Annons

Vågar jag välja diesel?

1
Hej

Är ny på forumet och står inför valet av bil. Har kollat på en 2012 i30 diesel som är miljöbil. Kör ca 1300 mil omåret och mest sträckor under 10km. Mortorvägskörning blir det ca 3-5 ggr imånaden.

Parkerar bilen på hatan där det inte finns eluttag osv. Kommer jag få problem på vintern? Bor i halland. Bilen är inte dyrare än i30 bensin så diesel lockar.
Annons

Re: Vågar jag välja diesel?

2
Jag har själv en diesel och har inte haft några som helst problem
med kallstarter. Använder motorvärmare när jag kan, men jag tycker dieseln fortare
kommer upp i arbetstemperatur än mina bensinbilar. Inget belägg för det dock.
Du får ett bättre andrahandsvärde,bra vridmoment och du sparar väl en hel del
kostnader i och med den lägre förbrukningen diesel kontra bensin.
Pga det högre vridmomentet så har du ju också generellt lägre varvtal vilket borde gynna mindre
motorslitage.
Är ingen motornörd så det finns säkert folk som kan ge dig långa tekniska utläggningar, men mitt lekmannatips
är att satsa på dieseln! :D
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16

Re: Vågar jag välja diesel?

3
Tack för svaret. Var inne hos hyundai handlaren och provkörde idag. Mycket trevlig bil med buisnesspaket måste jag säga. Han snackade om pct värmaren som skulle hjälpa till som finns inbyggd. Hur är drt med förbrukningen.

Vad har ni kommit ner till i verkligheten. Han sa att man kunde räkna med 0.55

Re: Vågar jag välja diesel?

4
Jag kör en i30 Kombi CRDI 2013 (togs ut i november 2012) med premiumpaketet, och jag är extremt nöjd. Inte ett fel och går som en klocka, vinter som sommar.
Har kört 2000mil till dags dato och jag har loggat alla tankningar (appen Pocket Garage till Iphone/Ipad kan rekomenderas!) sedan bilen var ny.

Jag har ett dieseltrim på den sedan nyår, vilket gör underverk med körglädjen, och den påverkar inte förbrukningen överhuvudtaget, varken upp eller ned enligt mina noteringar.
Kör snabb landsväg ca 18mil om dagen, fördelat på 3mil 90-väg och ca 15mil 110-väg. Ligger ca 10km/h över enligt mätarfart.

0.55 verklig förbrukning i snit stämmer rätt bra faktiskt, kanske något i överkant.
Enligt min "statistik" så ligger jag på ca 0.52 verklig förbrukning och då visar färddatorn ca 0.47-0.48.

Senaste tankningen så låg jag rekordlågt, kanske beroende på att utetempen stigit lite, plus att jag hoppas att bilen börjar bli inkörd efter 2000mil.
Denna tank visade på en verklig förbrukning på 0.49 och ca 0.44 på färddatorn.

Om jag enbart skulle köra "landsväg" och hålla mig runt 90-100km/h så är jag övertygad om att jag skulle komma ner till 0.44-0.45 i verklig förbrukning.
Har kört en tiomilssträcka på ca 0.37, men då var det enbart jämn fart i 80-90km/h.

Kan verkligen rekomendera just Diseln!
Den är en pärla och har en väldigt fin gång jämfört med grannarnas "Vw-bilar" som låter som små tröskverk!
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Vågar jag välja diesel?

5
Hej,

Tackar för att du delar med dig av värdefull info.

Provkörde igår igen. Min första diesel och det var helt ok drag i den. Har bara ägt vanliga 1.6 bensinare utan turbo. Denna var betydligt roligare att gasa med.

Bilen jag kollade på var en 2012 i30 med buisnesspaket silvermet. Det var en hel del utrustning i den som kändes värt att betala för om man jämför med select versionen. Premium är ju klart bäst men går att klara sig utan när det gäller mig.

Jag var inne på en vw golf besniare men jag får en diesel med mer utrustning för samma pengar. Sen att det inte är ett vw märke i fronten spekar ingen roll, det har jag vuxit ifrån nu=)

En fråga hade jag om HAC hill assist. Det ska tydligen finnas i bilen, hur fungerar det? Testade spela från Iphone via BT och det funkade fint. Hoppas tele funktionen fungerar lika bra. Har någon testat att koppla in via kabel? Kan man byta låtar via ratten? Lite småfarligt att byta via telefonen medan man kör kan jag tycka.

Har tills nästa vecka att bestämma mig!

Re: Vågar jag välja diesel?

6
Blev en I30 business 110HK diesel silver met. Mycket nöjd. Verkligen mycket lull lull för pengarna :D

Ska bli spännande och se vad förbrukningen blir då jag kör mycket stadskörning. Körde 150km på motorväg idag och fick ner den till 0.43. Helt ok.

Har ni några tips till ny Hyundaiägare?

Re: Vågar jag välja diesel?

7
Du kan väl vara vaksam på de felen som Indalsman listar i "vanliga fel tråden"
Har själv noterat tre av felen han beskriver.
Vet vad man letar efter kanske det kan åtgärdas snabbare och inom den
generösa fabriksgarantin.
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16

Re: Vågar jag välja diesel?

9
mangbg skrev:Du kan väl vara vaksam på de felen som Indalsman listar i "vanliga fel tråden"
Har själv noterat tre av felen han beskriver.
Vet vad man letar efter kanske det kan åtgärdas snabbare och inom den
generösa fabriksgarantin.
Tack för tipset. Har kollat igenom det nu. Måste hela fronten monteras ner för att komma åt H7 lampan? Läste manualen och det såg inte roligt ut. Vet någon om bien är utrustad med HAC i buisness paketet? Tror inte det finns på min bil.

Hur vet man att handbromsen är kass? Är det så enkelt som att den bara tar dåligt?

Re: Vågar jag välja diesel?

10
Det är faktiskt inte så svårt att byta H7 lampan.
Jag är definitivt ingen skicklig mekaniker och jag klarar det
ganska lätt. Du får lossa 3-4 skruvar och sedan lirkar du ut
hela insatsen. Den glider väl inte ut som smör, men med "försiktigt våld"
så är det inga större problem.
Finns utmärkta Youtube klipp om du googlar, det hjälpte mig!
Mycket bättre konstruktion är min Citroen där man fick använda speglar och
ha en hand som en 4 åring för att komma åt...Där gav jag upp direkt.
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16

Re: Vågar jag välja diesel?

12
Kan säkert vara så att en del av felen inte förekommer på nyare modeller.
Men jag tvivlar på att allt är nytt, dvs elektronik, belysning, klimatanläggning osv.
Men vem vet..du kanske får ett totalt bekymmerslöst bilägande. :D
Hyundai I30 CRDI Premium D7 136Hkr -16

Re: Vågar jag välja diesel?

15
mangbg skrev:Du kan väl vara vaksam på de felen som Indalsman listar i "vanliga fel tråden"
Har själv noterat tre av felen han beskriver.
Vet vad man letar efter kanske det kan åtgärdas snabbare och inom den
generösa fabriksgarantin.
Dom fel jag listar i tråden är bara för i30 modell FD och FDe, i30 2012 och framåt heter GD och GDe (vet ej vad "e" har för betydelse)

men det gäller att skilja på modellerna eftersom dom är som natt och dag!
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11