Oljenivå lampan började lysa och jag fyllde på olja.
Har nu rätt nivå men lampan släcktes inte efter detta.
Någon som varit med om detta?
Hur får man den att slockna?
Annons
Re: Oljenivå lampan lyser
2Hejsan,
Den kollar oljenåvån med ganska långa intervall. Kommer inte ihåg exakt nu, men har för mig att det är var 10 mil eller så. Jag fick köra ganska länge innan den slocknade efter påfyllning.
;o)
/L
Den kollar oljenåvån med ganska långa intervall. Kommer inte ihåg exakt nu, men har för mig att det är var 10 mil eller så. Jag fick köra ganska länge innan den slocknade efter påfyllning.
;o)
/L
Idag: Opel Insignia 5d, BiTurbo, Automat, 195hk, diesel
I går: I40 sedan 1.7 CRDi/136 aut 6-vxl Sport
I förrgår... Grandeur 3,3 12000 mil utan problem
I går: I40 sedan 1.7 CRDi/136 aut 6-vxl Sport
I förrgår... Grandeur 3,3 12000 mil utan problem
3Hej,
Tack för ditt svar. Då väntar jag och ser om sen slocknar, har bara kört ett par mil.
Tack för ditt svar. Då väntar jag och ser om sen slocknar, har bara kört ett par mil.
4Det verkar ju sällsynt korkat om det är på det viset. Min nästan nya (600 mil) i40 tände sin oljelampa idag på väg till jobbet. Efter 600 mil! Ska ringa min handlare om en stund. Ska samtidigt bråka om att ISG systemet fungerar mycket dåligt och nästan aldrig.LenUlven skrev:Hejsan,
;o)
/L
5Om oljenivå lampan lyser och oljenivån är låg, då ska du fylla på med korrekt olja upp till max strecket och sen efter det så nollar du lampan genom att sätta på tändningen 5-gånger i följd.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11
6När börjar lampan att lysa, var på stickan är nivån? Hur kan en modern bil överhuvudtaget dra olja? Någonting måste vara felIndalsman skrev:Om oljenivå lampan lyser och oljenivån är låg, då ska du fylla på med korrekt olja upp till max strecket och sen efter det så nollar du lampan genom att sätta på tändningen 5-gånger i följd.
antingen på givarsystemet eller motorn som drar så mycket olja.
7Råkade ut för samma sak efter ca 1000 mil. Letade reda på kompatibel olja hos Mekonomen o fyllde på. Tog ngn timme innan lampan slocknade.
8En ny motor drar mer olja innan den är riktigt inkörd och normalt brukar dom bli bättre efter 2-4000mil ungefär.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11
9Jag råkade ut för detta jag också efter ca1600 mil. Fyllde på olja och även här tog det en stund innan lampan slocknade.
Pratade med ÅF och fick förklarat precis som tidigare sagt att en ny motor kan dra lite olja innan den är helt "inkörd".
Pratade med ÅF och fick förklarat precis som tidigare sagt att en ny motor kan dra lite olja innan den är helt "inkörd".
10Oljelampan slocknade efter att jag kört ett par dagar. Vet inte hur mycket olja som var i motorn så kan därför inte mäta hur mycket den dragit. Har heller aldrig varit med om att en ny bil drar olja så att lampan tänds innan service.