Hej , dags att forska i detta udda fel igen....
2.4 Navstar Excl manuell -03
Det är intermittent och återkommer några ggr per år, för att sen försvinna.
Tomgången rusar vid stillastående till 3 ibland 4000 varv. Ibland står den och varvar mellan 0 och 3000 varv. Under körning om man frikopplar så åker den jojo mellan 2 och 3000 varv.
Normalt komemr ingen 'check engine' heller utan det bara försvinner. Det är oberoende om jag kört långt eller bilen stått, oavsett väderlek etc.
Jag har haft bilen på aukt Hyundai verkstad 2 ggr men det har bara resulterat i hål i plånboken (senast bytte dom tomgångsmotor för 5000 spänn) Åker jag in igen byter dom nåt nytt som jag får betala, sen komemr felet igen efter några månader och är då ett 'nytt fel' ja Ni vet hur det funkar.
Nu har det faktiskt varit konstant i en vecka och lampan lyser!
Ska bort till kompis bilmek i helgen som lovat läsa ut koderna , i övrigt skakar han bara på huvudet...
Dags att lösa detta irriterande fel, bilen är ruskigt svårkörd och det är lite pinsamt vid rödjlus när man står bakom en liten micra och den börjar tokvarva! Eller när Farbror ska över med rullatorn , folk tittar snett på en liksom. Det känns inte som en modern körstil att starta med 4000 varv och släppa kopplingen.
Skulel vara kul att höra lite gissningar , farthållaren fungerar förresten som normalt, något talar om för databoxen att motorvarvet ska upp , typ som om man gasar. Jag gissar på någon sensor , men är osäker. Lite speciellt på dessa 2.4 är ju att tomgångsvarvet normalt är högt vid kallstart (2000 varv) kanske något som är relaterat till det. Jag återkommer med felkoden sen också...
Annons
5
felkod P0507... Dock misstänker jag att den lilla burk med 2 spolar + magnet och ventil som HMA artikeln pekar ut är det som verkstan kallar 'tomgångsmotor' i så fall ska den redan vara bytt utan resultat.
Så jag misstänker att det är någon av sensorerna som förmedlar info till den som är paj.
Så jag misstänker att det är någon av sensorerna som förmedlar info till den som är paj.
6
Uppdatering: vi har kollat tomgångsburken samt allt runt den utan fel (mäter och fungerar ok,samt att den var bytt förut utan resultat) även kollat att det inte finns luftläckage någonstans, mätt ett par av givarna som var ok. ryckt i varenda lös kabel , men utan lycka felet kvarstår.
Då återstår alltså det faktum att databoxen talar om för bilen att den ska varva upp , antingen har den fått fnatt (boxen) eller är någon av de givare som förser den med info knas. Men då både de utlösa en felkod också.
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till , lutar väl ändå åt att lämna den till Hyundai en gång till och se vad dom säger, dom kan väl i alla fall koppla upp sig mot styrenheten.
Ingen Santa mek som haft detta problem?
Då återstår alltså det faktum att databoxen talar om för bilen att den ska varva upp , antingen har den fått fnatt (boxen) eller är någon av de givare som förser den med info knas. Men då både de utlösa en felkod också.
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till , lutar väl ändå åt att lämna den till Hyundai en gång till och se vad dom säger, dom kan väl i alla fall koppla upp sig mot styrenheten.
Ingen Santa mek som haft detta problem?
8
Nej bara burken blev mätt på , vi har ej komplett elschema på bilen.ClasseClas skrev:Har du mätt vad givarna ger och vad de ska ge enligt spec? Jag tänker på resistans på motortemp tex.
Jag har talat med Hyundai verkstad , det finns ett par saker att kolla mer , ännu nogrannare inspektion av slangen till insuget samt att inte gasspjället kärvar , men jag lutar åt elektroniskt fel ändå.
Jag har inget emot att lämna till auktoriserad vst , bara jag vet att jag inte debiteras för en massa saker som byts på chans utan att man hittar felet. Också lite rädd för en hel dags felsökning * 1350:- /tim + moms.
