Annons

EGR ventil?

1
Nybliven ägare till en Tucson 2.0 CRDI 2007. 24000 mil.
Problemet: Bilen gick som en klocka, motorlampan tände sig, åkte in på Hyundai kollade felkod: Egr problem.
Åter till bilförsäljare som monterade ned egr ventil och rengjorde den. Bilen funkade perfekt i ca en timme. Stannade o fikade, efter start tände sig motorlampan igen. och jag märkte att bilen blev slöare ex, vid omkörningar och i uppförsbackar. När bilen varit avstängd ca en minut hade den återhämtat sin Power, som sen släppte och kom o gick. Tror själv att egr ventilen måste bytas eller renoveras, finns det någon på forumet som haft liknande problem? (Gjort upp med bilhandlaren om att han tar på sig ansvaret att ev byta egr ventil. Måste tillägga att jag har fått ett mycket fint bemötande från denna bihandlare) Nämner namnet när bilen är ok. Tacksam för ev tips innan sk trafikgarantin går ut.
Annons

Re: EGR ventil?

3
Litar inte på Bilfirman/verkstan som jag köpte bilen av efter ha kört ca 4 mil tändes motorlampan, de tog in bilen och rengjorde Egr ventilen. Körde kort sträcka motorlampa tänd igen. De satte i en ny EGR ventil, bilen gick bra i ca 2 mil motorlampan tändes igen. Samma felkod igen EGR ventil. Har haft den inne på annan verkstad, de fick upp EGR ventil igen, eftersom EGR var ny bytt så uteslöt de EGR. De fann en kontakt på EGR som var smutsig, rengjorde denna och släckte lampan. Körde ca 15 minuter motorlampa tändes igen. Har inte haft tid att lämna in den igen ännu. Någon som har en teori vad det kan vara?