Annons

Felsökning

1
Hej
Jag har en Hyundai Santa fe -11 2,2 diesel
Och hade behövt hjälp med felsökning

De kommer ett skrapande ljud från höger bakhjul när man kör och efter ett tag blir bromsskivan och navet varmt som fan.

Nån som vet vad de kan vara?
Verkstan har 3 mån väntetid och har inte tid att vänta

Tack på förhand
Annons

Re: Felsökning

2
Kärvande bromsok!


Jag har fått byta vänster bak och vänster fram pga. detta på min Santa SM.
Har bara rullat 9000 mil...


Hade samma problem höger fram men den "lossnade" efter jag gjort några hårda inbromsningar från 100 km/h på asfalt så att ABS:en fick jobba lite.
Har inte haft problemet sedan "bromsmotioneringen" och det har gått en månad nu.

Så prova att bromsa riktigt hårt några gånger och se om det hjälper, annars är det först rengöring/uppsmörjning av glidytorna i oket/klossarna som gäller.
Hjälper inte uppsmörjning får du köpa ett fabriksrenoverat utbytesbromsok om du inte själv vill renovera oket genom blästring, rengöring och byte av packningarna samt kolven.


Mvh
Johan B

Re: Felsökning

4
Skönt att det löste sig!

Jag glömde nämna att innan jag gjorde "bromsmotioneringen" hade jag demonterat, rengjort och smort upp alla delar, men det hjälpte bara en dag...
Efter att ha tokbromsat några gånger så abs:en fick jobba ordentligt på torr asfalt, verkar det dock ha lossnat som sagt!


Mvh
Johan B

Re: Felsökning

5
Säg den lycka som varar för evigt....

Motionen av oket hjälpte bara temporärt!

Märkte att ena kolven löper märkbart trögare än den andra, så det är nog läge för att byta till ett renoverat ok (beställt).


Byter nu tredje oket på bilen och den har precis passerat 9000 mil - är det inte bättre kvalité i bromsoken? :?
Koreanerna vill väl inte att bilarna skall hålla mer än 10.000 mil eller 10 år... :evil:

Mvh
Johan B

Re: Felsökning

6
Johan B skrev:Säg den lycka som varar för evigt....

Motionen av oket hjälpte bara temporärt!

Märkte att ena kolven löper märkbart trögare än den andra, så det är nog läge för att byta till ett renoverat ok (beställt).


Byter nu tredje oket på bilen och den har precis passerat 9000 mil - är det inte bättre kvalité i bromsoken? :?
Koreanerna vill väl inte att bilarna skall hålla mer än 10.000 mil eller 10 år... :evil:

Mvh
Johan B
Jag har varit noggrann att rengöra och smörja upp bromsarna baktill och har inte behövt byta annat än belägg, en -03 med ca 15500 mil på mätaren. Låter som om du har otur eller så har jag ovanlig tur...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Felsökning

7
Tja, jag vet inte...

Men problemet har varit kärvande kolvar och inte själva glidytorna för beläggen, så uppsmörjning hade nog inte hjälpt så mycket i mitt fall.

Jag har pressat ut kolvarna från oken på de två ok jag redan har bytt och på framoket var kromet lite skadat på ena kolven, där den legat mot tätningen. På bakre oket såg jag inga skador. Däremot tyckte jag att alla kolvar gled ovanligt trögt - det kändes nästan som "klister" på kolvarna.
Kanske har något fett hårdnat med åren?

Jag köpte bilen begagnad när den gått dryga 6000 mil och vet inte hur bromsarna har servats eller vilka delar som bytts. Dock TROR jag att både beläggen och skivorna fram varit bytta en gång. Men det är jag som sagt inte 100% säker på...
Jag bytte beläggen fram och skivor/belägg bak samt bromsvätskan, relativt snart efter köpet.

Väldigt irriterande är det i alla fall att bromsarna ligger på....dessutom drar den märkbart mer soppa när så är fallet.


Mvh
Johan B