Min alldeles egen uppfattning om rondellkörning och blinkers är -
Man blinkar dit man ska!
Svänger du vänster - blinka vänster, ska du sen ut till höger - blinka höger! Plättlätt!
Tack för välkomnandet, BengtB!
Kul - nu kan det bli stenkastning...Willys skrev:Jag kan kasta!
Min alldeles egen uppfattning om rondellkörning och blinkers är -
Man blinkar dit man ska!
Svänger du vänster - blinka vänster, ska du sen ut till höger - blinka höger! Plättlätt!![]()
Problemet är bara att varje bilist har sin egen uppfattning om vad som är rakt fram.Skäreläjan skrev: Skall jag inte rakt fram genom rondellen, blinkar jag naturligtvis åt det håll jag skall färdas, som om vore det en väg utan rondell...!
Instämmer 8)Willys skrev:Jag säger som min körlärare gjorde, han sa det dock på klingande dalmål -
"Hellre blinka en gång för mycket än en gång för lite"
Bättre att vara övertydlig tycker jag...
Förstod jag rätt? Att VVs representant säger att man inte behöver blinka i stora, flerfilsrondeller, utan hellre i de mindre?opticrob skrev:Instämmer 8)Willys skrev:Jag säger som min körlärare gjorde, han sa det dock på klingande dalmål -
"Hellre blinka en gång för mycket än en gång för lite"
Bättre att vara övertydlig tycker jag...![]()
Om man tittar på en rondell ovanifrån så ser det banne mig ut som om vägverket har placerat dom där det finns andra vägar typ korsning. Det är sällan jag ser en rondell på en raksträcka. Kommer jag från Alvik mot Hässelby och kommer till Brommaplan så känns det FAKTISKT som att jag avviker och inte åker rakt fram när jag byter riktning och åker mot Drottningholm. För tydlighetens skull blinkar jag, de som är på väg in i rondellen behöver inte tveka de vet att jag fortsätter runt. Som sagt inget fel att vara övertydlig i trafiken. I Vi bilägare säger representanten från vägverket att det är helt OK att blionka i rondeller Kanske inte i de allra största men i små och normala
Visst är det så - och just vid 2-filiga Brommaplan med sina många anslutande vägar (totalt 6 utfarter varav 3 med två körfält och 3 med ett körfält vid respektive utfart) är det väl särskilt motiverat att vara tydlig.opticrob skrev:Säger jag till Bengt.B. att kör rakt fram i rondellen vid Brommaplan så kommer han att ligga snurra tills bensinen tar slut.
Här gäller alltså följande: Kör rakt fram till Brommaplan, där tar du tredje till höger och följer vägen till Åkeshov...