Annons

Däcktrycksensor

1
Hej.
Jag köpte en ny IX35, 136hk, 4wd, GO PLUS.
Bilen har däcktryck kontrollsystem, undra om systemet slår ut när jag montera vinter fälgar och däck som inte har sensorer i fälgar?
Tack på förhand för svaret.
Annons

Re: Däcktrycksensor

2
Antagligen dyker det upp ett felmeddelande om att TPS är ur funktion, jag har inte provat på någon IX35 men på några andra bilar fick jag det resultatet.
Då gällde det antingen att koppla ur TPS med verkstadsdatorn, flytta över ventilerna/givarna till de andra fälgarna eller stå ut med felmeddelandet.

En del bilar har inga sådana givare utan räknar med ABS-givarna om något däck har för lite luft och därmed snurrar fortare än övriga hjul.

Re: Däcktrycksensor

3
Hejsan !

Jag har själv råkat ut för det fenomenet . Var hos ÅF och påpekade det . Nya givare är beställda och kommer att bytas kostnadsfritt inom kort .

Mvh / Karlskronalasse
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

Re: Däcktrycksensor

6
Tech58 skrev:Tack sOFFe.

Jag skall försöka att köpa några sensorer på bilskroten och montera dessa på vinterhjul för att slippa dessa TSP felmeddelande. ;)
Köpte en NY ix med däcktrycksövervakning men inga vinterdäck... sen gå på skroten och köpa delar för att få till däcken?? Varför inte köpa nya vinterdäck när du köpte bilen?
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11