Tidigare trådar har berört motoroptimering per effektbox eller chiptrim/programmering av datorbox. Kunskap i området är inte utbrett och tillverkarna lovordar sina egna produkter samtidigt som de "varnar" för andra tillverkares alster. Hur motoroptimeringen verkställs redovisas heller inte öppet i mer än svepande ordalag kring tidsjusteringar av dieselinsprutningen, höjda tryck i common rail, turbons laddtryckjusteringar mm, samtidigt som många vill mena att man skall se upp för just höjda dieselpumptryck, laddtryck i turbon och att man måste ta hänsyn till partikelfiltrens förbränningar, den nya generationens piezobränslepridare som kräver annan hantering osv i all oändlighet då det den ena handlaren varnar för tar den andra som en fördel i sin produkt. Så vad gäller?
Jag frågade runt bland en mängd handlare bl.a. Promotech, Dieselkraft, DieselTech, BSR, KCR m.fl. Gemensamt för dem alla är deras svepande besked på specifika frågeställningar liksom att man undviker att svara på vissa frågor av mer känslig art. Ingen kan uppvisa någon form av dokumentation av resultatet t.ex. moment- och effektkurvor före/efter anslutning av respektive produkt.
Så varför envisas med att lägga energi över huvud taget på dessa produkter? En stor anledning är den utlovade heliga treenigheten högre effekt, högre vridmoment och lägre bränsleförbrukning. Eftertraktansvärt, javisst, men realiserbart? Är det bara förskönande omskrivningar av något som är framtaget för att locka sedlarna ur din plånbok? Reklambroschyrerna utlovar bränsleminskning vid "normal" körning, och bättre effekt/vrid när det behövs. Mitt husvagnsdragande uppskattar mer vrid och vardagslunken lägre bränsleförbrukning. Då så, upp till bevis.
Mitt val av produkt blev KCR av den anledning att de har funnits ett bra tag i marknaden med sina produkter. Justeringen av bilens parametrar begränsar sig till att hantera tidsförloppen av bränsleinsprutningen endast, som dessutom är så konstruerade att förbränningen i partikelfiltret understöds liksom att de nya piezoinsprutarna är korrekt omhändertagna. Jag avhandlade också med KCR att produkten kommer att returneras efter genomförd mätning i dynometer om inte korrekta effekt- och vridmomentskurvor kan erhållas.
Bilen riggades hos TurboCenter Stockholm som lämpligen har sina lokaler i Tumba där jag bor. Grabbarna där har lång erfarenhet av motortrimningar och optimeringar och har sett många effektboxar passera genom åren. De hade mycket att berätta men gratulerade mig till mitt val av KCR som de ansåg vara bästa valet. Ibland har man lite tur
Tre körningar genomfördes. Två borde vara gängse, men det framförs att bilens elektronik har en typ av inlärningsfunktion för nya förutsättningar som t.ex. en effektbox som påverkar styrparametrarna . Så vi började med en mätning med boxen som skall enligt KCR vara ansluten minst en vecka innan mätningar genomförs. Nedanstående kurva var det resultatet.
Normalt levereras 136 hk / 320 nm.
KCR utlovar 157 hk / 370 nm.
Uppmätt var 143 hk / 355 nm på hjulen vilket enligt testgrabbarna skall ses som ca 90% av vad motorn presterar, dvs vi skall addera ca 10% till erhållna mätvärden som då blir 157 hk / 390 nm dvs väl uppfyllt vad gäller motoreffekt men mer än utlovat för vridmomentet. Tillägget om 10% ses som ett snitt av vad som är brukligt då tillägget är mycket beroende på däck, väder & vind, förluster i olika transmissionskonstruktioner mm...
Effektboxen monterades bort och mätning av standardutförande av motor genomfördes. Med tillägg av ovan nämnda 10% till uppmätta värden erhölls 132 hk / 340 nm dvs även här inom ramarna för vad som utlovas av Hyundai med ett litet plus för vridmomentet.
Effektboxen återanslöts för en ny mätning, nu för att se vad motorn har lärt om för körningen utan box och se, tre upprepade mätningar med ansluten box gav exakt samma resultat, 148 hk / 374 nm, dvs 9 hästar och 16 nm i vrid finns att hämta hem i bilens inlärande funktion.
Summering och vunna erfarenheter:
KCR:s effektbox håller vad den lovar. Den svacka som ses i första mätningen strax under 4000 varv kommer enligt testgrabbarna från bilens momentbegränsning som slår till men som inte märks vid vanlig körning. Det som dock upplevs i bilen med monterad effektbox är ett betydligt bättre drag i mellanregistret som ökar den tidigare höga körupplevelsen till ännu högre höjder. Dock får man vara lite försiktig med gaspedalen i det väglag vi har idag då hjulen spinner loss i tid och otid... Husvagnsdragandet som var positivt tidigare kommer med all sannolikhet att bara upplevas som ännu bättre. Men bränsleförbrukningen då? Nja, jag har bara hunnit med en tank som innehöll större inslag av inspirerad körning men utan att kunna påvisa en ökad bränsleförbrukning om mer än ca 5% dvs det lovar gott för framtiden.
Min uppfattning är att produkten kan rekommenderas. Installationen är över på ca 10 sekunder efter att man (jag) begriper hur kontakten till common rail skall lossas. Kostnaden är ca 5 400 kr för KCR-boxen vilket är lite högre än många andra fabrikat, men resultatet är som utlovat och inga negativa egenskaper som ryckande/nervös motor eller andra dumheter har upplevts. Dynomätningen kostar 1 250 kr och är väl använda pengar för att säkerställa att inga underligheter levereras.
EDIT: KCR:s effektbox innehåller en justerbar väljare som är stegad 0-9 och från fabrik inställd i läge 8. Den anges ställa effektändringen i en gradering och kan sålunda skruvas ner om behov infaller sig. Jag gissar att effektsvackan vid strax under 4000 varv kan elimineras om jag flyttar från dagens läge 8 till 7 eller 6 men för att kunna påvisa effekten måste en ny dynokörning tas till. Då jag vid körning inte kan uppleva svackan får inställningen stå kvar i läge 8 tills vidare.
Motoroptimering av en CRDi-R 2,0 136 hk. Hur gick det?
1
Senast redigerad av SuperMek den 21 jan 2011, 16:13, redigerad totalt 3 gång.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.