Annons

Motoroptimering av en CRDi-R 2,0 136 hk. Hur gick det?

1
Tidigare trådar har berört motoroptimering per effektbox eller chiptrim/programmering av datorbox. Kunskap i området är inte utbrett och tillverkarna lovordar sina egna produkter samtidigt som de "varnar" för andra tillverkares alster. Hur motoroptimeringen verkställs redovisas heller inte öppet i mer än svepande ordalag kring tidsjusteringar av dieselinsprutningen, höjda tryck i common rail, turbons laddtryckjusteringar mm, samtidigt som många vill mena att man skall se upp för just höjda dieselpumptryck, laddtryck i turbon och att man måste ta hänsyn till partikelfiltrens förbränningar, den nya generationens piezobränslepridare som kräver annan hantering osv i all oändlighet då det den ena handlaren varnar för tar den andra som en fördel i sin produkt. Så vad gäller?

Jag frågade runt bland en mängd handlare bl.a. Promotech, Dieselkraft, DieselTech, BSR, KCR m.fl. Gemensamt för dem alla är deras svepande besked på specifika frågeställningar liksom att man undviker att svara på vissa frågor av mer känslig art. Ingen kan uppvisa någon form av dokumentation av resultatet t.ex. moment- och effektkurvor före/efter anslutning av respektive produkt.

Så varför envisas med att lägga energi över huvud taget på dessa produkter? En stor anledning är den utlovade heliga treenigheten högre effekt, högre vridmoment och lägre bränsleförbrukning. Eftertraktansvärt, javisst, men realiserbart? Är det bara förskönande omskrivningar av något som är framtaget för att locka sedlarna ur din plånbok? Reklambroschyrerna utlovar bränsleminskning vid "normal" körning, och bättre effekt/vrid när det behövs. Mitt husvagnsdragande uppskattar mer vrid och vardagslunken lägre bränsleförbrukning. Då så, upp till bevis.

Mitt val av produkt blev KCR av den anledning att de har funnits ett bra tag i marknaden med sina produkter. Justeringen av bilens parametrar begränsar sig till att hantera tidsförloppen av bränsleinsprutningen endast, som dessutom är så konstruerade att förbränningen i partikelfiltret understöds liksom att de nya piezoinsprutarna är korrekt omhändertagna. Jag avhandlade också med KCR att produkten kommer att returneras efter genomförd mätning i dynometer om inte korrekta effekt- och vridmomentskurvor kan erhållas.
Bild

Bilen riggades hos TurboCenter Stockholm som lämpligen har sina lokaler i Tumba där jag bor. Grabbarna där har lång erfarenhet av motortrimningar och optimeringar och har sett många effektboxar passera genom åren. De hade mycket att berätta men gratulerade mig till mitt val av KCR som de ansåg vara bästa valet. Ibland har man lite tur :-)

Tre körningar genomfördes. Två borde vara gängse, men det framförs att bilens elektronik har en typ av inlärningsfunktion för nya förutsättningar som t.ex. en effektbox som påverkar styrparametrarna . Så vi började med en mätning med boxen som skall enligt KCR vara ansluten minst en vecka innan mätningar genomförs. Nedanstående kurva var det resultatet.

Normalt levereras 136 hk / 320 nm.
KCR utlovar 157 hk / 370 nm.
Uppmätt var 143 hk / 355 nm på hjulen vilket enligt testgrabbarna skall ses som ca 90% av vad motorn presterar, dvs vi skall addera ca 10% till erhållna mätvärden som då blir 157 hk / 390 nm dvs väl uppfyllt vad gäller motoreffekt men mer än utlovat för vridmomentet. Tillägget om 10% ses som ett snitt av vad som är brukligt då tillägget är mycket beroende på däck, väder & vind, förluster i olika transmissionskonstruktioner mm...
Bild

Effektboxen monterades bort och mätning av standardutförande av motor genomfördes. Med tillägg av ovan nämnda 10% till uppmätta värden erhölls 132 hk / 340 nm dvs även här inom ramarna för vad som utlovas av Hyundai med ett litet plus för vridmomentet.

