Annons

16
angående bilbyter i Linköping så kommer jag aldrig sätta min fot där igen.
var där och spanade lite precis när vi bestämt oss för en ix35:a

klev in en varm sommardag i demo hallen med glatt humör och i förhoppning att provköra en ix35:a.
letade upp säljare som var ledig och började prata med han om att jag var intresserad av en ix35. pekade på ena bilen han hade i hallen och frågade om den som stod där var en sport eller en exclusive.
fick då ett trevlig svar från han att den är deras dyraste bil och är kostar nog lite mycket för min plånbok. vaa tänkte jag va säger karln.
istället pekade han ut mot tomten mot en annan ix35:a
"där är en std ix35" "den gör inte för stora hål i din plånbok"
blir irreterad som fan över vad karln står och säger. OK jag ser inte ut att ha den bästa plånboken om folk kollar på mig. totalt full klottrad med tatueringar. både armar och ben. har märkt på andra ställen också att folk kollar på en lite extra men har vant mig vid detta. men att häva ut sig att "den gör för stora hål i min plånbok" gjorde mig bara förbannad. gissar på att jag har tjockare plånbok en den urusla säljaren i den hallen.
blev så arg att jag bara gick och åkte till Motala istället och fick provköra en bil där. där var den en riktigt trevlig säljare. slutade med att jag köpte bilen i motala.

trodde att vi fortfarande lever på 2000 talet och folk som har tatueringar inte måste vara rånare/våldtäcksmän osv.
Annons

17
Fy fan säger jag för försäljare, sancka ur blåst jävel, man skulle kasnke startat firma själv.=))

hade jag ahft en om min säljare hade betet sig sådär, då hade han fått gått hem på en gång, o skulle ha varit glad om man ens fick slut lön då kan jag meddela,

Hur mycket skit kunden än öser över ska man stå oflina, sen när kunden har gått kan man säga avd man tycke o tänker.

Jag jobbar inom ett hårt utsatt yrke under vintern där man får höra mycket, men jag flinar oftast tillbaka bara till slut så har dom inget mer o säga då stänger man dörren o flinar när man åker därifrn, .
Skum666 skrev:angående bilbyter i Linköping så kommer jag aldrig sätta min fot där igen.
var där och spanade lite precis när vi bestämt oss för en ix35:a

klev in en varm sommardag i demo hallen med glatt humör och i förhoppning att provköra en ix35:a.
letade upp säljare som var ledig och började prata med han om att jag var intresserad av en ix35. pekade på ena bilen han hade i hallen och frågade om den som stod där var en sport eller en exclusive.
fick då ett trevlig svar från han att den är deras dyraste bil och är kostar nog lite mycket för min plånbok. vaa tänkte jag va säger karln.
istället pekade han ut mot tomten mot en annan ix35:a
"där är en std ix35" "den gör inte för stora hål i din plånbok"
blir irreterad som fan över vad karln står och säger. OK jag ser inte ut att ha den bästa plånboken om folk kollar på mig. totalt full klottrad med tatueringar. både armar och ben. har märkt på andra ställen också att folk kollar på en lite extra men har vant mig vid detta. men att häva ut sig att "den gör för stora hål i min plånbok" gjorde mig bara förbannad. gissar på att jag har tjockare plånbok en den urusla säljaren i den hallen.
blev så arg att jag bara gick och åkte till Motala istället och fick provköra en bil där. där var den en riktigt trevlig säljare. slutade med att jag köpte bilen i motala.

trodde att vi fortfarande lever på 2000 talet och folk som har tatueringar inte måste vara rånare/våldtäcksmän osv.
kör volvo v70 n 2,4t

18
Supermek ta kontakt med annan verkstad säger jag, finns ingenting som binder dig till den verkstaden garantijobb o dyl kan vilken Hyundai verkstad som helst fixa. Behöver inte vara den man köpt bilen av.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

