Annons

Ingen instrumentbelysning

1
Ny medlem här på forumet för att se om det finns någon som kan hjälpa mig (och min bil).
Köpte för några månader sen en Hyundai Santa Fe 2001. 2,4.
Bilen köptes privat och jag är jättenöjd med den och trivs förträffligt med att köra den.
Problemet som inte uppdagats förrän nu när det börjar bli mörkare är att instrumentbelysningen inte fungerar. Har ingen belysning på instrumentpanelen och
ingen i knapparna runt klimatanläggningen. Däremot lyser displayen till klimatanläggningen som den ska.
Reostaten är inte ställd i fel läge. ;). Har kollat i många trådar på nätet och här i forumet och efter detta upptäckte jag att parkeringsljuset inte heller fungerar.
Många olika svar överallt men inget som lyckats rätta till min bils problem. Köpte verkstadshandbok för att försöka hitta elschema (mannen är duktig på bilel) men
den berörde bara V6:an 2.7. Ingen lösning där alltså.
De svar vi hittat här på forumet har vi kollat: jordningen till dragkrokskontakten (långsökt), säkringarna, m.m.
Finns det någon här på forumet som råkat ut för samma fel och som har någon aning om vad problemet kan vara.
Tack på förhand.
Annons

Re: Ingen instrumentbelysning

3
Felet är inte åtgärdat än, dock har vi konstaterat något "klantarsle" har klantat till det när de meckat med larmet och fjärrstyrda centrallåset i bilen. Mannen hittade en härva med skarvade och avklippta kablar när han tog loss instrumentpanelen. Troligen har denna någon lyckats att antingen klippa av kabel till instrumentbelysning. Men då vi upptäckt att även parkeringsljuset är ur funktion så lutar det åt att något relä har bränt när de experimenterat med att koppla.
Söker därför med ljus och lykta just nu efter elschema till bilen för att kunna hitta rätt. Någon som har??

Re: Ingen instrumentbelysning

4
Gnille65 skrev:Felet är inte åtgärdat än, dock har vi konstaterat något "klantarsle" har klantat till det när de meckat med larmet och fjärrstyrda centrallåset i bilen. Mannen hittade en härva med skarvade och avklippta kablar när han tog loss instrumentpanelen. Troligen har denna någon lyckats att antingen klippa av kabel till instrumentbelysning. Men då vi upptäckt att även parkeringsljuset är ur funktion så lutar det åt att något relä har bränt när de experimenterat med att koppla.
Söker därför med ljus och lykta just nu efter elschema till bilen för att kunna hitta rätt. Någon som har??
PM'a mig en epost-adress så ska vi se!
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)