Annons

Hjulbultar gick av !

1
Jag råkade ut för något som kunde slutat illa !
Körde i rätt hög fart (+90) på snöfri väg började höra ett oljud bromsade in kände då också vibrationer i ratten svänger av på en liten gårds väg, Går ur och konstaterar att höger fram hjul sitter med endast en bult.
hissar upp bilen och skruvar loss den sista bulten som var kvar konstaterar att fyra av pinnbultarna hade gått av ca en cm innanför kanten på bromsskivan. Hittade också tre av dom andra bultarna i rad bakom bilen. Fick åka bärgare därifrån !

Vinter däcken satte vi på i okt och sedan har dom inte varit lossade !

Och enda förklaringen som verkstan kunnat konstatera var att det var dubbla centrumringar i fälgen !

Men nu rullar vi glatt vidare synd bara att missa Santa fe träffen i Alingsås :D
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)
Annons

2
Det viktigaste var ju att det inte hände något ännu värre...! :shock:
Träffar blir det säkert fler - förhoppningsvis i något varmare väder, för det blev något kyligt utomhus... :wink:
Undrar om det har något med materialutmattning att göra? Värme - kyla - värme - kyla o s v som vi talade om...? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Skäreläjan skrev:Det viktigaste var ju att det inte hände något ännu värre...! :shock:
Träffar blir det säkert fler - förhoppningsvis i något varmare väder, för det blev något kyligt utomhus... :wink:
Undrar om det har något med materialutmattning att göra? Värme - kyla - värme - kyla o s v som vi talade om...? :?
Ja, det viktigaste är ju att de inte gick illa till...! :shock:
Antingen är det materialutmattning eller så kanske det bara vart dåligt gods?!? :?

Och ang träffen så hoppas vi på att få synas till vårträffen som jag håller på och kollar upp saker och ting för.. ;)
//Tobbe!
Glidarbilen; Santa Fe -01'a V6 Power! Missa inte min projekttråd! http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2300
Rallybilen (frugans); Volvo 940 -91'a
http://www.garaget.org/Webbis

5
Nej inte ens mutterknack har vi använt mer än dom gånger verkstan har servat bilen !
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)