Annons

Accent -04 Automat problem.

1
Hej Hyundai-folk.
Är helt fjongarns ny här på forumet. Tillika så har jag alldeles nyligen köpt mig en H. Accent -04 automat med ett delikat problem för er Hyundai-tekniker att hjälpa mig lösa :) Har förstått att dylik modell med automat är ovanlig, men hoppas på expertisens hjälp här ;)

Det är en 1,6 16V med 4stegs automat. Glömde lappen med mer specifika uppgifter på jobbet, men kan återkomma med dessa.
Den drar dåligt framåt. Fullt körbar, men drar klart sämre framåt än bakåt. Har nyss köpt in den medveten om detta fel, och provkört kortare sträcka.
Upplever att den inte växlar alls utan bara ökar i fart med varvräknaren i stort sett konstant på 2400 varv. Har bara testat den upp till ca 80km/t och kan inte känna att den växlar alls, men ändå ökar den farten och motorvarvet hålls ganska konstant.
Kanske ska den fungera så...ungefär som V.A.G.s Tip-Tronic vxl-lådor (eller vad de heter). Kör jag på backen så drar den klart mycket bättre, och jag kan knappt hålla den på bromsen om jag provocerar den lite, jämfört då med "driven" som bara drar lite grann trots att motorn varvar upp, och jag kan lätt hålla den på bromsen.

Felkod finns på växellåds-ventil B "permanent". (har glömt felkoden på jobbet). Hyundai-verkstad på orten tror felet finns i ett av ventilhusen inuti lådan. De har ej felsökt, utan bara gått på den felkod jag angett.
När jag forskar lite djupare själv så kan jag härleda felkoden till Magnetventil växel-låda (AutoData).

Då är min fråga.....denna "magnetventil B", sitter den verkligen inuti lådan, eller är den utbytbar utifrån?
Utifrån min ringa erfarenhet och kunskap i ämnet så utgår jag ifrån att dylika ventiler sällan eller aldrig badar i olja inuti en konstruktion, utan sitter monterade "utanpå". Eller är det månne nåt inne i vxl-lådans hydrualiska ventilpaket som lämnat in?

Bör nämnas att jag kan se x antal demonterbara (med m6-skruv) komponenter monterade i bak-kant på vxl-lådan med elkablar till, plus en större (ca 7-8cm) rund inbyggd detalj längre fram på lådan (framsida), åxå med elkablar till. Kan någon av dessa vara "magnet-ventil???

Återkommer gärna med korrekt felkod och växellåds-beteckning ifall det underlättar för någon vänlig själ som vill hjälpa mig här.
Hoppas på svar.

MVH
Helix
Nyköping.
Annons