Annons

Imma på framrutan

1
Har en 2011 som immar igen på framrutan. Är det bara lite fuktigt ute så kan man komma till bilen och den är imfri, men så fort man startar den så blåser den upp imma på framrutan. När vi åker längre resor så kan man inte ha den på autoläget för den klarar inte hålla imman borta då, får sätta den manuellt så den blåser lite på framrutan hela tiden. Oerhört störigt. Verkstaden har bytt kupéfilter men det är samma fel i alla fall. Kan leva med att man måste ställa om den till manuellt läge, men när jag får vänta 2-3 minuter innan jag kan köra för att den måste blåsa rent rutan från imman, det kan jag inte acceptera. Någon som upplevt samma problem?
Annons

Re: Imma på framrutan

4
Nu har jag bara en CM 2007 att jämföra med men jag tror att har samma typ av klimatanläggning i våra bilar. Min erfarenhet är att klimatanläggningen fungerar rätt dåligt i AUTO-läge. Det är sällan den ställer sig i defrosterläge och då bara ett par minuter för att sedan gå över i "golvläge" (pil ner). Det är för mig en gåta varför det är så viktigt att luften ska skjutsas ner till fötterna. Efter ett tag blir det imma på rutorna speciellt i höst- och vinterväder. Nä, jag kör alltid i manuellt läge och då har jag valt "defroster/golvläge" som funkar bäst tycker jag.
Sen kan jag tipsa om att slå på defrostern även om defrosterläge visas på displayen. Se till att indikatorlampan tänds på knappen. Det blåser rätt friskt och man kan dra ner på fläktvarvet manuellt om man vill. Då slås även PTC-värmaren på och det blir varmt i kupén rätt omgående även om motorn inte hunnit bli varm.
Klimatanläggningen imponerar inte på mig och faktiskt ett av de större irritationsmomenten fortfarande efter 6 års ägande.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Hej ClasseClas, nalle1000, mfl.

Lite kommentarer, samt nya fråga (i samma ämne (nästan) ;) )

Jag har nästan en identisk bil med dig (dock 5-sitsig och ej Ex.).
Efter att ha varit en glad Hyundaiägare i snart två år (sånär som på hjullager och bromsar) så kunde jag inte skrivit det bättre om klimatanläggningen.
Jag hade länge en SAAB 9000 som trotjänare innan jag bytte till denna bil.
Kan nog inte med ord beskriva hur mycket bättre SAAB:ens klimatanläggning med teknik från tidigt 90-tal var.

Det går aldrig att köra AUTO, utan manuellt är det som gäller med defroster samt fötter som läge.

Det jag reagerat på är hur dåligt den kommer upp i temperatur när det bara är minus fem (-5) ute.
Vet ni hur regleringen till värmepaketet fungerar, är det "bara" öppet/stängt, eller är det reglerbart.
Eftersom kylvattentemperaturen enligt mätaren är densamma vid -10 som vid +10 så borde det ju fungera att värma upp kupén skapligt.
Men det kanske är precis på gränsen.

Är det fler med samma iakttagelse?'

trevlig kväll
robban

6
robva,

Jag tycker inte att jag har några problem med att få varmt i bilen. Det fungerar bra med värmen på min bil och det känns som att kapaciteten är bra.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision