Mjae, det är väl inte alldeles säkert längre...
Av allt att döma har vi blivit lite lurade av den större och framtida "EN" - efterträdaren till dagens "Terracan".
Terracan har redan idag en tredje sätesrad på vissa marknader, och efterträdaren diskuteras här;
http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=331
Det finns tecken på att man slopat alternativet med tredje sätesrad i CM
för den amerikanska marknaden just på upploppet - "EN" kommer att introduceras ungefär ett år efter "CM" och kommer avgjort att få en tredje sätesrad.
Däremot kan vi vara ganska säkra på att "CM" utrustas med 7 sittplatser på den Koreanska hemmamarknaden, precis som ur-Terracan.
De bilder vi sett antyder minimalt med utrymme mellan ryggstöd och bakruta, och jag undrar hur man skall få plats med vuxna på detta begränsade utrymme.
Påstådda yttermått för "CM":
Length: 4,650 mm
Width: 1,890
Height: 1,725
Wheelbase: 2,700
Jämfört med gamla "SM"
Lenght: 4500
Width: 1820
Height: 1675 / 1730 w. rails
Wheelbase: 2620
får mig att undra hur hårt man lyckats stuvat den nya bilen...
Visserligen 15 cm längre än "SM", men fortfarande 15 cm kortare än XC 90, som får anses vara rikslikare i det här fallet.
Undrans hur mycket baksäte det blir på dessa 15 cm jämfört med gamla "SM"?
Eller vänd på det - XC 90 är en mycket välpackad bil - är det någon som känner att det finns 15 "onödiga" centimeter i denna bilen som man hade kunnat avstå i 7-sitsutförandet...?
Jag har åkt längst bak i nya LR Disco 3 och faktiskt suttit oväntat bra - men det är en mycket större bil, med avsevärt högre takhöjd och raka sidor.
Vi får helt enkelt vänta och se, men det är min bedömning att en eventuell tredje sätesrad i Santa Fe "CM" inte är avsedd för fullvuxna.
Swedefe