Annons

Luftvärmepump i garaget, vad ska man ha?

1
Nu börjar det bli svalt och snart rent inte alls mekvänligt.

Funderar på att sätta in en luft/luft-vvp, men vad ska man ha?

Den behöver inte vara den tystaste på marknaden eller den snyggaste eller ha den flashigaste remoten (även om det är ett plus ;-))

Hur är de här billiga som tex Jula säljer?
Bekanta har haft mycket problem med svindyra IVT som både det ena o det andra gått sönder på, så jag kan ju köpa 4-5st Jula pumpar till priset av en IVT tex.

Eller är det dieselkamin som gäller?
Jag vill kunna värma på när jag vet att jag ska ut, köra lite avfuktning när man tvättat bilen och så hålla en 8+ när ingen är där.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Annons

2
Säkert inget fel på Julas luftvärmepumpar, men köp inte den billigaste.
Generellt är det ju så att ju billigare en pump är har den sämre verkningsgrad har den. En billig pump förbrukar mer el för att ge samma värme som en dyrare pump ger.
Skall man bara ha värme på någon enstaka gång är en byggfläkt alldeles utmärkt.


// Lennart.
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

3
Vi installerade luftvärmepump på våren 2005, och den har fungerat helt klanderfritt hela tiden sedan dess.
Vi hade på den tiden oljeeldning, och förbrukningen av olja sjönk från 2,5-3 kubik olja per år, ner till drygt en (1) kubik/år, så den investeringen betalade sig snart...!
Sonen till en av grannarna här undersökte mycket noggrant vilken pump som var den bästa, sedan var vi ett gäng grannar som beställde samtidigt, och fick lite rabatt.
2005 var Panasonic den absolut bästa, och vi gav då 11.300 för ett komplett aggregat.
http://www.citcop.se/varmepumpar-luft-l ... 9mke-5-4kw
Det är isåfall bara ett par saker du skall tänka på:
Se till att få en maskin med så högt COP-värde som möjligt - absolut över 4,0!
COP-värdet beskriver alltså förhållandet elförbrukning mot avgiven värme, t ex om pumpen drar 1Kw så ger den 4Kw värme ut.
Det är viktigt att installationen görs på rätt sätt - det är egentligen inget för "hemmapularen", utan skall göras av en fackman.
Bara en sådan sak som att fylla köldmediet med absolut rena slangar och verktyg och i rätt mängd, är viktigt.
Sedan är det en grej som många glömmer - och som kan få pumpen att paja; Då den varit avstängd under sommaren
(och inte använts som AC alltså) och skall igång inför vintern, så skall den först köras en halvtimme som AC med full kyla, därefter på högsta värme lika lång tid, för att sedan ställas in på normal driftstemperatur.
Då den stått still under en längre tid, kan det bildas luftfickor i köldmediet, och de skall man bli av med på det sättet.
För övrigt - visst går det med en byggfläkt också... :roll: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Hej.

Har haft två (billiga) luft/luft. Den första från Silvan (upphört) andra från Cheapy. Den första kommer jag inte på namnet eftersom den sitter kvar i gamla huset men kostade 3995:-. Den som sitter i TV rummet här på gården heter Zibro och kostade 4995;- (samma på Jula). Jag kör även kyla sommartid.

Dessa har faktiskt fungerat över förväntan. Zibron har COP 3,6 vilket inte är i topp, men för priset är det helt OK.

COP är om jag inte minns fel: 1 kw in ger 3,6 kw värme ut vid yttertemp på +7 och innertemp på +20.

Skall man bara värma garaget ett par gånger under vintern är nog byggfläkt att föredra.


Peter.
Hyundai I20 CRDI 1,6 -09
Honda S2000 -00
Adriatik Coral 660 SL -08
Beardedcollie -02 "Fuzzy"
Briard -07 "Alice"

5
Ok, tackar för input!
Som det är nu har jag någon typ av fläkt på 2kW och den räcker inte till när det är vinterkyla om jag inte sätter på den 2dygn innan.

