Hej alla
Råkade ut för motorhaveri i höstas på våran santa fe-05 diesel, automat, under en semesterresa i södra sverige. Under motorvägskörning tappade bilen all kraft och bara sotade svart rök bakåt, hann precis stanna vid vägkanten innan motorn rusade utan att kunna stängas av för att strax efter stendö. Bilen bärgades till verkstad som konstaterade just motorhaveri, har fått förklaringen att matarpumpen släppt och fyllt bla cylindrarna fullständigt med diesel. Med resultatet av vad de kan se är att så pass mycket av kolvar, insprutare med mera i motorn är sönderbränt att motorbyte är enda alternativet. Då bilen står på verkstad i Borås och vi är boende i Luleå så har jag själv tyvärr inte kunnat se resultatet i själva motorn utan fått lita på verkstaden (som ändå verkar vara en bra och seriös verkstad). Dock så är de relativt ny som Hyundai verkstad så de var i kontakt med Hyundai Sveriges tekniska avdelning för att få teknisk support och vägledning med detta problemet, visade sig att Hyundais tekniska avdelning tydligen "kände till problemet". Men Hyundai var dock inte villig att hjälpa oss ur detta tyvärr, enligt verkstaden. Surt då bilen är i bra skick i övrigt och bara gått ca 16 000 mil, servade på Hyundai verkstäder.
Någon som känner igen problemet, eller råkar ha en motor över till bilen? Överväger annars att sälja bilen i befintligt skick om någon är intresserad, då det verkar nästan omöjligt att hitta en begagnad motor till denna bilen och utbytes motor inte ens är att överväga ekonomiskt till bilen.
Trist då vi annars verkligen gillade bilen och övervägde att snart byta till generationen efter, men detta raserar ju allt förtroende för Hyundai tyvärr.
Mvh
Daniel
Annons
Re: Motorhaveri santa fe 05 diesel
2Tragiskt det du råkade ut för. Men som det är så är just dessa motorers svaghet insprutningen. Och att kammar/vipparmar havererar på dem.
Står själv med en santa 02a som jag har bytt halva insprutningssystemet i, och nu måste byta spridare. Men tror att jag gör som du. Säljer den som den står.
Står själv med en santa 02a som jag har bytt halva insprutningssystemet i, och nu måste byta spridare. Men tror att jag gör som du. Säljer den som den står.
3Japp fick precis samma sak i början av december. Verkstaden som jag beskrev vad som hände, säger spontant, att de haft sån bil förut och att det då var några skruvar som lossnat så att diesel kommer in i motorn. Och när de kollar har stickan över en dm olja/diesel i motorn än vad som skall vara. Så just nu när jag kommit över eländet, så känner jag mig förbannad. Om detta händer då och då (min bil har gått 16000 mil också, så tycker jag att Hyundai skall ta sitt ansvar. Så nu sitter jag och skriver ett brev till Hyundai, och googlar därför för att hitta fler i min situation. Vet inte om det kommer hjälpa, men jag tycker inte att ett par lösa skruvar skall kunna gå obemärkt förbi. När konsekvenserna blir så stora. "kul" att hitta nån mer i min situation.
Min bil bara började tokrusa, jag stängde omedelbart av den, och ändå är det skrot.
Jag har ju också lagt pengar på service på bilen, för den var för mig hyggligt ny (-05) och jag ville känna mig "säker och trygg". Pyttsan.
Min bil bara började tokrusa, jag stängde omedelbart av den, och ändå är det skrot.
Jag har ju också lagt pengar på service på bilen, för den var för mig hyggligt ny (-05) och jag ville känna mig "säker och trygg". Pyttsan.
4Någon som vet hur långt man kan köra innan motorn blir fylld med diesel och tokrusar när de nämnda skruvarna är lösa?
Blir motorn fylld med diesel på 1 mil eller 500 mil?
