Annons

Fundering ang.bilskatt

1
Köpte min bil på firma i fredags.Bilen ställdes då på.I dag kom inbetalning på bilskatten på den.Samtidigt ska skatten på min inbytesbil(som firman nu äger sedan i fredags) betalas den sista den här månaden.Inbytesbilen ställdes av såklart av bilfirman i fredags.Ska jag betala skatten på båda bilarna?Det står ju "Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden är skyldig att betala skatten." på skatteverkets´s hemsida.
Santa Fe´ GLS 2.4 -03. Mörkblå.
Saab 9-3 Polar Edition -03.Inte lika mörkblå.
Annons

2
Var skatten betald t.o.m Januari 08 på inbytesbilen?
I så fall kan du göra en svala av inbetalningskortet.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

3
de där är något man får diskutera med firman.. bästa hade varit om du sagt att du skulle ha nya bilen skattad å klar när du hämtade den eller ställt av din gamle
santa nice.. amazon nice2

4
Den skattelappen kan du lämna till bilfirman! Bilen blev avställd i samband med ägarbytet, och skall då inte skattas! Då den ställs på igen, kommer skatt att påföras nästa ägare. :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Japp,skatten var betald t.o.m januari på gammeln.Jag blev konfunderad när jag läste på skatteverkets sida,men som sagt,eftersom den blev avställd,så måste det väl vara den kommande ägaren som får betala när den ställs på igen.Självklart skulle jag sett till att firman betalade skatten på den nya,men av någon anledning tog jag det för givet.Tack för att ni reder ut det åt mig! :D "sloppy" :oops:
Santa Fe´ GLS 2.4 -03. Mörkblå.
Saab 9-3 Polar Edition -03.Inte lika mörkblå.

6
Inget att bli generad för.Fullt normalt beteende.
Bilarna hos handlarn kan ju inte stå och ticka skattepengar?
De flesta är avställda förutom provkörnings-exen.
Och de ställs inte på förrän den dag ägarbytet sker.Och därmed KAN inte
firman betala skatten åt kunden.

Då januari redan var påbörjad på "gammeln", blev det i vart fall inget av dina skattepengar som gick till bilfirman.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

7
Vad gäller egentligen?

Du ägde bilen 1-jan och då är du skyldig att betala skatten på den. Om nu uppbårdsmånaden är januari (slutsiffra 8?)

Om ägarbyte och avställning anmäls samtidigt får nya ägaren återbetalningen.

Klantigt av bilfirma att ställa av den direkt, dom kunde ju isåfall haft den påställd tills du betalat skatten sista jan och sen ställt av den och cashat in pengarna. eller?? Bilhandlaren har ju garanterat järnkoll på slutsiffran så lite konstigt att han "skänker" bort pengarna. Eller har du lyckats hitte en schysst bilhandlare....?