Annons

santa fe 2002 stopp i avgassystem och bara problem

1
hejsan köpte en santa fe och tyckte det var världens bästa bil har aldrig ägt så bra vinter bil allt var frid och fröjd...
men sen började det bli fel på bilen,....
efter 3 veckor gick kam axel givaren sönder bilen hackade som bara den tog flera dagar innan varningslampa kom upp...blev svett att bilen skulle skära ihop. :x ny givare kosta 1350 kr
sen när det var fixat gick det en vecka sen gick topp lock packningen sönder olja överallt....:P...
när det blev fixat iof billigt 350 kr:P...så gick bak luckan sönder läste att det var vanligt att fjädern rosta sönder på forumet:)..vilket stämmer:P
Nu var jag lett på santa fe men den gick så skönt och sitter som en kung så jag glömde allt detta:P
Nu för några veckor sen blev det täppt i avgassystemet bilen orkar inte köra fortare än 50 km sen håller den på att dö:(..
lämnade in den och dom på verkstan ringer och säger att nytt avgassystem kostar 12000 kr plus moms...
jag har dock hittat en billig på skroten....3000.
nån som haft lika otur som jag med dessa bilar:(...
det är synd för jag blev ny kär i bilen men att så mycket gått sönder på kort tid gillar jag inte spec när delarna är så dyra.
någon mer som fått stopp i avgassystemet!!???: :?: :D
Annons

2
kan sätta min högra arm på att det är katalysatorn so är igentäppt på bilen din.
Att innehållet i den har ramlat ner o täpper igen, då går bilen knappt, så jag tror inte du behvöer byta hela systemet
kör volvo v70 n 2,4t

3
Hyundai överlag är känsliga i katalysatorerna, efter ha kört med misständningar (bensinen åker ner i katten och förbränns där istället)
är det ofta man får byta katalysatorn efter ett tag.

4
Hej, haft både och...

först en smekmånad helt utan problem , sen en massa fel inom 1-2 år, bla vevaxelgivare, tändspolar , elfel , bromsar, etc...

sen en lång (nästan) problemfri period på 2 år
förutom kopplingsbyte vilket jag ser som slitage

ABS kransarna, fördelningslåda, grenrör och KAT vet jag är såna saker som kommer krångla över tid, min har gått 17.000

har haft c:a 40 tkr service och rep kostnader på 4 år (5000 mil) inkl 2 service
vilket väl får anses rätt högt.

det va katten som va täppt:=

5
katten va täppt bytte den privat----gick 2 mån check enginge kom upp= byt katalysator sa dom på verkstad..visserligen tjuva jag dit en kopia:)...men men ..tråkigt ändå men verkstad kanske måste släcka lampan för den ligger ju kvar i minnet eller???..jag har ju plockat bort batteri polerna då försvann lampan men dök upp igen tyvärr
bilen gick fint tills idag då ena bromsen bak skriker som bara den bara tyst när jag bromsar...
har lust att kasta in handduken på denna bil:(...

6
tror inte det är katten, däremot kan det vara lambda sonden någon av dom som gett upp, en piratkatt är exakt lika bra som en en ny orginal.

Bakbromsarna är stanrad att dom brukar kunna gnissla, det tyder bara å att man fis bromsar för mycket, iblnd måste man bromsa hårt då försvinner gnisslet.
kör volvo v70 n 2,4t

tack för svaren

8
hej jo bromsarnas belägg va slut. men nu har katalysator blivit täppt igen?????????????????????bilen går skit så vill inte köra den förän ja fått dit en ny katalysator. är det för att bilen läcker lite olja som följer med avgassystemet och täpper igen katten eller är det något annat skumt

10
svintoleffe skrev: Bakbromsarna är stanrad att dom brukar kunna gnissla, det tyder bara å att man fis bromsar för mycket, iblnd måste man bromsa hårt då försvinner gnisslet.
Fick tvärnita i 90 på E4 innan Södertälje i Fredags , pga olycka 2 bilar framför räknas det? .....

