Behöver lite hjälp med mitt nyinförskaffade fordon.
Jag gick för en dryg vecka sen från en VW passat till att köpa mig min alldeles första suv, en santa fe -01.
bilen är i väldigt bra skick och alla servicar är gjorda. Vad jag dock inte märkte när jag provkörde den var detta:
När man startar bilen kall så rusar motorn upp i minst 2000 varv, varefter den verkar stanna där tills motorn är varm, dvs
minst 4-5 minuter. dessutom (detta kan låta lite knepigt, men häng med) "hänger gasen kvar en stund" efter jag släppt gasen för att
koppla och kasta i en ny växel. Detta betyder alltså att när jag kopplar blir det en varvtalshöjning som får det att låta som att
det är första gången jag kör bil. väldigt pinsamt!
utöver det har jag också märkt att bilen skakar precis när jag ska till att tuffa iväg, oftast på ettan och backen, men även på tvåan och trean
förekommer detta. jag märkte detta när jag provkörde, men tänkte snarare att detta är en ny bil för mig och att jag inte
ger tillräckligt med gas, men så var inte fallet. den har massa kraft kvar så varför skakar den?
sammanfattningsvis:
1. ska det varva så oförskämt mycket när man kallstartar?
2. ska gasen hänga kvar på detta viset? vill minnas att jag har varit med om det förr, men kan inte minnas vilken bil det gällde.
3. är skakningarna naturliga eller är något galet? tänkte att det kunde vara fyrhjulsdriften som väsnas på låga varv, men jag vet inte.
som sagt, det är min första SUV och jag är inte direkt nåt geni när det kommer till motordykande, så om det finns lösningar på mina
problem som jag själv kan råda bot på så får ni gärna förklara för mig som om jag vore dum i huvudet. annars förstår jag inte
Tack på förhand!
septictank
EDIT: såg precis att det kan vara bra att tala om vad för motor man har
2.4 GLS bensin, -2001