Effektboxen återanslöts för en ny mätning, nu för att se vad motorn har lärt om för körningen utan box och se, tre upprepade mätningar med ansluten box gav exakt samma resultat, 148 hk / 374 nm, dvs 9 hästar och 16 nm i vrid finns att hämta hem i bilens inlärande funktion.
Bild
Summering och vunna erfarenheter:

KCR:s effektbox håller vad den lovar. Den svacka som ses i första mätningen strax under 4000 varv kommer enligt testgrabbarna från bilens momentbegränsning som slår till men som inte märks vid vanlig körning. Det som dock upplevs i bilen med monterad effektbox är ett betydligt bättre drag i mellanregistret som ökar den tidigare höga körupplevelsen till ännu högre höjder. Dock får man vara lite försiktig med gaspedalen i det väglag vi har idag då hjulen spinner loss i tid och otid... Husvagnsdragandet som var positivt tidigare kommer med all sannolikhet att bara upplevas som ännu bättre. Men bränsleförbrukningen då? Nja, jag har bara hunnit med en tank som innehöll större inslag av inspirerad körning men utan att kunna påvisa en ökad bränsleförbrukning om mer än ca 5% dvs det lovar gott för framtiden.

Min uppfattning är att produkten kan rekommenderas. Installationen är över på ca 10 sekunder efter att man (jag) begriper hur kontakten till common rail skall lossas. Kostnaden är ca 5 400 kr för KCR-boxen vilket är lite högre än många andra fabrikat, men resultatet är som utlovat och inga negativa egenskaper som ryckande/nervös motor eller andra dumheter har upplevts. Dynomätningen kostar 1 250 kr och är väl använda pengar för att säkerställa att inga underligheter levereras.

EDIT: KCR:s effektbox innehåller en justerbar väljare som är stegad 0-9 och från fabrik inställd i läge 8. Den anges ställa effektändringen i en gradering och kan sålunda skruvas ner om behov infaller sig. Jag gissar att effektsvackan vid strax under 4000 varv kan elimineras om jag flyttar från dagens läge 8 till 7 eller 6 men för att kunna påvisa effekten måste en ny dynokörning tas till. Då jag vid körning inte kan uppleva svackan får inställningen stå kvar i läge 8 tills vidare.
Senast redigerad av SuperMek den 21 jan 2011, 16:13, redigerad totalt 3 gång.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Annons

2
Grymt bra inlägg . Det skulle vara kul om någon motortidning tog upp samma grej och testade lite olika boxar.
Hur är nu det här med rengöringen av partikelfiltret som ofta kommer upp som en varningsklocka ? Finns det något dokumenterat om detta ?
Jag är själv sugen på en box till min I30 för att få lite mer husvagnsvrid, men har avstått pga detta fenomen .

3
När man läser om effektboxar och motoroptimering är alla som gjort detta positiva, högre effekt, bättre vrid och mindre bränsleförbrukning.
Om nu detta så fantastiskt som alla säger varför är har inte alla bilar detta som standard?


// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

4
Stormaren skrev:Grymt bra inlägg.
Tackar! :-)
Stormaren skrev:Hur är nu det här med rengöringen av partikelfiltret som ofta kommer upp som en varningsklocka ? Finns det något dokumenterat om detta?
Jag har inte lyckats finna någon sammanställd dokumentation, men har pusslat ihop fragment av info jag får fatt i på webbsajter och i dialoger med leverantörer. Som jag förstår det så hanterar en dieselmotor med partikelfilter en förbränning av uppsamlade partiklar i filtret vid jämna intervaller. Hur dessa intervaller ser ut och styrs vet jag inte. Förbränningen sker genom en sen extra injektion av bränsle till motorn troligen (nu gissar jag) i samband med att avgasventilerna står öppna. Hur det bränslet antänds för förbränningen begriper jag inte just nu. Det viktiga i kråksången är att effektboxen inte får filtrera bort dessa tillkommande bränsleinsprutningscykler utan måste kunna släppa igenom dem omodifierat. Det är här vissa leverantörer av boxar anger att just deras produkt kvalificerar för motorer med partikelfilter. Fråga dem gärna HUR detta hanteras av deras effektbox så skall du få höra mycket svammel och svävande resonemang...
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

5
Meken... jag blir nästan tårögd över hur fantastiskt och bra du skrivit och sammanfattat denna irl test. TACK :D
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

6
Sten_Hard skrev:Meken... jag blir nästan tårögd över hur fantastiskt och bra du skrivit och sammanfattat denna irl test. TACK :D
En får tacka och bocka!
Är det inte fantastiskt hur bilar får oss grabbar att kunna fälla en tår eller två? :-)
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

7
Lenn98 skrev: Om nu detta så fantastiskt som alla säger varför är har inte alla bilar detta som standard?
Det är en mycket bra fråga som kan delas i två.
  • Om motorer kan så här relativt enkelt ge bättre prestanda, varför erbjuder inte tillverkarna detta från start?
    Vad är det som gör att alternativa tillverkare kan finna dessa bättre prestanda och trolla fram den via tilläggsprodukter?
Det talas om motorers flexibilitet för varierande bränslekvaliteter som nyttjas. Om detta bara gäller bensinmotorer och inte dieselmotorer eller om det är en gammal uppgift vet jag ej.
Moderna motorer sägs också levereras som en modell i olika effektuttag vilket motsägs kraftfullt av trimgrabbarna ovan! Snarlika motorer som kanske också har förvillande lika artikelnummer kan vara väsensskilda under skalet med helt andra komponenter, specifikationer och prestandauttag. Det är inte fråga om "samma motor med olika effektuttag som styrs av elektroniken". Bara.

Men, då det verkar bara vara en fråga om att "pytsa in lite mer diesel" så går det fortare, varför gör inte tillverkarna det då från start? Någon som kan utveckla resonemangen mer?
Senast redigerad av SuperMek den 21 jan 2011, 18:36, redigerad totalt 1 gånger.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

10
Alloy skrev:Jag antar att nybilsgarantin på fem år inte gäller efter en motoroptimering? Står KCR för några garantier?
Det tror jag inte man kan anta sådär utan vidare. Femårsgarantin gäller så mycket mer än motorn och kan näppeligen anses vara annullerat. Det finns mig veterligt heller ej framfört att Hyundai annullerar garantierna vid t.ex. en motoroptimering även om jag kan tänka mig att en diskussion kan uppstå i ämnet. Inga fysiska förändringar är gjorda i bilen med det kan diskuteras hur optimeringen kan kunna påverka motor med tillbehör. Jag lever i en tro att problembilden är mikroskopisk, för annars hade vi garanterat hört om problemen sedan länge. Vad gäller driftsäkerheten kan tillvalsförsäkring tecknas för oförutsedda utgifter vid problem som kan härledas till en optimering, se mer på http://www.kcr.se/render_page.asp?pageid=10 Jag har inte tecknat detta tillägg. Ej heller kan jag via OBD finna spår av optimeringen. En mer sofistikerad undersökningen i bilens elektronik kanske kan uppvisa spår som kan härledas till optimering, men om det är fakta man lätt springer på eller om man specifikt får leta djupt för att finna dem vet jag inte heller. Jag lever i en uppfattning, rätt eller fel, att motorproblem av typ "ras pga av optimering eller annan närliggande anledning" är sällsynt.

