Jag har vid ett flertal tillfällen hamnat i ett läge där min lilla Hynda (i30 2008 CRDi) går ner i någon sorts säkerhetsläge och inte drar ett skvatt över 3000 varv. Detta sker alltid utan att motorlampa tänder.
Tidigare har det alltid berott på att jag kört hårt med trimboxen för högt uppskruvad. Stanna bilen en stund, köra lugnare och/eller skruva ner ett hack på boxen och så har jag varit med i matchen.
Igår dog helt plötsligt bilen i samband med en omkörning (otrevligt) men efter att ha stannat och svurit lite så startade bilen med en gång igen och jag haltade hemåt med en bil som gick "begränsat". Dock var det nu så att så fort jag varvade bilen 2800 varv så tvärdog den och jag var tvungen att starta om vilket till och med funkade utan att stanna vid något tillfälle. (rekommenderas INTE om man inte känner till rattlåsets funktion och är väldigt beredd)
Jag åkte omedelbart hem och slet ut trimboxen och bilen gick som den skulle i säkert en hel mil innan den gick ner i "säkert läge" igen. men jag kunde åka vidare. På vägen hem några timmar senare gick bilen som den skulle i 3-4 mil innan det sket sig.
Idag åkte jag till jobbet och funderade på om jag skulle ringa verkstad med en gån eller köpa en felkodsläsare.... och då gick bilen som den skulle alla 6 mil till jobbet. Så klart.
Frågorna hopar sig:
Är det verkligen ett "limp home"-läge när jag inte får en motorlampa? (jag tror det, men vet inte säkert)
Finns det felkoder som ska släckas efter ett sånt här tillbud?
Räcker det att lyfta av batteripolerna över natten för att släcka koderna?
Vet någon på rak arm vad som utlöser det?
Annons
Re: Vad utlöser "limp home" / felsäkert läge? Finns det?
2Har inget svar på din fråga..men detta stärker ju inte direkt mina tankar om
att införskaffa en trimbox..
Vad har du för box..och är detta första gången det händer?
Känns ju som om detta skulle kunna orsaka rätt stor skada om bilen beter sig sådär.
Kommer att följa tråden med intresse..bättre du gör misstagen än jag
att införskaffa en trimbox..
Vad har du för box..och är detta första gången det händer?
Känns ju som om detta skulle kunna orsaka rätt stor skada om bilen beter sig sådär.
Kommer att följa tråden med intresse..bättre du gör misstagen än jag
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16
3Christian H skrev:Idag kollade jag och det var en Vtech powerbox som jag skruvade i. Har fått för mig att det är enklaste varianten som dribblar med givarsignalerna på temperatur och lurar motorn att feta på lite. Men det funkar bramangbg skrev:?....
Intressant att du trimmade vid 15000 mil.
Vilken trimsats?
Det är inte första gången han begränsar effekten men första gången den dör. Även första gången felet kommer och går med trimboxen i garaget. Nu är det varannan gång som gäller... ?
Man ska inte räkna med att trimma riskfritt. Köper man en billig bil och ökar vridet 20% så är det en risk att det märks på grejerna. Att jag efter mer än 5000 mil med boxen kanske får problem sorteras in under "den som ger sig in i leken...." Men helst inte
Hynda i30 CRDi 2008
4När bytte du dieselfilter senast? Tankar du från en bra mack eller tankar du lite här och var? Har du provat att slå i nåt bakterie dödande medel i tanken?
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11
5Lustigt att du säger det. Tanken har slagit mig också för jag tankade fullt på morgonen och 5 mil senare började det jäklas. Dessutom är det väldigt oregelbundet...Indalsman skrev:När bytte du dieselfilter senast? Tankar du från en bra mack eller tankar du lite här och var? Har du provat att slå i nåt bakterie dödande medel i tanken?
Filter vet jag inte om det är bytt nån gång. Hur ofta bör det ske?
Bakteriedödande? Aldrig hört talas om... Har haft i någon lite rengöringstillsats emellanåt men det har varit väldigt slumpmässigt.
