Annons
Annons

2
Jag känner igen problemet, att det kan vara lite trögväxlat när bilen är kall.
Detta ger sig ganska snart dock. Inget som oroade mig, det blir bättre med tiden också kan jag informera.
Kört 500mil nu och känner det inte på samma sätt längre, tycker dock att 1:an o 3:an ligger läskigt nära varandra.
Lite omställning för mig dock, från 5-växlad japansk traktor till 6-växlad koreansk högteknologi. :wink:

4
Hej ! Håller också med om att den är djäkligt trögväxlad när motorn är kall och det är kallt ute. Några gånger när jag växlat från tvåan till ettan är det precis att det går.

5
Tänk hur seg oljan är redan vid 0 grader. tänk då hur den blir vid -34 son jag har utanför dörren just nu. Seg segare segast. Man får helt enkelt ha lite tålamod och låta allt bli varmt innan det går som det ska.

6
bladhet skrev:...vid -34 som jag har utanför dörren just nu.
Minus 34!? :shock: :shock: :shock: :roll:
Tyckte det var kallt hos oss - med minus 14,8... :oops:
Skall inte klaga mer, lovar... :biggrin:

(Förresten - kul att se dig på Forumet igen, Bayliner! Long time no see...! :biggrin: :biggrin: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
Tycker trots temperaturer senaste dagarna som legat mellan 28 - 35 minusgrader att växellådan sköter sig rätt bra, morrar lite mer så man kan inte köra på så låg växel som normalt.
Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg!

Min bil:
Hyundai i40 1,7 crdi Premium, Blue spirit pearl

8
Stämmer bra det, det är oljan som är seg från fabrik.."märkligt nog" byter man den så kommer du märka skillnad. Vet några som bytt o trögflytande olja runnit ut o sedan när dom bytt så kännt skillnad..

Re: Trög växellåda

9
Såg att vissa har problem med den 6-växlade lådan på i40. Min bil har gått en bra bit nu, men tvåan är jättedåligt synkad. Typ Saab 99 med frihjul 1970. Särskilt märks det när man växlar ned vilket man ofta måste med den knepiga dieseln.
Nu har detta märkts i sommar när det varit varmt. Någon som vet om det är ett utbrett fel. Tycks så enligt en del brittiska forum på nätet.
Bilen är rätt OK, men går i alla fall inte att ha det så här....

Re: Trög växellåda

11
Har en i40, 1.7 crdi business som nu gått ca 6100 mil med mycket trög växellåda, har haft inne den för byte av nån ventil i växellådan men utan förbättring, när jag nu i veckan skall lämna in den för byte av sensorer( sjätte gången) så skall jag be dom kolla detta ordentligt igen. Vågar knappt växla så tröga är växlarna.

Re: Trög växellåda

15
Håller med om att när det är kallt ute så är växlarna tröga mellan 1an och 2an i början av körningen. Och nej, tyckte växellådan är väldigt lik många andra bilar som inte har sport framtoning: ex Volvo, Toyota. Men själva växelspaksknoppen är lite onödigt stor.