Tillägg: Ta Volvo som exempel, som numera till flera bilmodeller i deras flora erbjuder motoroptimering som tillval utan att avkräva restriktioner i garantier eller andra åtaganden. Det betyder något, tror jag...
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

11
Meken…Jag kan inte låta bli att bli lite full i skratt, tidigare var du tydlig med hur du förhöll dig till det här och klargjorde att du avstod från dylika ingrepp, men likt förbaskat kunde du inte hålla dig utan måste prova, mycket inspirerande må jag säga. 8)
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011

12
Sten_Hard skrev:Meken…Jag kan inte låta bli att bli lite full i skratt, tidigare var du tydlig med hur du förhöll dig till det här och klargjorde att du avstod från dylika ingrepp, men likt förbaskat kunde du inte hålla dig utan måste prova, mycket inspirerande må jag säga. 8)
Kan jag bjuda på ett garv gör jag gärna det! :-)
Mina tveksamheter är nog tydligt redovisade och kvarstår till viss del än. Men med mer fakta innanför pannbenet och komplettering av en motormätning, som tillverkarna inte kan redovisa, ansåg jag att steget var befogat. Sedan är jag grabb, dvs det är ju en utmaning som måste verifieras och genomföras. Så är det ju! :-)
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

13
[quote="SuperMek"]
Lenn98 skrev: Om nu detta så fantastiskt som alla säger varför är har inte alla bilar detta som standard?

Det är en mycket bra fråga som kan delas i två.
  • Om motorer kan så här relativt enkelt ge bättre prestanda, varför erbjuder inte tillverkarna detta från start?
    Vad är det som gör att alternativa tillverkare kan finna dessa bättre prestanda och trolla fram den via tilläggsprodukter?

Det talas om motorers flexibilitet för varierande bränslekvaliteter som nyttjas. Om detta bara gäller bensinmotorer och inte dieselmotorer eller om det är en gammal uppgift vet jag ej.
Moderna motorer sägs också levereras som en modell i olika effektuttag vilket motsägs kraftfullt av trimgrabbarna ovan! Snarlika motorer som kanske också har förvillande lika artikelnummer kan vara väsensskilda under skalet med helt andra komponenter, specifikationer och prestandauttag. Det är inte fråga om "samma motor med olika
effektuttag som styrs av elektroniken". Bara.

Men, då det verkar bara vara en fråga om att "pytsa in lite mer diesel" så går det fortare, varför gör inte tillverkarna det då från start? Någon som kan utveckla resonemangen mer?[/quote]

Det du säger med stöd från de som optimerat din bil med en KCR-modul- är det lika med att vi (som väntar) också kan stoppa in en KCR (utan större risk än vad du gjort) och optimera en 184hk och 392nm (aut), till 210hk och 445nm!
Tror du detta stämmer, så tror jag det också!?!
Det verkar lite för enkelt att Volvo stoppar in en sladd till en dator och gör samma grej!
Kanske det egentligen e samma sak?
Nu har du egentligen en "mindre sofistikerad" bil än den jag så länge väntar på - 2WD + manuell låda - mot min med 4WD m aut. OBS -Inget illa om din bil - men det är lite olika koncept!

Undrar om elektroniken fungerar ordentligt med E-läge på lådan (ställer om prog. av motorn+aut-låda) för att "snålställa" bränsleförbrukningen i normal trafik.

Det är egentligen frågor rakt ut i luften - men ibland e man sådan - kanske trimma om man kan få något bra av det (helst utan att ta för stora risker).

Finns det någon som optimerat någon automatare, som kan svara?

Om inte så får vi vänta på svart tills jag fått bilen, och HSB glömt vad jag sagt om "tilläggsbeställningar" - bättre ljus - fräckare utseende, något som kan göra underverk - "inte skita ner kläderna vid insteg"

Då smusslar jag in en KCR på "matkontot" delat på några månader (P.S. Tömmer frysen på saker vi glömt bort)

Ha dé
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

14
Vad det gäller motor optimering me en utomatlåda, så nrukar dom begräna vridmomentet väldigt väldigt mycket. just på grund av att dom kan få problem me hållbarigheten.

Men det beror ju ochså på hur man kör, ligger o bara utnjutar vridmomentet, då kan man nog döda lådan ganska rejält.

Men kör man me insidan av skallen, då håller sakerna.
kör volvo v70 n 2,4t

15
Finns väl egentligen ingen anledning att öka vridet på en "stora" ix35.
Enda anledningen är väl om man får bättre bränsleekonomi och kan räkna hem den vinsten.


// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600