Annons

Det här med kamremmar

1
Nu är jag i full gång att jaga en Santa årsmodell 02-04 cirka.
Vi kan tänka oss både 2,4 eller v6 i motorvalet, men vill såklart att kamremmen ska vara någorlunda nybytt oavsett motor.
Nu till det knepiga, folk i allmänhet har ingen aning om vilka intervall som gäller. Det som är lite skrämmande är att även en och annan verkstad lever kvar i "original-intervallen" och hävdar t.ex 9000 mil för 2,4l-motorn.

Är det nån som vet när hyundai gick ut och ändrade intervallen?

Det är lite knepigt att hitta en bil, om man t.ex ser en v6 med 18500 mil på mätaren så förväntar jag mig att kamremmen plus det övriga som hör till 18000-milaservicen är gjort. Men nejdå, kamremmen kan vara bytt vid 12000 mil till exempel.Naturlitgtvis finns det ju ett åldersintervall också, men i de flesta fall kommer ju 18 000 mil före 12 år på en v6
Samma kan gälla för 2,4l också.

Snart kommer det inte att finnas några Santa SM kvar på vägarna efter att alla drabbats av kamremsbrott och motorhaveri :)
Annons

2
Vad gäller kamremsintervall så finns det en bra sammanfattning här:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=9394#9394

4-cyl fick sitt kamremsintervall neddraget till 6000 mil ganska tidigt (gissar kring -02).

Jag tror att du har rätt i din teori att många SM kommer att försvinna för hur kul är det att lägga närmare 10 tusen på ett kamremsbyte för en bil som är värd kanske 25-30 tusen kronor?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Intervallen (4år/6000 mil resp 6år/9000mil) har jag full koll på tack vare forumet :)
Tyvärr verkar den genomsnittlige santa-ägaren som äger en bil med några år på nacken som kanske tredje-fjärde ägare inte ha en aning om hur det står till.

Visst, ett byte kostar ju en del men bruksvärdet på bilen är ju inte noll bara för att ett kamremsbyte kostar lika mycket som bilen i sig.

Just kamremen (+vattenpump) är väl det enda förutom årliga oljebyten som jag tänker mig vara noga med vad gäller servicen. Det mesta i övrigt brukar ju ge nån slags självindikering när det är dags att åtgärda.

4
Man får remmen och stift bytta för c:a 5000 om man undviker de auktoriserade verkstäderna, kolla dock att verkstan har erfarenhet av just Santa Fé, det är ju sveriges vanligaste SUV så brukar gå bra.

DOCK om dom klantar till det med tex balansremmen så blir det följdfel och tokigheter (men det blev det även på märkesverkstad för mig)

Jag tror materialet inkl spännare etc går på c:a tusenlappen, tar kanske 4 timmar drygt att byta det.

Att fortsätta anlita auktoriserade verkstäder i storstadsregionerna funkar ju inte när bilen börjar bli gammal.

Oljebyte (ock kontroll av 450 punkter) erbjuder dom iofs för 1495:- på 6 år gamla SM , och gratis koll inför besiktning.

5
vad händer om man klantar med balansrem??
har santan på verkstad
bytte remmar, vattenpump och vevaxelgivare
körde 2mil och vips så dog den
p0335 igen

remmar, spännare, vattenpump kostar 1800kr från korea med leverans till dörren
kör svart SANTA FE 2.4l 02a
och silver COUPE 2.7 02a

6
NoC skrev:vad händer om man klantar med balansrem??
har santan på verkstad
bytte remmar, vattenpump och vevaxelgivare
körde 2mil och vips så dog den
p0335 igen

remmar, spännare, vattenpump kostar 1800kr från korea med leverans till dörren

har för mig att motorn börjar gå "oroligt/ojämnt", lite som ett felbalanserat hjul ungefär =)

vilket fabrikat på vevaxelgivare montera du? orginal?

7
Min -05 har en historia med kamrem.

Vid 16 000 mil så började det låta ett dunkande ljud från motorrummet - som att det slår en gummislang mot en kåpa - lät inte bra alls. Skickade in den till verkstaden och mecken beskrev kamremmen som att den var trasig på längden - och att det var en lös gummibit från kamremmen som slog i.

Köp en trisslott var hans kommentar.

Har även fått tvärstopp vid 17 000 mil och jag misstänkte kamremmen igen - men denna gången var det vevaxellägesgivaren.
Bytte den och körde ca 50 mil och fick byta den igen! Nu har den gått drygt 20000 mil peppar peppar.

Min Santa Fe dricker också mycket olja -- det har den gjort sedan den var ny - men det var inget problem enligt verkstan - < 1 liter per 300 mil så var det inga problem. Så jag har sedan bilen var ny alltid fått fylla på olja mellan serviceintervallen -- någon mer än jag som har det på det viset?
Santa Fe -2005 21 k mil.