Annons

Passar denna typ av Vinterdäck?

1
Hej. Nån som vet om man det funkar med vinterdäck till en King Cab på en Santa Fe? Original är det ju 225 70 16, dessa är 205 r16 Om man mäter höjden så är dessa ca 2cm högre (profilen är lite högre) och att däcken är smalare än original + att de är c-däck (lätt lastbil)...
Passar de på fälgen? blir de för hårda iomed att det är C-däck? Vad tror ni?
//Johan
Annons

Re: Passar denna typ av Vinterdäck?

3
Kolla vad däcken har för belastningsindex (LI) är det stor skillnad mellan "original" (som bör ligga runt 102 någonstans har jag för mig) och de du funderar på (vissa C-däck kan ligga runt 120 eller mer) kan det bli problem med greppet då däcken är designade för mycket högre tryck än du har.

När det gäller sommardäck kan det bli problem med hastighetsklassningarna på C-däck, men vinterdäck behöver bara Q-klassat eller högre.

Generellt blir det troligen stötigare och bullrigare med C-däck än däck som är gjorda för personbilar.

Mvh
Johan B

Re: Passar denna typ av Vinterdäck?

6
Bjerven, jo det är sant MEN både mönster och gummiblandning är anpassade för däckens tänkta användningsområde och belastning (marktryck) som i sin tur styrs av LI (belastningsindex)...

Detta var det svar jag fick av STRO (scandinavian tyre and rim organisation), som borde veta vad de talar om.
Jag fick ett erbjudande om att köpa C-vinterdäck till Santan, men de avrådde mig pga. ovanstående skäl och sa även att när det gäller sommardäck är det oftast så att c-däcken inte uppfyller rätt hastighetsklass och därmed blir olagliga att använda på en helbilsgodkänd bil.

Mvh
Johan B