Annons

Skrapljud från växellådan på Tucson. Hjälp!!

1
Hej!
Köpte en ny Tucson 2007, som har gått ca 1400 mil. jag upplever att det är svårt att lägga i tvåans växel. Alltså från ettan till tvåan. Jag tycket att det är trögt och jag hör ett "skrapljud" från växellådan. Framför allt om jag växlar lite snabbare (normalt på andra bilar).

Har talat med service och de vill mer eller mindre påstå att alla Tucsonlådan har denna miss. För att undvika Problemet kör jag nästan alltid igång bilen på tvåans växel och det känns inte alltid ok.

Är det någon mer Tucsonägare som har samma upplevelse eller kan ge mig ett tips om hur "missen" kan åtgärdas?

Mogge :?
Annons

2
Hej Kensy och mycket välkommen till Forumet! :D :D
Själv kör jag bara automat, men säkert att du inom kort får goda råd här på Forumet!
Vad skillnaden på Tuckens manuella låda och andra lådor skulle vara, vet inte jag.
Men framför allt så har du naturligtvis garanti på sådana grejer!
Stå på dig hos din aukt. verkstad bara! Så skall det naturligtvis inte vara!
Skulle det vara något vanligt, hade det säkert låtit på fler håll än från växellådan...!
Det hade nog gett eko hos många, menar jag...? :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Tack för snabbt svar

3
Tack för svaret och jag avvaktar med svar från, kanske fler Tucsonägare eller någon som har ett bra tips.
Jag skall åtrigen vända mig till min åf. service och försöka få en lösning. Men när man står där och försöker få hjälp och de mer eller mindre påstår att "felet" är typiskt för Korealådor är det inte lätt att veta hur man skall göra när man, som jag är helt obegåvad på allt vad bilar heter.

Föresten hur går jag vidare om de inte vill eller kan avhjälpa felet :?:
Vänligen
kensy

Re: Tack för snabbt svar

4
kensy skrev: Men när man står där och försöker få hjälp och de mer eller mindre påstår att "felet" är typiskt för Korealådor
Nu har jag oxå en automat
Men detta felet fanns inte när du köpte den så då borde det vara ett fel
Tycker du ska stå på dig om det .... kolla även med någon annan ÅF
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

5
Hej kensy!

Hör även med generalagenten, Hyundai Bilar AB samt återförsäljare – 020-677 677. Tekniska frågor och/eller garantifrågor.
Alltid bra och saklig mottagande där.


Testa om du har möjlighet några andra Tucson 2007. Då borde man märka om det är mer eller mindre alla som har det här problemet.
Hälsningar Salle

Kia Sportage-12, 2.0 Crdi, 184hk, A6, Orange
FD i30 1.6 Crdi M5 Kombi -09
FD Santa Fé CM V6 A4 C5 Titanium Blue -07
FD Atos Prime WorldCup, Tweety Gul, 58Hk -02

6
hej, Jag har en Tucson 2007 som har svårt att lägga i ettan om man inte lägger i friläge först när man växlar ner
Hyundai Tucson 2,0 sport 2006
Hyundai I30 CW 2010

8
Hade det varit för femtio år sedan, hade man talat om en osynkad låda...!
(D v s att man var tvungen att släppa upp kopplingen i friläget mellan växlarna)
Jag tycker helt enkelt att det låter som om det är något galet med synkroniseringsringarna i växellådan... :wink:
Eller är jag helt ute och cyklar nu... Expertisen, hallå...! :finstilt:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
Hej igen!

Tillhör inte expertisen men kan tipsa om lite läsning från expertis.
Läste en artikel om Kia Sportage och Hyundai Tucson i Vi Bilägare.
Här litet citat från Vi Bilägare:
Även kraftöverföringen är gemensam. Den femväxlade lådan är ingen glädjespridare. Den är trög, oprecis och sladdrig. Den som växlar för snabbt straffas med elaka skrapljud.

Här länk till hela reportaget:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modellID=151
Hälsningar Salle

Kia Sportage-12, 2.0 Crdi, 184hk, A6, Orange
FD i30 1.6 Crdi M5 Kombi -09
FD Santa Fé CM V6 A4 C5 Titanium Blue -07
FD Atos Prime WorldCup, Tweety Gul, 58Hk -02

Re: Skrapljud från växellådan på Tucson. Hjälp!!

10
kensy skrev:Hej!
Köpte en ny Tucson 2007, som har gått ca 1400 mil. jag upplever att det är svårt att lägga i tvåans växel. Alltså från ettan till tvåan. Jag tycket att det är trögt och jag hör ett "skrapljud" från växellådan. Framför allt om jag växlar lite snabbare (normalt på andra bilar).

Har talat med service och de vill mer eller mindre påstå att alla Tucsonlådan har denna miss. För att undvika Problemet kör jag nästan alltid igång bilen på tvåans växel och det känns inte alltid ok.

Är det någon mer Tucsonägare som har samma upplevelse eller kan ge mig ett tips om hur "missen" kan åtgärdas?

Mogge :?
Vad menar du med växla lite snabbbare, bankar du in växeln så får du nog sluta med det.

Annars så är det något som är slumt med din bil. Har kört över 12000 mil med Tucar, 5 och 6 växlad manuell och inte upplevt något konstigt.