Ska fundera lite....
9
Nu har bilen varit på en allbilverkstad i veckan ,mycket vana vid Santa Fé dom har lagt ned över en hel dag , men kan inte lokalisera felet...
Nästa steg är att ta den till Hyundaiverkstan på Tisdag och se vad dom ev kan åstadkomma, funkar inte det måste jag ställa den och köpa en ny (beg) bil eftersom vi behöver 2 bilar dagligen.
Sälja går ju inte heller när den inte går.

Nästa steg är att ta den till Hyundaiverkstan på Tisdag och se vad dom ev kan åstadkomma, funkar inte det måste jag ställa den och köpa en ny (beg) bil eftersom vi behöver 2 bilar dagligen.
Sälja går ju inte heller när den inte går.
10
Update...
Nu har bilen stått en vecka på Hyundai vst... Allt är uppmätt och tomgångsventil bytt IGEN, men felet kvarstår...
Dock mycket seriösa killar detta som inte ger upp.
Det pekar just nu mot att den får fel signaler från databoxen , vilket faktiskt min kompis också var inne på när han la ned skiftnyckeln.
OM så faller sig har Hyundai 9 års garanti på styrenheten .... vilken gick ut för 2 månader sen
Men felet har funnits i 3 år intermittent så vi får se vad som händer
1 vecka till får dom , sen skrotar jag bilen
Nu har bilen stått en vecka på Hyundai vst... Allt är uppmätt och tomgångsventil bytt IGEN, men felet kvarstår...
Dock mycket seriösa killar detta som inte ger upp.
Det pekar just nu mot att den får fel signaler från databoxen , vilket faktiskt min kompis också var inne på när han la ned skiftnyckeln.
OM så faller sig har Hyundai 9 års garanti på styrenheten .... vilken gick ut för 2 månader sen
Men felet har funnits i 3 år intermittent så vi får se vad som händer
1 vecka till får dom , sen skrotar jag bilen
12
Tack , nästa steg är att prova med en annan databox , sen riva kabelstammen till motorn.ClasseClas skrev:Holy bananas vilket strul!![]()
![]()
Jag hoppas att du får ordning på bilen till rätt pris.
Alla har hittills varit otroligt schyssta med debiteringen , har eg bara godkänt kostnad för 'felsökning' ännu, men sagt att upp till 5 tusen är det ok bara dom lagar den , kan tänka mig gå till 10 också men sen är det stopp.
Totalt har nu 3 verkstäder lagt ner 2 dagar var (minst) på detta skitfel.
Jag ger mig tusan på att det ändå är glapp i någon kontakt eller matning till givare etc, eftersom det varit intermittent tidigare och nu blivit värre.
I värsta fall köper jag en annan likadan SM för 40 tkr och lyfter över alla mina tillbehör ,ljusramp, fotsteg, breda hjul etc...
Kan ju inte lägga ner hur mycket som helst på en bil som är värd 40tkr.
Kamrem och stiftbyte står på tur också .....
13
Du får inget heltäckande svar men läs gärna tråden: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... ng&start=0
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
14
Tack , jag kommer ihåg den tråden , men det är inte samma fel.ClasseClas skrev:Du får inget heltäckande svar men läs gärna tråden: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... ng&start=0
På min verkar det som att ISCA (Idle Speed Control Assy) får rätt puls att öppna ventilen , men fel för att stänga den , så den står mer eller mindre på fullt ställ hela tiden.
Eftersom inga felkoder kommer från givarna måste det vara databoxen eller något glapp i kablarna , så långt har vi kommit i diagnosen.
Fel på databoxar på SM är otroligt ovanligt , men det lär visa sig.
Verkstaden verkar ha fått blodad tand att lösa detta så jag är fortfarande hoppfull. Har ALDRIG tidigare under 30 år haft en bil som inte gått att laga för att man inte hittar felet , det måste gå med modern teknik , auktorisation och stöd från Generalagenten att fixa detta.