Annons

ISG problem

1
ISG lampan lyser (nästan) konstant på min i30 CW 2012 diesel. Sedan november har jag bara noterat två tillfällen då lampan slocknade och ISG kunde användas, ena gången var på väg hem från fjällen efter ca 20 mils körning i minusgrader andra gången var på väg hem från jobbet efter ca 5min körning i nollgradigt väder. Jag har haft bilen på verkstaden och de säger att allt fungerar som det ska! De hittar inget fel. Om jag har förstått det hela rätt så är det en hel massa kriterier som ska vara uppfyllda för att ISG ska aktiveras och tydligen uppfylls aldrig de villkoren på min bil, men enligt verkstaden finns inget fel på min bil.

Har någon annan haft detta problem?
Några förslag?
Annons

Re: ISG problem

2
ISG aktiveras ju inte vintertid vid temperaturer under cirka 5 grader, eller nåt sånt.
Men på sommaren har jag aldrig några problem.
Det låter ju onekligen som om din bil har en massa extra krav som gör att den aldrig
aktiveras. Det är ju något Hyundai tar betalt för och ska sänka förbrukningen så det
är väl bara att be någon annan verkstad titta på den för en "second opinion".
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16

4
Vad har du för premisser i den listan? Frågade du på verkstaden? På min i30 varierar det en del, ibland funkar ISG vid +2 och ibland inte vid +7. Det som jag vet krävs är att motortemp är uppe en bit och att batteriet är välladdat. Vad mer krävs?

5
Bältet ska vara på också och på vintern så aktiveras ISG sällan och det är helt normalt, systemet funkar så bara. Ibland får man skilja på fel och egenskaper på en bil och hittar inte en auktoriserad verkstad nåt fel på bilen så är det väl OK, annars så far du till en annan verkstad och får en annan åsikt/undersökning.

ISG är väldigt kinkigt och det är en del kriterier som ska uppfyllas och så är det, så funkar systemet och på vintern så gör våra svenska vinter omständigheter det svårt för systemen att uppfylla alla kriterier jämt så det är säkert inget fel på bilen.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

6
Verkstaden (Bil-Expo) säger att man kan glömma ISG-funktionen redan vid +9, vilket är ren lögn. På min har den funkat ända ner till 0-strecket emellanåt. Måste säga att jag inte fick nåt bra svar alls av märkesverkstaden. Bälte visste jag inte var en av parametrarna, men det är väl bra?

7
ISG på nyare bilar kommer inte aktiveras under +4 grader. Dom äldre bilarna med ISG har inte denna spärren. Däremot finns en mängd olika kriterier som måste uppfyllas för att ISG skall fungera. Bla. Säkerhetsbälte på, Motortemp i normal arbetstemperatur, inte acc fläkten på fullt, minst 80% av batterikapasiteten mm. Det mesta av det går att läsa i instruktionsboken.

ISG i sig har inte så stor inverkan på bränsleförbrukningen. Det stora är att tillverkaren kan skriva av ett visst antar gram co2 per kilometer vid miljöklassning av bilen.