Annons

Re: vibrationer

16
Nu har jag börjat fundera i andra banor. Om vibrationerna kan komma från motorn. Jag har nu märkt att bränsleförbrukningen ökat och den har även tagit en del olja. Tidigare har jag fått fylla lite olja strax innan servicen på ett år men nu har den tagit en liter på halvår, förutsatt att verkstan fyllde på fullt sist då. Är det riktigt normalt? Kan det ha något samband med vibrationerna? Någon? :roll:

Lena
Annons

Re: vibrationer

17
Det var lite det jag var inne på.
Hade ett liknande symptom på en helt annan bil, som efter lite "inspirerad" körning började skaka helt för jäkligt. Stannade och kollade att alla hjulen satt fast o det gjorde dem.
Fortsatte köra o vid varje gaspådrag skakade det.
Stannade o stängde av motorn o väntade på att få köra på en vägfärja.
När jag sen körde av färjan var bilen normal igen.

Bytte tändstift när jag kom hem o felet har hittills inte kommit tillbaka, trots bitvis hårdkörning (i syfte att framkalla felet givetvis) ;-)
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: vibrationer

18
Nu har jag inga tändstift att byta då det är en diesel men kanske kan vara nåt liknande ditt fel ändå.
Felet uppkom för mej också efter om man nu kan kalla det inspirerad körning på en upplogad bana på sjön. Allt i syfte att bli en bättre bilförare naturligtvis. ;) Vill inte tro att en såpass stabil bil inte skulle klara den relativt lindriga påfrestningen.
Lena

Re: vibrationer

19
Skulle vilja nollställa automatlådan, är det bara att lyfta av polen på batteriet? Någon som vet?

Vill testa detta eftersom jag upptäckt nu att när vibrationerna uppstår är när jag åkt i sån hastighet att högsta växeln ligger i och sen saktar ner men lådan växlar inte ner utan blir kvar med följd att den gå på låga varv, runt 1200 ungefär.

Kanske automatlådan blivit "förvirrad" av att man växelvis kör med släp och utan. Felet uppkom ju efter att jag kört ovanligt offensivt eller vad man ska säga;)
Lena

Re: vibrationer

20
Har också känt detta, började efter 12000 mil och det verkade som att lådan inte växlade upp som den skulle. Nu vid 16500 mil rasade lådan och det blev dyrt..... ca: 60000kr för ny låda och installation av den.
För mig gick det aldrig att framkalla felet utan det bara kom av och till ibland och bara vid acceleration. Kunde gå veckor i mellan gångerna, det slutade när man släppte gasen.
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.

Re: vibrationer

21
Tror det fått sin lösning nu äntligen. Efter att jag lämnat in bilen på fyrhjulsinställning så har vibrationerna inte kommit tillbaka i sin fulla kraft. Det enda jag känt efter det är svaga tendenser till samma vibrationer och det försvann helt då jag bytte till vinterdäck nu som var helt nya. De famla sommardäcken är helt konstigt slitna på insidan på båda sidor bilen. Den måste ha stått med fruktansvärt mycket toe in.

Re: vibrationer

22
Jaha, nu var jag för snabb igen :(
Har inte känt av vibrationerna sen i våras så jag trodde det hade löst sig i o m fyrhjulsinställningen. Men nu på morgonen då jag åkte till jobbet kom det igen. Känns som det kommer bakifrån. Jag stannade helt och gick ur och kollade att alla hjul satt fast för det känns lite som om ett hjul skulle vara på väg loss. Jag fattar inte hur det kan vara så svårt att hitta felet!!!
Den ska in på besiktning i januari så jag får väl avvakta den få se om de hittar felet. :roll:
Lena

Re: vibrationer

23
Vet inte vad jag skall svara dig, men har du kollat balanseringen av däcken?
Bytte själv till vinterdäck för någon vecka sedan och märkte att ratten skakade, så jag åkte in och kollade om det balanseringen var bra och det var de inte så alla däcken fick balanseras om, nu går känns det fint.

Fick förövrigt tillbaka bilen efter nästan 5 månader, när lådan var bytt ja då lyckades verkstaden blåsa motorn, varför har jag igentligen inte vågat fråga om men misstänker att den inte var fylld med tillräckligt med glykol. Ny topp/ packningar etc och nu går bilen väldigt bra igen. Blir nog till att behålla bilen tills den rasar igen, dels så ser den väldigt bra ut, i princip ny motor och ja lådan är ju ny, under-redet på bilen ser bra ut och ingen rost etc. Står ju alltid i garage iofs så det gör väl sitt plus att frun gillar att köra den! :)
Jag tar ju hellre den nya Q3:an, betänkligt mer ös i den och rappare styrning, det är ju igentligen skillnad som natt och dag mellan de 2 bilarna fast man kanske inte skall jämföra Audi och Hyundai iofs. :)
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.

Re: vibrationer

24
Det beror inte på däcken då verkstaden gjorde den åtgärden i första skedet. De hjul jag har på nu är också helt nybalanserade. Dessutom vet jag hur det känns när de inte är det och det är en helt annan känsla. Nu har jag lite tröttnat att lämna in bilen på verkstad för detta för det blir dyrt då de inte hittar problemet och då får jag betala själv trots att det borde gå på garantin.
Det som är jobbigast är att när vibrationerna börjar pm det inte finns någonstans att svänga in och stanna för det är en obehaglig känsla och känns som den kan vibrera sönder eller nåt. Kanske man skulle ta en sväng till svensk bilprovning i förtid få se om de hittar något.
Lena

Re: vibrationer

25
Okej,
kan det vara så att din växel låda håller på att gå åt skogen? Växlar inte upp och skakar ibland, det var nog ungefär så det var för oss och sedan bara dog lådan på motorvägen (ingen drivning framåt eller bakåt) Är det så, kanske du skall kränga av bilen innan den rasar för det kostar ca: 60000kr med ny låda och arbete.
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.

Re: vibrationer

26
Jag har också funderat på om det kan vara växellådan som är boven. Förstår att det blir dyrt. Har ju garanti kvar på bilen än så länge men sen lär man ju vara rökt! Fast än att felet funnits innan. Det är ju så långt mellan att det inträffar så jag har inte lyckats få någon annan än min dotter att uppleva det förutom jag själv.
Tror jag ska kontakta Hyundai för att få ett utlåtande, eller någon stor Hyundai verkstad. Tips?
Lena

Re: vibrationer

27
Jag har liknande symptom. Efter balansering så blev det mycket bättre. Har du fälgar som har plaststyrning/passring för att passa på hjulnavet?
Funderar på att försöka fixa motsvarande i metall eller byta fälgar. Synd eftersom de är nya.
/Jake

Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey