Annons

köpråd samt ingång extern ljudkälla

1
Mitt första inlägg blir ett som liknar många andra - nämligen frågor vid första köpet av Santa Fe. Jag har siktat in mig på -07 eller -08, diesel och automat.

Har lurkat någon vecka är på forumet och hittat svar på det mesta utom ett par detaljer. Finns det någon stereomodell som har ingång för extern ljudkälla typ iPod eller liknande? Vid vilken service görs kamremsbytet på 2,2 dieseln? Är ordinarie baksätets ryggstöd justerbart (i.s.f. både 5 och 7-sits)?Några länktips med gadgets och prylar för att göra nya bilen lite mer personlig :) ?

Jag var och tittade på första objektet i dag. En -07:a med 9000 mil, massor med repor och stenskott samt lite sliten invändigt, för 199 900.-. Lite väl dyrt med det gav mersmak... :)
Annons

2
Hejåvälkommen Drogen! :D :D

Några svar på dina frågor:

-Vad jag minns hade inte originalstereon ingång för extern ljudkälla från början. Det kom stöd för detta vid ngn tidpunkt (typ -08 eller -09). Jag har en Pioneer multimediamaskin där jag strömmar ljud från min mobil via Bluetooth till stereon. Med rattkontrollen kan jag byta låt tack vare ngt fiffigt protokoll i Bluetooth. :D
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=11217#11217

-Kamremsbyte vid 12000 mil.

-Ryggstödet går att justera i ett flertal hack på både 5- och 7-sits.

-Tingeltangel, kolla här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2364
För inspiration, här är några bilder på min bil som är fixad lite grann:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=25303#25303

Lycka till med billetandet och berätta gärna hur det går vartefter! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Tack för ett snabbt svar! Länkarna leder bl.a. till något som kallas "dubbel din". Kan det vara någon form av standardmått för roliga prylar att montera i panelen?

4
Dubbeldin eller 2DIN är ett mått för radioapparater mm. Santa Fe CM har en rejäl glugg just avsedd för 2DIN-apparater, som är dubbelt så höga som 1DIN-apparater, vilket typiskt förknippas med gamla smala radioapparater.

2DIN är tacksamt för installation av apparater med stora skärmar, typ GPS/multimediamaskiner.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Hur är det med lasträcket? Har sett att det sitter ett par snygga, lite välvda, bågar mellan railsen. Går det att lasta på dem? Jag har haft både takbox och steghållare på mina Thule lastbågar på nuvarande bilen. Funkar det på dessa "bågar", eller finns det andra alternativ?

6
Svarar mig själv efter lite mer lurkande. Det går visst att lasta på originalbågarna, men det verkar vara 50/50 att lasta eller bara titta på... Jag har dock en väldigt kort box så det borde funka på Santan.

8
Tackar! Grymt sugen på att handla nu. Ska dock kränga en Mercedes A-klass först. Noterade lite rost på baklucka och dörr på min 06:a. Jag lämnade in den till verkstaden utan större förhoppning. Mercedes är ju kända för att sätta sig på tvären när det gäller rostskyddsgarantin. Fick besked i går att de byter dörrar, baklucka, trösklar och bakskärmar. Det är bara tak och huv kvar av den gamla plåten efter det (framskärmarna är av plast..). Den borde bli lite mer lättsåld efter det ;)

Sedan ska det handlas Hyundai! Det blir lite storleksförändring från A-klass till Santa Fe. Frugan lär väl bli tokig, hon som precis har lärt sig fickparkera med A-klassen ;)

På tal om det, finns det någon variant som har backsensorer redan -07? Har sett att "Sailing Edition" har det, men den är ju inte så vanlig.