Annons

Offroadträff 16:e oktober 2004

1
Fjällräven skrev:Ett hjärtligt tack till alla som kom till Offroadt räffen och bidrog till en lyckad dag. Reportage och bilder kommer att läggas ut på hemsidan under fliken träffar.

Passade på att slinka in på en OK mack under hemresan och hissa upp bilen för att spola av det värsta. Gissa om övriga "hemmameckare" tittade storögt på den kubikmeter lera, gräs och småsten som hamnade under bilen.
ClasseClas skrev:Här är ett smakprov på "evidence", Roberts mys-skitiga bil
Bild
Swedefe skrev:Det här är tänkt som en tråd för eftersnacket, och jag hoppas verkligen att ni som var med förmedlar era
intryck av arrangemanget.

Fjällis håller som ni ser på med det "officiella" berättandet, men här i denna tråden är det fritt fram för alla att lämna sin version...


Själv skulle jag vilja göra avbön och be om ursäkt för det mest oförlåtliga av allt:
Att ha förutfattade meningar...

Undertecknad har alltid hävdat att Santa Fe är en "Cute-Ute" som nästan helt saknar terrängegenskaper, och som knappast klarar något som inte en olastad 245;a med bra däck gör.
Förlåt! Det var väldigt fel...


Visst! Jag drar släp ut på vattensjuka gräsmattor, är obekymrad av ishalka - även med släp, har flyttat tomma balvagnar från ett gärde till ett annat och kanske klippt ett och annat dike på snedden - men jag kunde aallddrriigg tänka mig att bilen skulle göra så bra ifrån sig!!!

Minst lika imponerade är dom riktiga 4x4 pôjkara, som med skräck såg Santa Fe uppställningen bara växa och växa -
"Skulle det ens bli någon körning för dem med "riktiga" bilar, eller måste dom bara stå och dra upp Hyndor hela dagen...?"


Läs nu!
Inte en enda Santa Fe vart sittande någonstans, någon gång!

Sure - en kombination av sunt förnuft och genomgång av grunderna för terrängkörning höll oss borta från de mest steniga partierna samt "surhålet" där man kunde dränka vilken bil som helst, om man ville.

Ändå tuffade Santa Féerna på tämligen obesvärat, och dom stora pôjkarna tittade mer och mer häpet på;
med nedvevad ruta kunde man snappa upp kommentarer som:

"Det var helvete...?"
"Kolla kolla - det snurrar på där bak också..!!!"
etc
osv
mm

En enda Santa behövde lite knuffhjälp i sidled; tack vare tätmönstrade 235/60x16 hamnade bilen i ett par djupa spår rakt ut mot fördärvet, men kom inte ur dem.
OBSERVERA! Bilen hade fortfarande drivning, och lade (vinnande?) meter fram och tillbaka i spåret - men fick helt enkelt inte "bett" i kanten nog att komma ur dem.

Lite knuff i sidled hjälpte bilen upp - men samma sak drabbade en Jeep Cherokee - med "lågväxel" och lämpligare däck... Ingen skugga över Santa Fe eller föraren med andra ord!

Vad gäller skador, så verkar det talande nog vara begränsat till eftermonterad extrautrustning;

Lågt monterade extraljus blev till mos

Någon hade otur med sitt fotsteg som högg tag i de djupa spåren, med påföljd att det flyttades bakåt och låg an mot bakhjulet. (Hör av dig - tröstpris väntar!)

Och självklart så stod dragkrokarna för insamling av omfattande materialprover av flora och sediment...

Själv noterade jag först en buckla i nederkant av den främre A-bågen, men det visar sig nu att både fästen och hela bågen sitter lite på sniskan...


Kolla genom era bilar gott folk och posta eventuella förändringar här, så vet andra som är sugna men inte riktigt vågarde denna gången vad dom har att vänta!


För mig är Santa Fe fortfarande en bra kombination av dragbil och familjebil - det finns bättre fordon för renodlat terrängåka, men för mig växte bilen ändå mer;
Den klarar grejer som jag - månskensbonde och terrängutbildad i lumpen - aallddrriigg trodde att den skulle klara av!!!


Framför allt var det roligt - tack alla som kom och gjorde det till en rolig träff!
Fjällräven skrev:Hoppas att ni som plåtade skickar mig bilder för reportaget till: goran.l.hoglund@telia.com. Så snart som möjligt kommer evenemanget att finnas på hemsidan, samt för vb till Hyundai och tidningen Four Wheel Drive. Vill också passa på att tacka Hyundai bilar AB för lite trevliga tillbehör. Tack även till Haglund och Hellberg som lånade ut banderoller. Området såg ut som ”Santa Fe Classic offroad Challenge 2004”

Tänkte snygga till Santan så att vanligt folk kunde passera utan att behöva lämna in sina kläder på tvätt. Dessutom hade jag tänkt rätta till plåtbiten med dragkontakten, men där gick jag bet. Man får tacka BOH i Hedemora för konstruktionen. Det var bara att skruva bort "korkskruven", finns inte en chans att rätta till fästet utan masugn och stångjärnshammare. Tänker beställa ett nytt fäste i morgon. På lördag skall vi ha gäster och kommer kanske att använda kontaktplåten för att öppna vinflaskorna. Ett tips till er andra med BOH-drag kolla kontakten och konsolen. Även kontakten är "rökt" (sprucken).
Spangis skrev:Hej, det var "skit"-kul att köra lite off-road med Santan. Tyvärr så pajade mitt ena fotstöd när det tog tag i en sten som inte syntes i gräset, det hördes rejält när det tog i.

Jag har kollat markfrigången under fotstödet, med 2,8 i lufttryck och utan folk i bilen är det 18 cm. Med lite gung och 1,8 i lufttryck så var det nog nere i 6-7 cm emellanåt, kanske ännu mindre.

Tack Swedefe för att du kom till undsättning. Swedefe har tydligen det mesta i sin Santa, med en medhavd stör lyckades Swedefe trycka fram fotsteget någon cm så att jag kunde köra därifrån.

Jag har idag, med hjälp av ett buntband som i ena änden var fäst i fotstödet och andra i ett träd, lyckat köra fotstödet så att det har bättre frigång till bakhjulet. (Tack Swedefe för tipset).

Nästa gång jag kör off-road, för det kommer att bli fler gånger, skall jag montera bort fotstöden.

Byter jag till en Santa igen (vilket är troligt) skall jag inte låta montera fotstöd, eller en fast dragkrok. Jag fick även bocka till plåtbiten för dragkontakten då den hade vikt sig 30 grader.
Spangis skrev:Okay Spångis, du kom hem alright i vart fall - skönt att höra!


Priset som väntar på dig är en vattentät packsäck från Wolf; bra att stoppa sovsäcken i när man paddlar - eller samla lösa delar i när man off-roadar...



Antar att Fjällis har din adress, annars hör jag av
mig igen!

Swedefe
ClasseClas skrev:Bra svarat Spangis; du bangar inte för "småsaker"!

I egenskap av kromfanatiker har jag fluktsurfat efter sidesteps/sidorör etc., men faktiskt lyckats låta bli att beställa några, lite pga pris men faktiskt mer pga markfrigången. Ett beslut som står starkare efter en sån här eskapad.

Jag tror alla på träffen blev mäkta överväldigade över Santans terrängkapacitet, och undrar inte om Peter Öjerskog (instruktör) också blev lite klädsamt snopen/förvånad över Santan. Riktiga bilar har ju lågväxel så Santan borde ju vederbörligen fastna på stuberten!

Idag hissade jag upp Santan på OKQ8 för att spola bort skiten under bilen och konstaterar följande:

-Underredsbehandlingen är helt opåverkad, jag ser inga speciella repor eller så. BRA att bak-/slutväxeln är ordentligt säkrad med en bur runtikring.

-Lite extra skit fastnade i motorupphängningen -"kuddarna" - men lätt att spola bort.

-Min frontbåge (Hyundai MOBIS, den som ingick i Vision-paketet) är i perfekt skick, jag hörde en duns från den så jag trodde den blev lite stukad. Den enda är att en svart plastplopp lossnade från ena röret nertill. Lätt att byta och kanske behövs det en ny inför vintern. Undrar om det var tur eller skicklighet att min båge höll och Swedefes knakade. Gissar på min skicklighet...

-Draget. Ingenting faktiskt! Jag har ett Kovil/BOH avtagbart drag o kontakt och kontaktplatta och skyddslock i plast är helt orörda. Kontaktplattan går dessutom att demontera och byta mot en ny om det skulle stöka till sig ngn gång.
För oss sällandragare så är det här ett nypåkommet argument varför man ska skaffa avtagbart drag.

Vad sägs om uppställningen?
Bild
Det var kul å träffa alla glada själar och nästa gång är det ju inte 15 bilar som gäller utan många många fler!

Nu är jag extra nyfiken på Chrilles kommentarer på träffen. Han hade inte bara puman med sig på träffen, utan också en undulat i bur med i bilen!! Snacka om att härda familjen...
Fjällräven skrev:Bilder, bilder bilder!!

Tog du några actionbilder i lördags? Jag väntar på något alldeles extra, som t ex. när vi passerade 90 graders backen, stänkande lera och rykande bilar.

Ett diplom för lördagens offroadinsats kommer att skickas till samtliga deltagare så snart bunten (kanske med Schenker med tanke på antalet) kommer till undertecknad.

Nu finns en första version av "offroadträffen" i Sandlycke utlagd på vår hemsida. http://www.hyundai.nu
Klicka dig fram från SF Träffar. Efterhand som fler bilder och reaktioner kommer till redaktionen uppdateras sidan

Peter E skrev följande som kom till min mail. Träffar Peter i morgon (tar E-tillägg tillsammans) och förklarar hur han kan skriva själv.

Tusen tack för senast och en stor applåd till de som ställt upp och arrangerat "off road"-träffen i Strängnäs!
Tack Hyundai Sverige AB för trevlig kasse med innehåll.
Stort tack till Göran med hustru för skaffningen,
samt till Chrille och Nettan som tog oss med på en åktur.
Tog dom hem priset som "skitigaste bil"? Då vi lämnade sällskapet låg de i alla fall bra till.
På förekommen anledning dök vi upp sent och illa förberedda, min sambo Madeleine hade verkligen lyckats mörka weekenden på Ulvhälls Herrgård, men vi kände oss ändå varmt välkomna.
Wanheden skrev:Hej alla Santa vänner!

Först och främst vill jag passa på att tacka alla som kom och deltog i träffen, jättekul att det blev ett helt gäng med Santa Fe:r.

Sen vill jag speciellt tacka Göran (fjällräven) och alla andra som ordnat och fixat med träffen, så att den blev genomförd.

Jag tycker att det var en mycket lyckad träff och sammtidigt väldigt nyttig, för oss nya Santa Fe ägare att få lära känna våra bilar lite bättre...genom offroad körningen.

Jag vill också passa på att tacka för alla dom fina priser
som vi fick, Hyundai påsen var väldigt uppskattad och även picknik väskan som vi vann.

Sedan kan väl tilläggas att utan Peters råd, hjälp och tips så hade jag själv alldrig enns kommit på tanken eller försöka köra i sånn terräng med min Santa.

Men Peter hoppa in i bilen och sa KÖR och det var bara att köra på. En blev possitivt överaskad av hur det gick att ta sig fram med denna bil, helt otroligt....

Det är klart, det kostade några extra ljus och några små repor i underkant på stötfångarn, men vad gör väl det när det var så roligt.

Sen behöver man ju inte hänga extraljusen så långt ner
om man ska köra offroad. Det blir väl till att plocka bort dom till nästa offroadkörning.

Som sagt det var jättekul att få träffa alla er andra och se era bilar, även att vi hade en bit att köra upp till träffen. Fast 55mil i Santa Fe:n känns knappt, man vill ju inte direkt sluta köra denna bil utan det rullar på.

Nu hann vi stanna till i Linköping på hemvägen så jag kunde stövla in i affären och köpa....Jo just det, en uppsättning NYA extraljus som monterades på bilen så fort vi kom hem. He, He så nu har jag lite mer ljus igen.

Med vänliga hälsningar

Andre´med familj.
Swedefe skrev:Härligt att småskador inte får Santa Fe-folket att hänga läpp!
Kul att du var med, André - trevligt att du delar med dig av dina upplevelser!


Mer input från er andra, please!
Linkan skrev:Reportaget nedan är inskickat av "Linkan" helt oredigerat, inga tillägg eller strykningar.

Offroad med Santa Fe.

Regnig lördag morgon. Mitt i skogen mellan Strängnäs och Mariefred hänger en stor Hyundai-banderoll. Vi svänger in på en liten oansenlig grusväg. Snart är vi framme vid en öppen plan, där redan ett 10-tal blankpolerade Santa Fe-bilar i olika färger har samlats. Där finns flaggor, partytält, en massa Santa Fe-klubbister med Hyundai-paraplyer och en energisk Swedefe som klyver ved till en värmande grillbrasa. Spänning ligger i luften. Vad har vi gett oss in på? Vi ska testa vad våra Santa Fe-bilar klarar av vid terrängkörning. Första momentet blir att släppa ut luft ur våra bildäck. Här i naturen gäller mjuka däck.

Medan vi väntar på att klockan ska bli 10 och informationen ska börja, ser vi flera 4-hjulsfanatiker strömma till. Det är Jeepar, Landrovers, Suzukis samt även några monstertruckar som körs in på lastbilar. Kanske vi anar en något nedlåtande blick vid deras åsyn av våra stadsjeepar. Men vi överser med det.

Förväntansfulla travar vi fram till Peter Öjeskogs info inklusive snabbutbildning i terrängkörning. De redan kunniga drar genast iväg rätt ut i naturen bland backar och buskar. Vi försynta Santa Fe-förare avvaktar nybörjarkursen där vi lär oss hur man kör och vad man inte gör.

Så bär det äntligen iväg. Adrenalinet på topp. Vi börjar med att åka i karavan med offroad-experten Peter Ö som passagerare i första Santa Fe-bilen. Han skiftar sedan bil och ger nästa förare i kolonnen erfaren handledning på ett diplomatiskt sätt. Till slut har hela dussinet våghalsiga Santa Fe-chaufförer fått sin kunskapsdos och är nu redo för fri åkning.

Men först behöver magen sitt. Swedefes brasa värmer gott i höstrusket. Partytältet skyddar bra mot nederbörden, vilken som genom ett under upphör, precis lagom tills vi tänder våra engångsgrillar. Nu har alla klubbmedlemmar mysigt tillsammans. Medan vi grillar passar vi på att jämföra våra hittills vunna erfarenheter. Några är mer än nöjda med vad de utsatt familjeklenoden för, medan andra är ivriga att köra ut på nytt. En av förarna aspirerar på priset om dagens längsta körsträcka och hoppar helt sonika över korvgrillningen. Övriga smörjer kråset med smörgåsar, frukter, korvar, kaffe, öl, läsk och Grill-Chrille visar sig vara en mästerkock i hamburgare på dubbelgrill. Där saknades varken ost eller ananas och Fjällräven som trodde han skulle glömma ketchupen!

När vi blivit mätta och belåtna startar den första prisutdelningen. Längst bortifrån kommande ekipage (förutom arrangören Swedefe) var André ifrån Tranås, som belönades med ett pris. Specialpris även till den som halkat runt i lera och sörja på gaturacerdäck. Någon som tappat lite bildelar fick en påse att ta hem skrotet i osv. Men ingen blev lottlös. Fjällräven hade som vanligt ordnat med några godispåsar från ett fruktföretag samt från generalagenten Hyundai. Vi tackar för allehanda nyttiga reklamprylar.

Dagen avslutades med fri åkning. Några valde att åka hemöver eftersom regnet återkommit. Andra satsade på att ha skoj i gyttjan. Sista tävlingsmomentet avsåg att smutsa ner bilen så mycket som möjligt. Här var det lerpölarna som gällde. Vi körde uppför branta backar och nedför hisnande stup. Vi sladdade i det hala gräset och halkade fram i djupa hjulspår. Och allt lämnade sina spår på karossen, i bästa fall bara som smuts, men en och annan skråma drabbade somliga. Vi konstaterade att Santa Fe-bilen är fantastisk. Genom att undvika de ½ meterdjupa krondikena fyllda med blålera, slapp vi köra fast och kunde med våra bilar imponera på de övriga 4-hjulsfantasterna. Ingen Santa behövde vinschas loss på hela dagen.
Bilen tog sig fram på ett imponerande sätt och fler än en var överraskad.

Trötta och nöjda avslutades dagen med priser till den som slirat längst i leran samt även till den som lyckats förändra den grå bilfärgen till brun.

Vi hade jätteroligt ute på terräng touring i Sandlycke och som deltagare vill jag tacka Swedefe och Fjällräven för ett mycket bra arrangemang. Det var så kul så vi får hoppas på en repris.

För oss återstod nu hemresa i en iögonenfallande smutsig bil. Efter någon timmes tvätt var vår Santa Fe återigen i utställningsskick. En fantastisk bil! Ska nu bara höja däcktrycket igen. Vad var det nu det skulle vara?

Linkan
Swedefe skrev:Santa Fe Club of Sweden ute i stora världen

Självklart skulle det inte falla oss Svenskar in att skryta om våra träffar - när vi själva gör det kallas det för att "informera"...


Världen behövde i vilket fall få veta hur kul vi hade på vår Offroadträff, så ClasseClas snodde ihop ett kalasreferat med smaskiga bilder på den Amerikanska SFF Globalsidan, med länk till vårt forum.

http://p211.ezboard.com/fhyundaisantafe ... =533.topic






Tyskarna är lite skraja för bilder i sitt forum, så dom fick nöja sig med text - dock med länkar till både oss och SFF.

http://www.barsoi-net.de/hyundai4wd/wbb ... =1157&sid=

OBS! Detta forum har "omvänd startordning" - första bidrag ligger längst ner, nyast överst.

Kolla gärna in reaktionerna på respektive forum!
Chrille skrev:TJOHO!! ja tamefan va Santerna gick i leran, helt makalöst, måste säga att när vi kom på plats (va där ganska tidigt, nästan inga bilar hadde dykt upp) och dom riktigt feta specialbyggda bilarna kom dit så tänkte jag mig nog nöja mig med lite grillning, men men nu gällde det ju att passa på å köra som alldrig förr!! Dé va ju sjukt bra alltihopa, Tack alla som hjälpte till att ordna arangemanget, tälten, priserna, å regnet så klart !! Ja jussta ja Pippin (undulaten) lyfte vi ur i sissta stund och placerade inne hos korv-gumman, den hadde inte blivit långlivad när jag trampade på gasen kan ja lova he he.. En anna grej jag stanna ganska kvickt å fyllde på lite luft i slangarna, det visade sig att jag hadde kört med ca 1,9 i däcken, he he kör normalt med 2,8 men men det gick ju som på räls iaf!!
ClasseClas skrev:
Chrille skrev:Ja jussta ja Pippin (undulaten) lyfte vi ur i sissta stund och placerade inne hos korv-gumman, den hadde inte blivit långlivad när jag trampade på gasen kan ja lova he he..




Tur det; det var lite tendens till Plågsamma Djurförsök där...
Fjällrävan skrev:Nu finns det ytterligare några bilder från offroadträffen. Robert var "kall" nog att lämna bilen och föreviga det vi verkligen ville visa.