Var hos ÅF for å kolle en ljud i framvagnen og dom konstaterade at bromsbelegget måste bytas efter å ha kjørt 4500 mil. (1,7 crd med manuell gir)
ÅF var snabb med at presisera at detta inte var en garantisak men en normal slitasj av belegget, evne om han sa at belegget på innsidan hadde større slitasj enn på utsidan.
Har nogra andre upplevd det samme - og er det normalt at skifta bromsbelegg efter 4500 mil?
(Mina tidigare honda-bilar har jag säker kjørt 8000+ mil føre skiftet)
Ursäkta dårligt språk - Norrbagge med torp i Sunne . . . . . .
Annons
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
2Mina främre var slut på 1900mil. Men bara de inre!
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
3Hva sa din ÅF?Martin.n skrev:Mina främre var slut på 1900mil. Men bara de inre!
Gikk det på garanti?
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
4Hyundai har valt att inte ha några riktiga bromssköldar på sina bilar nu mer så mycket skit hamnar där ifrån vägen så därför slits den inre klossen mer, det är mycke vanligt på i40 och har även haft det problemet på en del i30s och H1/Kombi8
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
5Skall inte däcken tas av och oken rengöras och smörjas på års-service?Indalsman skrev:Hyundai har valt att inte ha några riktiga bromssköldar på sina bilar nu mer så mycket skit hamnar där ifrån vägen så därför slits den inre klossen mer, det är mycke vanligt på i40 och har även haft det problemet på en del i30s och H1/Kombi8
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
6Ingenting som ingår i service punkterna. I så fall får kunden be om det extra och betala lite till.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
7Hos min auktoriserade verkstad ingår det i den normala servicen. Tar alltid med mig vinterdäcken och får de byttaIndalsman skrev:Ingenting som ingår i service punkterna. I så fall får kunden be om det extra och betala lite till.
i samband med normala års-servicen. Omkring 2500:- med lånebil.
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
8De måste vara en schysst verkstad, är inget vi får göra i alla fall.tjosan skrev:Hos min auktoriserade verkstad ingår det i den normala servicen. Tar alltid med mig vinterdäcken och får de byttaIndalsman skrev:Ingenting som ingår i service punkterna. I så fall får kunden be om det extra och betala lite till.
i samband med normala års-servicen. Omkring 2500:- med lånebil.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
9Bromsbelägg är ändå en slitage del som behövs bytas, och jag tycker att 4500 mil låter mycket acceptabelt på en bil håller de så länge så är jag nöjd, visst beror det på körstil, är det enbart långa motor/landsvägsmil med kort avverkningstid så låter det mer konstigt. Har själv kört mycket mc och på bana, där fullkomligt "brinner" bromsbeläggen upp fort, så bromsbelägg är givet en ren service/förbrukningsvara.
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
10I mitt fall var det 2400 mil, vilket inte är normalt enligt min mening.sportis skrev:Bromsbelägg är ändå en slitage del som behövs bytas, och jag tycker att 4500 mil låter mycket acceptabelt på en bil håller de så länge så är jag nöjd, visst beror det på körstil, är det enbart långa motor/landsvägsmil med kort avverkningstid så låter det mer konstigt. Har själv kört mycket mc och på bana, där fullkomligt "brinner" bromsbeläggen upp fort, så bromsbelägg är givet en ren service/förbrukningsvara.
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
11Jag oxå fick byta mina bromsbelägg efter bara 3200mil. Hyundai krävde 2200sek för arbetet och material
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
12Här fick vi byta bromsskivor efter 4000 mil......."normalt" slitage och 4800kr fattigare...
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
13Är det därför som alla stenar på vägbanan fastnar i bromsarna på den sprillans nya bilen de första 400-500 milen? Har haft mycket nya bilar men endast haft problem med skrik och gnissel i bromsarna på i30 och i40. Låter som en gammal volvo 140 när man kommer med en sprillans ny i40. Speciellt om man tar ut den på våren innan sandupptagningen börjat.Indalsman skrev:Hyundai har valt att inte ha några riktiga bromssköldar på sina bilar nu mer så mycket skit hamnar där ifrån vägen så därför slits den inre klossen mer, det är mycke vanligt på i40 och har även haft det problemet på en del i30s och H1/Kombi8
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
14Har kört 3400 mil nu på ett år och inget gnissel, inga vibrationer etc, däremot lillebror fick nya bromsskivor efter ca 1500 mil då de var skeva.
Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil
15Hej!
Har haft ett problem med min bil sedan uthämtningav den som gör att bromsarna ligger på då och då.
ÅF vägrar inse och bekräfta detta.
Kanvar något liknande för er då detverkar slita onormalt.
Jag har hållt på i strax 2 år nu utan åtgärd.
ÅF hänvisar lukten av brända bromsar till partikelfilter-rengöringen men jag känner lukten av bräbda bromsar och bil som blir seg och onormalt hög förbrukning. Bilen växlar ner (automat)
Har haft ett problem med min bil sedan uthämtningav den som gör att bromsarna ligger på då och då.
ÅF vägrar inse och bekräfta detta.
Kanvar något liknande för er då detverkar slita onormalt.
Jag har hållt på i strax 2 år nu utan åtgärd.
ÅF hänvisar lukten av brända bromsar till partikelfilter-rengöringen men jag känner lukten av bräbda bromsar och bil som blir seg och onormalt hög förbrukning. Bilen växlar ner (automat)