Under de 1-2 sekunder allt sker hinner jag uppfatta att jag klarade att stanna och väntar bara på smällen bak... som uteblev.

25 cm marginal var det till bilen framför , och 8 cm(!) bak till närmaste bil.

2 minuter innan hade jag haft en hantverkarbil typ 1-2 meter bakom i flera kilometer, tur att han vek av vid Salem.

Fattar inte att folk inte kan hålla avstånden, Fredag EM , hemlängtan solen i ögonen och ryckig tät trafik. Det smäller VARJE Fredag just mellan Salem och Södertälje på E4

Denna gång 5 bilar skrynklade, men Santan stannade fint som den skulle utan vare sig oljud eler krängningar.

11
Lövet skrev:
svintoleffe skrev: Bakbromsarna är stanrad att dom brukar kunna gnissla, det tyder bara å att man fis bromsar för mycket, iblnd måste man bromsa hårt då försvinner gnisslet.
Fick tvärnita i 90 på E4 innan Södertälje i Fredags , pga olycka 2 bilar framför räknas det? .....

Under de 1-2 sekunder allt sker hinner jag uppfatta att jag klarade att stanna och väntar bara på smällen bak... som uteblev.

25 cm marginal var det till bilen framför , och 8 cm(!) bak till närmaste bil.

2 minuter innan hade jag haft en hantverkarbil typ 1-2 meter bakom i flera kilometer, tur att han vek av vid Salem.

Fattar inte att folk inte kan hålla avstånden, Fredag EM , hemlängtan solen i ögonen och ryckig tät trafik. Det smäller VARJE Fredag just mellan Salem och Södertälje på E4

Denna gång 5 bilar skrynklade, men Santan stannade fint som den skulle utan vare sig oljud eler krängningar.

Jaap såna där tvärnitar ska man göra ibland för då får bromsarna röra mycket på sig o röra på sig rejält.

jag lär hålla me dig Lövet att Santan är riktigt trevlig i undanmanöver test. trodde aldrig att bilen skulle vara så stabil.
var bara hunden som åkte som en jojo i bageluckan.
kör volvo v70 n 2,4t

Re: santa fe 2002 stopp i avgassystem och bara problem

12
Hej,
Kan säga att jag har en 02:a på Irland och har haft exakt samma fel som du. Fick byta båda cattarna, Lamda sensorn, den som styr inte den som mäter. Oljepump och tråg, samt fan och hans mormor. Listan är oändlig. Nu skall jag byta Stabilizerbar bushings för den klonkar, samt valve cover seal.
Med andra ord har man bytt så jävla mycket på bilen att det känns fel att sälja.

BTW även bytt kamrem och vattenpump.
Hyundai Santa Fe 2.0 136Hk
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk

All in all 337Hk

http://www.garaget.org/Rofty

13
Jag hängde inte riktigt med på det där om oljan? Menar du att du vet om att du har olja som läcker ut i grenröret?

Annars skulle jag spontant gissa på sprucket grenrör om du förbrukar två kattar på kort tid.

Mvh Christian

14
Nej inte olja, det är ett känt problem att Santa Fe samlar upp kondens vatten i ljuddämparen om sen cat håller på att rasa så samlas allt pulver i ljuddämparen och blir som lera. Slutresultat bilen kvävs och har ingen ork.
Hyundai Santa Fe 2.0 136Hk
Volvo V40 2.0 136Hk
Polo 1.2 65Hk

All in all 337Hk

http://www.garaget.org/Rofty

15
Tycker ni klagar över rena slitage grejer bara, visst grenrör och katalysatorer tycker man väl ska hålla längre.

Men bromsar och lambda sonder och sånt det är ju sånt som går sönder och slits så det måste man väl vara beredd på som bil ägare. Nyaste SMen idag är ju trots allt 6år gammal så det är ju gamla bilar vi snackar om.

Idag är en bil gammal och sliten efter 6-10år normalt, kvaliten idag är inte som den va för för 20-30år sen.

Nä bara att inse, reparera eller amortera allt handlar om prioriteringar...
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11