19
Jo, jag har två alternativa verkstäder att tillgå, Bilia i Sätra och Bromma Bil & Motor. Den senare är okänd för mig och tidigare förfrågan här om någon nyttjar den verkstaden gav inga svar. Bilia i Sätra är ju Bilia och jag är ju lite färgad av just Bilia, dvs de har en usel start i resonemangen hos mig. Kanske oförtjänt då det trots allt är människorna som gör jobbet, men samtidigt har Bilia sin policy med att pungslå bilisterna så mycket det bara går, dvs det finns varken heder eller samvete i deras hantering av bilservice. Det senare kommer från tidigare anställda hos Bilia som jag känner. En av den har varit hos Bilia i 35 år, dvs han känner till det mesta om det företaget. Sedan Ford tog över har det bara pekat käpprätt ner i avgrunden med besparingar, taskiga direktiv från ledningen om att kundens plånbok skall tömmas, kvalitet är sekundärt och skit i alla reklamationer och efterarbeten som kunden kräver. Kortsiktigt tänkande av ett skitföretag!

Kvar är Bromma Bil & Motor jag får höra av mig till för att se vad de kan erbjuda.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

Re: Ett varv till - och det är inte slut för det...

21
SuperMek skrev:...

"Övriga grejer är åtgärdade" säger han. Ska vi slå vad? Det första jag ser när jag hämtar bilen är de bägge stenskotten. Det är inte åtgärdat. Jag far in i verkstaden igen, nu sur som f*n, och jagar reda på "kundservicetjänstemannen". Vi kollar underlagen och visst har meken tydligt angett allt som åtgärdat i underlagen. "Bedrägeri stavas det om jag gör så på mitt jobb" deklarerar jag. Jag kan ge mig tusan att Bilia lämnar underlagen till försäkringsbolaget och kvitterar ut arbetssumman. Både denna och föregående gång, dvs då de varken nu eller tidigare har gjort jobbet. Alls! Bedrägeri stavas det.

...
Visst är det bedrägeri och jag tycker att du ska anmäla Bilia till ARN! Vi hade uppe ett case för många år sedan med Solna Bilteknik och de hade debiterat för byte av kamrem och spännrulle där det senare visade sig att de inte alls hade bytt spännrullen. Bedrägeri där också. http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=9108#9108

Vad gäller verkstäder i Sthlm så anlitar jag Turebergs Bilcenter i U-V. Jag vet att vissa inte är nöjda med dem, men för egen del så har det funkat utmärkt med utfört verkstadsarbete. Inga backjobb en enda gång sedan 2003. De ligger bra till vid E4 i Upplands Väsby och lånebil ingår om man bokar med framförhållning. (Jag har redan bokat min 10500-milaservice i mitten på feb.). U-V ligger ju way off för dig men det går ju rätt fort att harva på E4an...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

22
Fenix skrev:Supermek ta kontakt med annan verkstad säger jag, finns ingenting som binder dig till den verkstaden garantijobb o dyl kan vilken Hyundai verkstad som helst fixa. Behöver inte vara den man köpt bilen av.
Jag förde en dialog med Bromma Bil & Motor idag. Det har aldrig tidigare servat en ix35 tyvärr. Kurser har de gått, men i övrigt har de ingen erfarenhet att hantera bilen. Jag har beställt stötdämparbyte och datorprogrammering hos dem, så jag får återkomma med info om hur de klarar dessa detaljer.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

23
Bromma Bil & Motor återkom inom en timme med besked. Stötdämpare till ix35 finns bara i två modeller. De felaktiga och de rätta. Hur Bilia har lyckats få "fel artikel levererad" två gånger på raken är obegripligt. Lika obegripligt är att Bromma får leveransen till i morgon. Bilia behövde vid bägge tillfällen ca 4 veckor på sig för att få hem dämparna. Varför det kan man undra...