Hynda i30 CRDi 2008
6http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... -pa18829sv" onclick="window.open(this.href);return false;Christian H skrev:Lustigt att du säger det. Tanken har slagit mig också för jag tankade fullt på morgonen och 5 mil senare började det jäklas. Dessutom är det väldigt oregelbundet...Indalsman skrev:När bytte du dieselfilter senast? Tankar du från en bra mack eller tankar du lite här och var? Har du provat att slå i nåt bakterie dödande medel i tanken?
Filter vet jag inte om det är bytt nån gång. Hur ofta bör det ske?
Bakteriedödande? Aldrig hört talas om... Har haft i någon lite rengöringstillsats emellanåt men det har varit väldigt slumpmässigt.
Provat en sån t.ex?
7Vad är en bra mack? I mitt huvud är alla mackar lika bra/dåliga.Indalsman skrev:När bytte du dieselfilter senast? Tankar du från en bra mack eller tankar du lite här och var? Har du provat att slå i nåt bakterie dödande medel i tanken?
Indalsman brukar ha koll på sakerna..men detta tips luktar lite
Bosse Bildoktorn
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16
8Nä jag bara spånar på ifall du kan ha taskigt diesel bränsle i tanken och tipsar om några medel som säger sig ska lösa diverse problem, kan ej garantera nåt då jag inte provat nåt av dom.mangbg skrev:Vad är en bra mack? I mitt huvud är alla mackar lika bra/dåliga.Indalsman skrev:När bytte du dieselfilter senast? Tankar du från en bra mack eller tankar du lite här och var? Har du provat att slå i nåt bakterie dödande medel i tanken?
Indalsman brukar ha koll på sakerna..men detta tips luktar lite
Bosse Bildoktorn
Lite bökigt men i så fall prova att skruva bort dieselfiltret och dränera det i en genomskinlig behållare och låt det stå ett tag och se ifall det skiktar sig. Då brukar det synas ifall det är nåt tok med bränslet.
9Där jag är nu så har jag två alternativ att "utreda"
Efter enoenhalv tanks körning går nu bilen klockrent och det var "länge" sen den hickade.
Teori 1
Trimboxen fick fel som inte var helt rätt och triggade nåt märkligt i elektroniken. Efter att trimboxen avlägsnats så har eventuella adaptiva system justerat om till en gångbar setup. Aldrig en motorlampa...
Teori 2
Fel i bränslet. Skit eller vatten som nu passerat för att hamna på lämpligare ställe.
Bränsleteorin är egentligen rimligast men jag hamnar inte på rätt ställe mentalt när "nya" moderna bilar jävlas och man tänker inte på klassiska fel.
Dåliga mackar finns. Råkat ut för det minst 2 gånger. Kommer inte ihåg båda men jag tror att Jet i Uddevalla flera gånger ställde till det för kanske 15 år sen.
Efter enoenhalv tanks körning går nu bilen klockrent och det var "länge" sen den hickade.
Teori 1
Trimboxen fick fel som inte var helt rätt och triggade nåt märkligt i elektroniken. Efter att trimboxen avlägsnats så har eventuella adaptiva system justerat om till en gångbar setup. Aldrig en motorlampa...
Teori 2
Fel i bränslet. Skit eller vatten som nu passerat för att hamna på lämpligare ställe.
Bränsleteorin är egentligen rimligast men jag hamnar inte på rätt ställe mentalt när "nya" moderna bilar jävlas och man tänker inte på klassiska fel.
Dåliga mackar finns. Råkat ut för det minst 2 gånger. Kommer inte ihåg båda men jag tror att Jet i Uddevalla flera gånger ställde till det för kanske 15 år sen.
Hynda i30 CRDi 2008
10Har haft diverse motorstörningar med min trimbox också men dom gångerna så verkar det ha varit dålig kontakt mellan kablage och box i själva kontakten. Lite kontaktspray och montionera kontakten lite så brukar det fungera igen. Sen har den ju en ställbart vrid reglage och den brukar jag också motionera genom att vrida ett antal varv och sen ställa in igen, då brukar den fungera.
Måste ju erkänna lite att den är lite fukt känslig fast jag gillar produkten. Skulle hellre vilja ha Promotech för deras box och kontakter ser mycket proffsigare ut.
Måste ju erkänna lite att den är lite fukt känslig fast jag gillar produkten. Skulle hellre vilja ha Promotech för deras box och kontakter ser mycket proffsigare ut.