Annons
Annons

2
Santa fe 07 Sailing edition V6 all utr utom navi och parkeringssensor fram pga frontbåge!

Bromsljuskontakt under bromspedal
Så vanligt att de var hemma på lager.
Pris inkl byte 850kr
Felkod samt att mitt bromsljus tändes ca var 3e broms.
Cheva Uplander V6 Flexifuel 245hk 08
Saab 9000 320hk 510nm 98
Suzuki intruder M1800R 140hk 12
Yamaha Xt600E 55hk 96
Hobby 560KMFE Alde Excellense 10
Santa Fe Sailing Edition nr38/100 Vit V6 07

3
Vad som är vanligt eller ej har jag ingen susning om, dock har detta drabbat mig!

Ny automatlåda. 2-3000 mil minns inte exakt.
Yttre styrled höger. ca 8000mil.
K-stag höger fram. ca 8000mil.
Tändspole. ca 8500mil.
Hoprostad parkeringsbroms höger bak. ca 8500mil.

Hyundai Santa Fe V6 Aut Comfort 7 2006

Övriga Hyundai:er inga fel att rapportera
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

Fel på modell 2006B

4
Har bytt båda hjullagren bak. Bytte ett själv.
Låsskistan (centrallåset) höger bak urfunktion, bytte den själv.
Parkeringslampor, possionsljus fram går sönder. Satte dit ledljus istället.
Renoverat EGR ventil som kärvade. Bilen går i 10km/h och rycker.
Renoverat parkeringsbromsen som förra äger inte använt. Det var bara en stor rostklump.

Regelbundet bytt olja, filter och bromsklossar runt om. Högt lufttryck 3kg ger bättre rull och mindre däckslitage.

En kanonbil!
Gusse!
Ägare till en Santa Fe CRDi exclusive
2006 7-sits silvermetallic

Re: Vanliga fel på Santa Fe CM

5
Santa fe 2007 CRDi 7-sits manuell:
Bytt båda hjullagren bak efter ca. 10.500mil
Bytt båda krängningshämmarna fram pga. klonkjande ljud
Skruval fast takrailen som skruvat upp sig själva... fick lossa hela inredningen, men det gick på en dag :D
Skall byta glödstft för den är svårstartad kalla dagar efter ca. 12.000mil
Annars en kanon bil :P
//Daniel

Re: Vanliga fel på Santa Fe CM

6
Hej

På min CM -08 som vi ägt sedan 2000 mil (nu 9700) har vi tvingats till automatväxellådebyte vid 8500 mil. Gick på garantin. Vi har också servat fotbromsen, bytt båda främre krängningshämmare och batteri. För närvarande dras vi med urladdningsproblem som snart är löst. I övrigt har bilen rullt fint utan problem. Drar knapp 0.75 på landsväg/motorväg på sommaren och runt 0.80 med dubbdäck. Vid hemmakörning/blandat tar den 0.90 på sommaren och något mer på vintern. Servad regelbundet i enligthet med gällande rekommendationer. Det skulle vara intressant att höra hur många son tvingats till byte av automatväxellåda på CM modellen. Enligt Huyndai förekommer det knappt, vilket jag betvivlar.

Bra bil men som kunde ha bättre halvjus. heljuset ganska OK. Vi har konvertetar till Xenon på halvljus och har tre extralus i mellanbåge så ljusbilderna är nu OK. Lite törstig i blandad körning, men 2000Kg bil med drar lite.

Sommardäcken byts nu för första gången. Byter nu till Good Year Efficency Grip 235x75 17. Dubbdäcken håller en säsong till.
Santa Fe 2008 2,2 CRDI Exclusive Aut.
Audi A4 2.0 TDI 170 Quattro 2011
Husvagn kabe Smaragd 2003 King Size

Re: Vanliga fel på Santa Fe CM

7
Hej!

Har en 2006 Santa Fe 2,2 crdi, automat som har gått 14600 mil.
Den har gått klockrent under det knappa år jag haft den...ända till i lördags...!

Nu har det visat sig att generatorn har BRUNNIT!??
Inte nog med det...då jag lämnar in den säger de, när jag frågar vad det beror på, att det är ett vanligt problem och att Hyundais generatorer är inte bättre!?
Nästa kalldusch blev då att det finns ingen garanti i världen som täcker något sådant!
Då skulle man ju kunna tycka att, om det är något som Hyundai känner till, det borde vara betydligt billigare än de dryga 7000 spänn det kostar att få allt fixat...SÄRSKILT när den inte har gått särskilt långt!

