Hej
Har precis köpt en IX35 2.0 CRDi-R automat Exclusive.Cool Brown
Har kört 170 mil tycker att den drar mycket 0,95 blandadkörning.Mest landsväg.
Körde innan s80 D5 automat den drog 0.82 blandad körning.Det tyckte jag var mycket. Men detta tar priset .
kommer den att dra mindre när man har kört en 1000mil eller ??????
Skall man bara vänta eller lämna in den på service o kolla upp den.
Annars mycket trevlig bil.
Annons
2
Det låt lite väl mycket, nästan 2,5 dl/mil mera än min. Troligen kommer förbrukningen att minska efter ytterligare några hundra mil.
Är förbrukningen ungefär lika hög efter 500 mil så skulle nog jag ta och göra ett besök hos Hyundai-verkstaden.
// Lennart
Är förbrukningen ungefär lika hög efter 500 mil så skulle nog jag ta och göra ett besök hos Hyundai-verkstaden.
// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600
VW Amarok -12
Yamaha 1600
Bränsleförbrukning något hög
3Hej!
Det verkar alldeles för mycket. Jag tycker också att förbrukningen är för hög på min IX35 2,0 CRDI 2012 som drar 0,7l per mil blandat. Det skulle vara intressant med lite fler redovisningar om förbrukning på forumet.
Det verkar alldeles för mycket. Jag tycker också att förbrukningen är för hög på min IX35 2,0 CRDI 2012 som drar 0,7l per mil blandat. Det skulle vara intressant med lite fler redovisningar om förbrukning på forumet.
Hubbe. IX35 2,0 CRDI M 136hk 2012 silver efter 7mån. väntan med påhängd Cabby.
5
Det låter på tok för mycket.
Vid ren stadskörning i Malmö ligger min nu på 0,92 enligt färddatorn. Har inte kollat verkligheten, men verkar stämma.
Blandad 0,7 och ren landsväg i bästa fall strax under 0,6 (ganska snål körning).
Bilen har snart gått 800 mil nu så det dröjer nog ett tag till innan den "satt" sig.
Vid ren stadskörning i Malmö ligger min nu på 0,92 enligt färddatorn. Har inte kollat verkligheten, men verkar stämma.
Blandad 0,7 och ren landsväg i bästa fall strax under 0,6 (ganska snål körning).
Bilen har snart gått 800 mil nu så det dröjer nog ett tag till innan den "satt" sig.
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
Bränsleförbrukning något hög
7Hej igen tack för alla svar . Färddatorn nollar sig som bestämt upptäckte jag. Förbrukningen har jag mätat mellan tankningarna.Färddatorn kan man inte lita på till 100%. Vi får se om den sjunker snart, men när man sätter på sommarhjulen som är 18 tum så höjs den igen kanske . Vi får se jag återkommer. 
Re: Bränsleförbrukning något hög
8Hur är det med förbrukningen idag.B-G skrev:Hej igen tack för alla svar . Färddatorn nollar sig som bestämt upptäckte jag. Förbrukningen har jag mätat mellan tankningarna.Färddatorn kan man inte lita på till 100%. Vi får se om den sjunker snart, men när man sätter på sommarhjulen som är 18 tum så höjs den igen kanske . Vi får se jag återkommer.
En som har beställt samma bil men manuell
IX 35 184hk M6 4wd exklusive
11
Hamnade klart över litern milen vid stadskörning nu i vinter. Detta trots 16" på vinterhjulen. Har dock emellanåt varit 4-5 km körningar med kall motor, så det är väl förståligt att man hamnade där. Vid långkörningar har jag inte märkt att bilen skulle dra mindre med 16" hjul (Hakka R - odubb). Möjligt att rullmotstånd och vikten är högre på dessa än original 18".
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
12
Det går nästan inte att säga hur mycket bränsle IX35 vill ha per mil, min erfarenhet är att det skiftar oerhört mycket beroende på yttre omständigheter som yttertemperatur väglag och dubb/sommardäck, även körmönster typ som långa resor kontra korta resor hastighet last inkörd inte inkörs osv. Motovalet skiljer ju också och sättet att mäta, antingen litar man på färddatorn eller så räknar man själv. Jag räknar själv och genomsnittet för mitt första år blev 0,79/mil och 1982 mil. För mig verkar det som det behövdes 900 mil innan motorn ”lossnade”
Går jag in på enskillda tankningar som egentligen är helt meningslöst har jag legat på allt mellan 1,18 och 0,57/mil. Eco knappen tycker jag snarare ökar förbrukningen än minskar den, det kan säkert bero på min körstil och den vägtyp jag mest åker på. Vad jag har för bil och motor syns i signaturen.
Går jag in på enskillda tankningar som egentligen är helt meningslöst har jag legat på allt mellan 1,18 och 0,57/mil. Eco knappen tycker jag snarare ökar förbrukningen än minskar den, det kan säkert bero på min körstil och den vägtyp jag mest åker på. Vad jag har för bil och motor syns i signaturen.
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011
14
Jag ångrar att jag inte satte in en dieselvärmare när jag köpte bilen .Då skulle förbrukningen vara mindre . Satte på mina 18 tumsdäck det blev ungefär samma förbrukning. Men nu kostar bensinen mer än diesel det gynnar oss som kör diesel.Eco knappen kan jag hålla med dig om att förbrukningen är högre. Lätta på gasen är väl enda man får göra
IX35 2.0 CRDi-R automat Exclusive.Cool Brown
15
Jag har en Wabasto-värmare installerad. Fungerar bra bara man ställer in AC rätt när man parkerar. Dock är det lite svårt för mej som bor i storstad att alltid använda den. Läser man instruktionen bör man köra lika länge med bilen som värmaren är igång (oftast 30 min), vilket jag ofta inte gör. Dock när jag jobbat natt eller kväll till 23, så har jag 20 min hem (Yttre ringen i Malmö) så har det funkat mycket bra. Dock inte varit konsekvent och använt den alltid när det varit under 5 gr. Märker med en gång på denna korta körning att bilen drar mindre och givetvis ökar komforten avsevärt. Dessutom skönt slippa skrapa rutorna. Mild vinter i år, men ångrar trots det ej de 25 "papp" det kostade.
Har den stora fjärrkontrollen. Kanske inte optimal - svår att ställa in tiden. Brukar använda den rent manuellt - D.V.S. trycka 25 min innan det är dags att köra. Onödiga 2000:- för denna extra finess - dessutom större klump.
Motorn jobbar mycket bättre och är helt varm bara 3 min efter start. Den deciliter värmaren tagit är intjänad efter någon kilometer!
Har den stora fjärrkontrollen. Kanske inte optimal - svår att ställa in tiden. Brukar använda den rent manuellt - D.V.S. trycka 25 min innan det är dags att köra. Onödiga 2000:- för denna extra finess - dessutom större klump.
Motorn jobbar mycket bättre och är helt varm bara 3 min efter start. Den deciliter värmaren tagit är intjänad efter någon kilometer!