändå försöka ta reda på vad det kan vara för fel.

Jag åkte 40 mil utan några som helst problem i 120 cirka. Ganska backigt och jag brukar inte växla ner i onödan utan låter den segdra lite. Vet inte om det påverkar något.

Innan avfärd fyllde jag på bromsservovätska då den var lite låg med en vätska som mekonomen rekommenderade. Det stod inte BSF-3 på den som det står i manualen. Styrningen har det förresten inte varit något problem med.

Det som hände var dock att jag åker i en nedförsbacke på fyran och accelerar lite. Plötslig hugger det till. Tror först att det är ett gupp. Sen händer det igen på fyran då ser jag att var mätaren går snabbt ner till 0 och lika snabbt upp igen. Jag tror att det är något med växellådan så jag växlar upp (och segdrar lite) och det händer igen. Då jag tror att något viskokopplingen har hänt så kör jag på trean resten av sträcka . Typ fyra mil. Inget konstigt händer förrän jag kommer in i tätort och kör lite långsammare. Parkerar. Handlar i typ 30 min. Startar utan problem och kör i 60 sekunder då motorn dör och vill i te starta. Tändningen går runt men den vill inte starta. Startmotorn går runt. Försöker några gånger. Efter typ typ 5 minuter startar den och går felfritt men motorlampan lyser.

Vad tror ni kan vara felet? Min gissning går till bränsletrycket. Antingen är filtret igensatt. Jag vet inte när det byttes eller något annat relaterat. Kom med frågor om något är oklart eller om jag kan förtydliga något.

Tack på förhand


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons

Re: Hjälp. Bilen dör vid färd samt startar inte 50 mil hemif

4
Tyvärr är det oftast kamaxelgivaren (som är dyr att byta, har bytt på min också). Byt gärna kamrem samtidigt om det behövs för i princip allt rivs i alla fall. Steg 1 skulle kunna vara att verkstan byter kamaxelgivaren som går snabbt att fixa och testar. Funkar det så är allt frid o fröjd. Risken är att du får betala en del för mycket i onödan om kamaxelgivaren ändå är ok. Jag tror att du kan mäta på kamaxelgivaren och bedöma om det är ok. Ska kolla upp senare ikväll.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision