Annons

Skyddsgummi?

1
Nej, inte den sortens gummi... :wink:

Nedtill i hörnet i bakkant på varje dörr (på bilen) sitter en liten gummipropp eller kanske snarare ett gummistopp som väl är avsett att vila mot dörrstolpen när dörren är stängd. Åtminstone sitter det en sån på min vänstra framdörr - men den saknas på den högra framdörren, där finns bara hålet där den borde ha suttit.
Jag upptäckte inte problemet förrän efter ett drygt år, så jag kan inte säga om gummieländet saknats från leverans eller om det trillat bort (mindre troligt) av sig själv under det år som gått.
I början av sommaren försökte jag inköpa en ny likadan gummiusling, men den fanns inte i lager utan måste beställas. Några veckor senare hade den fortfarande inte kommit, men då hade ju hela Sverige semester.
Verkstaden/återförsäljaren har lovat ringa mig när delen kommer, men eftersom jag ännu inte hört nånting har väl koreanerna ännu inte hittat en tillräckligt stor båt för att kunna transportera min saknade reservdel till Sverige.
Anm: När jag beställde delen ifråga var den enkel att bekriva, jag öppnade bara en dörr på närmaste Hyundai-bil, oavsett modell, i utställningshallen och pekade - det verkade som om samma gummipropp används i samtliga Hyundai-dörrar/bilar.

E're bara jag (och Hyundai...) som saknar en sån gummimojäng? :shock:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Annons

Re: Skyddsgummi?

3
BengtB skrev: Nedtill i hörnet i bakkant på varje dörr (på bilen) sitter en liten gummipropp
Anm: När jag beställde delen ifråga var den enkel att bekriva, jag öppnade bara en dörr på närmaste Hyundai-bil, oavsett modell, i utställningshallen och pekade - det verkade som om samma gummipropp används i samtliga Hyundai-dörrar/bilar.
/BengtB
Sno en vet ja!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
BengtB skrev:
petroff skrev: Sno en vet ja!

Har lekt med tanken... :roll:
/BengtB
-Var försiktig bara BengtB! Det kan säga poff!-så har vi ingen Bengan längre och det vore väldigt tråkigt. :roll: :mrgreen:

Ångrar lite grann mitt tips.Vill inte uppmana någon till snatteri.
Fast du hade ju redan funderat i de banorna.

Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

6
petroff skrev:
-Var försiktig bara BengtB! Det kan säga poff!-så har vi ingen Bengan längre och det vore väldigt tråkigt. :roll: :mrgreen:

Ångrar lite grann mitt tips.Vill inte uppmana någon till snatteri.
Fast du hade ju redan funderat i de banorna.

Ingen fara - utgick självklart från att tipset var ett skämt och kunde inte låta bli att svara på samma sätt. :D

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

7
Men - kunde det vara så svårt för en handlare med verkstad att ta en dylik gummipropp från en av bilarna i hallen,
och sedan sätta tillbaka den, då den anlänt som reservdel från andra sidan jorden...? :?
Då hade ju allt varit frid och fröjd; Bengt hade sluppit vänta på den här lilla plastpåsen med gummiproppen, och om handlaren skulle sälja just den bilen, så kunde han ju ta en sån propp från en annan bil o s v...! :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
Nu är det fixat, gummit är påsatt! Skäreläjans tips fungerade perfekt! Visserligen har jag nu fått en "gummipropp" som väl gått något tusental mil, men... :wink:

Så nu får väl nästa begbilköpare en CM som på ena framdörren har en splitterny gummigrej - om leveransen hunnit fram till återförsäljaren när det är dags... :D :D :D

/BengtB