Jag har fått tid för kontroll nu pga motorn känns väldigt svag på lägre varv och svarar dåligt på gaspådrag. Är det någon annan som upplevt samma problem?
Står man i friläge på tomgång och trycker gasen i bott så tar det mellan 1-3 sek innan bilen svarar och den börjar öka i varvtal. Det finns en fördröjning som man även märker vid växling om man varvar dieseln till 3000-3500 och växlar där så blir det ett litet ryck precis då man släpper upp kopplingen pga kraftlöshet, efter ca 1-2sek kommer den igen på lite högre varv.
Idé någon?
Annons
Re: Svag motor
3Är det soppafiltret som är boven i dramat?
Läs om vibilägares bil. Samma symptom?
http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... v-i-dramat" onclick="window.open(this.href);return false;
Läs om vibilägares bil. Samma symptom?
http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... v-i-dramat" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Svag motor
4Har precis varit in på verkstaden. Dom har provkört samt kollat felkoder och dom hittar inga fel?
Kommentaren från verkstaden var: Att motorn upplevs slö är en sak många i40 ägare upplever och är helt normalt!!?
Så nu vet ni, känns den slö är det normalt. Vill ni ha en bil som är stark på lägre varv köp ingen i40 diesel.
Kommentaren från verkstaden var: Att motorn upplevs slö är en sak många i40 ägare upplever och är helt normalt!!?
Så nu vet ni, känns den slö är det normalt. Vill ni ha en bil som är stark på lägre varv köp ingen i40 diesel.
Re: Svag motor
6Exakt, därför blir det nu en bil som INTE är speciellt miljövänlig i jämförelse med i40.Klemman skrev:Inte bara i40 som lider av det ! snålt ställda miljödislar är problemet.
Re: Svag motor
7Det är konsekvensen av en liten motor på bara 1,7 liter, och turbon som går in för sent. Men när man väl är uppe i fart är jag riktigt imponerad av de 136 hästarna. Den hänger med fint på autobahn och når toppfart snabbt. mätaren som annars är helt exakt, gick upp till 210 på den plana rakan före Kassel men den ska väl bara göra 200?
Re: Svag motor
8Håller med, går som en liten raket mellan 130-190, men... hur stor nytta har man av det i vardagen?Suzuki skrev:Det är konsekvensen av en liten motor på bara 1,7 liter, och turbon som går in för sent. Men när man väl är uppe i fart är jag riktigt imponerad av de 136 hästarna. Den hänger med fint på autobahn och når toppfart snabbt. mätaren som annars är helt exakt, gick upp till 210 på den plana rakan före Kassel men den ska väl bara göra 200?
Dom skulle släppt på turbon 1000 varv tidigare, då har det varit en helt annan bil.