Annons

Slitna bromsbelegg efter 4500 mil

1
Var hos ÅF for å kolle en ljud i framvagnen og dom konstaterade at bromsbelegget måste bytas efter å ha kjørt 4500 mil. (1,7 crd med manuell gir)

ÅF var snabb med at presisera at detta inte var en garantisak men en normal slitasj av belegget, evne om han sa at belegget på innsidan hadde større slitasj enn på utsidan.

Har nogra andre upplevd det samme - og er det normalt at skifta bromsbelegg efter 4500 mil?
(Mina tidigare honda-bilar har jag säker kjørt 8000+ mil føre skiftet)


Ursäkta dårligt språk - Norrbagge med torp i Sunne . . . . . .
Annons

Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil

5
Indalsman skrev:Hyundai har valt att inte ha några riktiga bromssköldar på sina bilar nu mer så mycket skit hamnar där ifrån vägen så därför slits den inre klossen mer, det är mycke vanligt på i40 och har även haft det problemet på en del i30s och H1/Kombi8
Skall inte däcken tas av och oken rengöras och smörjas på års-service?

Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil

7
Indalsman skrev:Ingenting som ingår i service punkterna. I så fall får kunden be om det extra och betala lite till.
Hos min auktoriserade verkstad ingår det i den normala servicen. Tar alltid med mig vinterdäcken och får de bytta
i samband med normala års-servicen. Omkring 2500:- med lånebil.

Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil

8
tjosan skrev:
Indalsman skrev:Ingenting som ingår i service punkterna. I så fall får kunden be om det extra och betala lite till.
Hos min auktoriserade verkstad ingår det i den normala servicen. Tar alltid med mig vinterdäcken och får de bytta
i samband med normala års-servicen. Omkring 2500:- med lånebil.
De måste vara en schysst verkstad, är inget vi får göra i alla fall.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil

9
Bromsbelägg är ändå en slitage del som behövs bytas, och jag tycker att 4500 mil låter mycket acceptabelt på en bil håller de så länge så är jag nöjd, visst beror det på körstil, är det enbart långa motor/landsvägsmil med kort avverkningstid så låter det mer konstigt. Har själv kört mycket mc och på bana, där fullkomligt "brinner" bromsbeläggen upp fort, så bromsbelägg är givet en ren service/förbrukningsvara.

Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil

10
sportis skrev:Bromsbelägg är ändå en slitage del som behövs bytas, och jag tycker att 4500 mil låter mycket acceptabelt på en bil håller de så länge så är jag nöjd, visst beror det på körstil, är det enbart långa motor/landsvägsmil med kort avverkningstid så låter det mer konstigt. Har själv kört mycket mc och på bana, där fullkomligt "brinner" bromsbeläggen upp fort, så bromsbelägg är givet en ren service/förbrukningsvara.
I mitt fall var det 2400 mil, vilket inte är normalt enligt min mening.

Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil

13
Indalsman skrev:Hyundai har valt att inte ha några riktiga bromssköldar på sina bilar nu mer så mycket skit hamnar där ifrån vägen så därför slits den inre klossen mer, det är mycke vanligt på i40 och har även haft det problemet på en del i30s och H1/Kombi8
Är det därför som alla stenar på vägbanan fastnar i bromsarna på den sprillans nya bilen de första 400-500 milen? Har haft mycket nya bilar men endast haft problem med skrik och gnissel i bromsarna på i30 och i40. Låter som en gammal volvo 140 när man kommer med en sprillans ny i40. Speciellt om man tar ut den på våren innan sandupptagningen börjat. :shock:

Re: Slitna bromsbelegg efter 4500 mil

15
Hej!
Har haft ett problem med min bil sedan uthämtningav den som gör att bromsarna ligger på då och då.
ÅF vägrar inse och bekräfta detta.
Kanvar något liknande för er då detverkar slita onormalt.
Jag har hållt på i strax 2 år nu utan åtgärd.
ÅF hänvisar lukten av brända bromsar till partikelfilter-rengöringen men jag känner lukten av bräbda bromsar och bil som blir seg och onormalt hög förbrukning. Bilen växlar ner (automat)