Den 12 januari är det ledig tid hos Bromma och min bil besöker dem för bytet av dämpare. Rapport följer.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

24
Är dämparbytet en serviceåtgärd som påkallats av Hyundai eller har ni begärt utbyte. Nog för att det skramlar till lite ibland i min bil men inte är ett dämparbyte det första jag tänker på.
Hur avgörs i så fall när byte är aktuellt ? Finns det en "klonkmätare" eller kan man på annat sätt avgöra att dämparna är defekta ?
Lika med programuppdatering, görs det för att ni har ett problem eller.....

Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK

25
Erik Å skrev:Är dämparbytet en serviceåtgärd som påkallats av Hyundai
Mvh/e
Både stötdämparbytet som datorprogrammering är påkallat av Hyundai. Det finns inskrivet i datorsystemet alla auktoriserade ÅF/servicepartner har tillgång till. Jag har förstått utbytet som inte baserat på problem, utan att en viss modell av stötdämpare skall bytas oavsett vad, samt att programuppdateringen görs då justering/förbättring har tagits fram för "något" som styrs elektroniskt.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

26
SuperMek skrev:Bromma Bil & Motor återkom inom en timme med besked. Stötdämpare till ix35 finns bara i två modeller. De felaktiga och de rätta. Hur Bilia har lyckats få "fel artikel levererad" två gånger på raken är obegripligt. Lika obegripligt är att Bromma får leveransen till i morgon. Bilia behövde vid bägge tillfällen ca 4 veckor på sig för att få hem dämparna. Varför det kan man undra...

Den 12 januari är det ledig tid hos Bromma och min bil besöker dem för bytet av dämpare. Rapport följer.
Avvaktar spänt hur det har gått idag! :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

27
ClasseClas skrev:Avvaktar spänt hur det har gått idag! :wink:
Det har gått alldeles utomordentligt förträffligt! Stötdämparna bak är bytta och klonkandet som lät som att golvluckan bak slår vid vägguppen är borta. Infästningen av dämparna är snyggt efterbehandlade med underredsgucka efter monteringen.

Omprogrammering av bägge elektronikenheterna till senaste utgåva är också genomförd. Detta har jag primärt märkt av genom att växelindikatorn är ändrad och har flyttat upp alla indikationer/påminnelser ca 5 km/h. Jag hade en liten dialog med verkstaden kring oljor, service, kostnader, tillbehör, felkoder mm som alla besvarades bra. Hade han inte omgående svar försvann han in på verkstaden för att inhämta bättre kunskaper. Bra! Årsservicen visade sig dessutom vara lite billigare här än hos Bilia.

Jag beställde de berömda sidolisterna av dem också, de som Bilia Haga Norra inte förstår att finna och som idioten hos Bilbyter i Linköping struntade i att leverera till mig.

Sammanfattningen av mitt första möte med Bromma Bil & Motor är bara positivt. Gissa vilka som kommer att få serva min bil framledes :-)
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

28
Mycket tråkigt att se att verkstaden "tappat" sig så grovt. Självklart skall inte du som kund stå för detta. rent av klantigt!

Gällande glaset så har det att göra med att bilen är såpass ny och då förekommer det oftast att vissa reservdelar är restnoterade under en lång period. tråkigt men sant.

Jag jobbar själv som servicerådgivare på en Hyundai verkstad och det som Bilia i detta fallet gjorde är riktigt tråkigt då man som kund tappar förtroendet på samtliga verkstäder.

Mvh
Victor
Hyundai IX35 1,6

29
Hej och mycket välkommen till Forumet, Kjessel! :D :D
Riktigt roligt att få med en Hyundai servicerådgivare på Forumet! :D :D
(Göteborgare dessutom...! :biggrin: :biggrin: )
Du kommer säkert att bli omfrågad om både det ena och andra!
En del duktiga verkstadskillar har vi med sedan tidigare, som du kanske märkt! :D :D

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"