Men, men...det är de inte särskilt intresserad av överhuvudtaget så det är väl som vanligt...det är bara att betala och (låtsas!)se glad ut... :(

Men jag kan ju då säga det...jag kommer akta mig för att köpa original när det gäller elektriska saker...hädanefter blir det nog Bosch...deras generatorer verkar hålla betydligt bättre iaf...
Och sen är jag inte särskilt imponerad av Hyundais verkstad heller...Men det är ju tur att det fanns en Bosch-verkstad i stan med en som skruvat i Hyundai i femton år som alternativ! :)

Mvh G.

Re: Vanliga fel på Santa Fe CM

8
Har en 2007 Santa Fe 2,2 crdi, automat som har gått 16500 mil. Har haft den sedan den var ny, Ingen rost än så länge vad jag kan se förutom den lilla ringen som sitter runt torkar armen på bakrutan.
Automaten rasade på motorvägen för ca: 7 veckor sedan, bärgning till verkstad och ca:60 000kr senare så sitter en ny låda i bilen. gick inte igenom besiktningen heller på grund av spindel leder dåliga och ett böjt styrstag till ena hjulet. Spindel leder är dock aldrig bytta tidigare.
Tidigare bytt höger baks hjullager, kommer dock inte ihåg hur många mil bilen hade gått då, men något säger mig att det kanske var mellan 8-10000 mil. I övrigt inga problem vad jag kan komma ihåg.
Dock känns styrningen en aningens mysko nu när jag fått tillbaka bilen och Esp:n blinkar när jag svänger till höger ibland, tilläggas skall att bilen skall tillbaka till servicen om några dagar för vissa justeringar.
Motorn stannade även på uppfarten efter första provkörningen efter att vi fick tillbaka bilen, startade om bilen 2 gånger och den dog då också efter några sekunder.
I övrigt har vi varit mycket nöjda med våran Santa, men att automatlådan bara rasar efter 16500 mil är ju under all kritik, särskilt eftersom vi aldrig kört med tung husvagn eller dylikt, bara ett 750 kilos släp några gånger per år.
Hoppas bara att verkstaden får till de små defekterna som är just nu, så har vi en bil som håller flera år till! :)

Fick under tiden skaffa en ny bil och det blev en Audi Q3:a, fantastisk bil att köra måste jag säga. :)
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.

Re:

11
Jörgen Jönsson skrev:Vad som är vanligt eller ej har jag ingen susning om, dock har detta drabbat mig!

Ny automatlåda. 2-3000 mil minns inte exakt.
Yttre styrled höger. ca 8000mil.
K-stag höger fram. ca 8000mil.
Tändspole. ca 8500mil.
Hoprostad parkeringsbroms höger bak. ca 8500mil.

Uppdatering!

Nya tändspolar igen! 11000 mil

Hyundai Santa Fe V6 Aut Comfort 7 2006

Efter 8år med Hyundai lutar det åt Citroen igen, njurbälte till salu :D

Övriga Hyundai:er fortfarande inga fel att rapportera
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

Re: Vanliga fel på Santa Fe CM

13
Exklusive V6 -08
Tändspole vid 19000 mil samt 23000 mil
Ny kondensor
Spjällmotorn som gör att luften till kupén blandas varmt/kallt bytt både vänster och höger sida vid 23-24000 mil
Annars så går hon som en klocka (förutom just nu då växelväljaren där vajern går ner i motorna antagligen rostat, så hon inte går att växla just nu)
Santa 2,7 exklusive 2008 med en Solifer artic 540 på kroken

Re: Vanliga fel på Santa Fe CM

14
AliBaba skrev:hej
köpte idag en 2.2 diesel.
Men när man gasar i båtten och kommer upp i farten då dör bilen och varven kommer inte längre än 3000.
Om jag stänger av den och kör igen då går den.men samma efter 100km/timme
är det någon som vet vad det kan vara??
Låter som den får för lite bränsle. Titta på bränslefiltret. Igensatt? Eller det är bränslepumpen som ger för lite.

Re: Vanliga fel på Santa Fe CM

15
Enda felet efter 3år i min ägo (31tusen mil) är att generatorn knackar hemskt men bara då och då. Låter som man slår på plåt. Ingen tycks veta vad det är. Får väl vara sålänge tills det går sönder alldeles.
Annars lyser "Check Engine" ibland en dag, sen efter en månad igen en vecka osv. Det finns inget fel att läsa ut. Allt funkar fast bilen har gått so långt och är ifrån 2001.