Om det sker på 500 mil så borde jag kanske börja kolla oljestickan lite oftare men om det sker på 1 mil så är det ju svårt att hinna märka något innan det är försent.
Blir motorn fylld med diesel på 1 mil eller 500 mil?
Om det sker på 500 mil så borde jag kanske börja kolla oljestickan lite oftare men om det sker på 1 mil så är det ju svårt att hinna märka något innan det är försent.
5Jag tror nog att det handlar om sekunder. Jag fattade det som att när dieseln läckte in, så var det det som gjorde att motorn rusade och sedan havererade (brända spridare, droppar kanske ner smält metall i motorn osv) Men ingen aning om det skulle kunna vara så teoretiskt, att om man kollade stickan varje gång före körning, att man skulle kunna se att det börjat läcka???
6När det händer så hinner du just reagera sedan är det för sent.. Om du har ett riktigt tränat motoröra, så kanske du kan höra att någon spridare låter annorlunda innan det händer. Har hänt mig en gång på en hjullastare.
Sent from my GT-I9300 using Forum Fiend v1.3.
Sent from my GT-I9300 using Forum Fiend v1.3.
7Tråkigt fler råkat ut för det, då kan det ju luta åt en konstruktionsmiss eller liknande faktiskt.
Får du nått mer svar av Hyundai får du gärna höra av dig. Ska göra en ny sväng med Hyundai nu med då.
Får du nått mer svar av Hyundai får du gärna höra av dig. Ska göra en ny sväng med Hyundai nu med då.
8Frasse, jag skickar en klagan till H i dagarna, men kommer säkert som Amen, få nej. Är lite sur, och hoppas att ämnet kan lyftas tex i Plus, men vi får se.
Pratade med verkstaden idag, och då berättade killen där, att de på andra håll i Sverige uppmärksammat högre olja i motorn än vad det skall vara, vid service, och därmed "räddat" några bilar. Så det verkar som att man skulle kunna skydda sig lite med att kolla ofta! Vilket jag tycker att nån borde klämt ur sig tidigare, så kanske min och flera motorer också räddats... En tanke.
Och man märker ju, att problemet är lite känt, men att de tycker att några bilar inte gör så mycket i den stora mängd de säljer. Alltså ingen direkt tanke på den enskilde bilägaren. Så nån ny Hyundai blir det nog aldrig för mig.
Pratade med verkstaden idag, och då berättade killen där, att de på andra håll i Sverige uppmärksammat högre olja i motorn än vad det skall vara, vid service, och därmed "räddat" några bilar. Så det verkar som att man skulle kunna skydda sig lite med att kolla ofta! Vilket jag tycker att nån borde klämt ur sig tidigare, så kanske min och flera motorer också räddats... En tanke.
Och man märker ju, att problemet är lite känt, men att de tycker att några bilar inte gör så mycket i den stora mängd de säljer. Alltså ingen direkt tanke på den enskilde bilägaren. Så nån ny Hyundai blir det nog aldrig för mig.
9AnetteS, har du fått någon respons från H?
Har själv råkat ut för detta TVÅ gånger. Första gången för två år sedan med ett motorbyte. Gick på ca 50 k med begagnad motor.
Blev rådd att locktita skruvarna.
Nu hände detta igen med utbytesmotorn. Skruvarna var helt lösa så någon limning hade inte gjorts.
Motorhaveri och enda att göra är skrotning.
Någon som är intresserad av en reservdelsbil som i övrigt är helt OK.
Har själv råkat ut för detta TVÅ gånger. Första gången för två år sedan med ett motorbyte. Gick på ca 50 k med begagnad motor.
Blev rådd att locktita skruvarna.
Nu hände detta igen med utbytesmotorn. Skruvarna var helt lösa så någon limning hade inte gjorts.
Motorhaveri och enda att göra är skrotning.
Någon som är intresserad av en reservdelsbil som i övrigt är helt OK.