Ca 40kvm inte jättebra isolerat

Och så var det ju det där med att kunna avfukta ibland.

Har en Panasonic i bostaden som vi är helnöjda med, men den är för dyr att sätta i ett garage...tycker jag...

Då ska man hitta en byggfläkt med en ganska högt luftflöde antar jag, o då är man nästan uppe i VVP-pris.

En tröst med att inte kunna bestämma sig, är att man får nyare grejjer ju längre man väntar :idea:
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

6
anders skrev: Har en Panasonic i bostaden som vi är helnöjda med...
Jaså ni har en Panasonic - då har du iallafall god erfarenhet av värmepump... :wink:
Jag tror jag hade satsat på en sådan där billig - det borde ju iallafall funka, och visst är det gott att ha torrt och någorlunda varmt i garaget? :idea: :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
Skäreläjan skrev:
anders skrev: Har en Panasonic i bostaden som vi är helnöjda med...
Jaså ni har en Panasonic - då har du iallafall god erfarenhet av värmepump... :wink:
Jag tror jag hade satsat på en sådan där billig - det borde ju iallafall funka, och visst är det gott att ha torrt och någorlunda varmt i garaget? :idea: :D

Jaaaa....olja o bensin ska man ha roligare för än bara elda upp...
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

8
anders skrev: Jaaaa....olja o bensin ska man ha roligare för än bara elda upp...
Jäpp... Schkål! :smoking: :dregla: :biggrin: :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

värmepump

10
Jag gick från direktverkande el till luftvärme i verkstan, monterade in billigast möjliga från någon lågpriskedja. Den höll i 3 år, sedan skar kompressorn. Därefter monterades en lite kraftigare från Jula, den är inne på sin andra vinter och fungerar klockrent.

Du tänkte ju köra din då och då om jag förstod det rätt? Hur bra är det för kompressorn att startas då och då när det är svinkallt ute?

Gasol/dieselvärme är ett alternativ, men se bara till att du klarar alla föreskrifter när det gäller brännare i garage/verkstad.

Jag tror det enklaste är att köra på stor byggfläkt, det drar lite mer ström än pump, men det går nog fortare att värma upp garaget med den.

Mvh Christian

Re: värmepump

11
Chn skrev:
Du tänkte ju köra din då och då om jag förstod det rätt? Hur bra är det för kompressorn att startas då och då när det är svinkallt ute?


Mvh Christian
Japp, det är ju inte varje dag man är där för att skruva. Inte varje helg ens, så du har en klar poäng där med alla "kallstarter".
Vet inte hur det påverkar vvp'n?!
Finns de som håller 10grader som grundtemp inne, men då måste den vara på jämt och då blir det nog så energieffektivt.

Lutar (just nu) år en kraftigare byggfläkt.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

12
För min del hade jag hellre haft en luftvärmepump gående på lägsta (16?) graderna för jämnan, för att undvika kondens och fukt i garaget,
något som jag tror blir oundvikligt om man bara värmer upp garaget "då och då"...? :?
Kondens och fukt kan ju gå hårt åt både själva garaget invändigt, och bilplåt inte minst...?
Vi har garaget "inbyggt" i huset, och har ingen annan värme än den från själva bostaden, samt värmen från en frysbox,
och har inte ens de kallaste vintrar haft under sju grader.
Men framför allt - det är torrt! :D :D :idea: :idea:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

13
Även vi har huset vidbyggt till garaget ;-) så när det är som kallast har det nog krupit ner till en +5 grader, men då har jag haft en lite fläkt på vid porten.
Det är ju helt klart mysigare att kunna gå ut och skruva eller putsa utan att planera det, men jag har inte lust att hålla Vattenfall under vingarna heller :-S

Helt klart är iaf att garaget är typ uselt isolerat...
Måste nog konsultera någon i branchen.

Bäst är när man varit ute å kört, då blir det varmt å gött. Men med en sommarbil händer inte det så ofta på vintern...
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)