Annons

Justera handbroms? Hyundai i30 -13

1
Hejsan. Ska försöka fatta mig kort.

Min Hyundai i30, årsmodell 13s handbroms är urusel. Om man drar den i absoluta högsta läget så bromsar det mycket dåligt, bilen ska besintas sista juni senast och kommer garanterat inte gå igenom.

Någon som vet om man kan justera själv? Lämnade in bilen till en mekaniker som sa att man var tvungen att byta Bromsoket då ”linan” är kopplad till den på något vis.

Sen ringde jag en Hyundai verkstad dock som påstår att man kan öppna luckan som är precis bakom handbromsen, o justera?


Hmm
Annons

Re: Justera handbroms? Hyundai i30 -13

2
Antar att du fått det fixat. Steg 1 är att kolla skick på klossar och bromsskiva och är dom OK så ska dom löpa lätt i ok-hållaren och glidpinnarna får inte sitta fast. Är det schysst så kolla funktionen på bromsoket, på GD modellen 12/13 å nyare så tar handbromsen på skivbromsarna via bromsoket och där gäller det att allt är schysst för att handbromsen ska ta bra.

Kolla så vajern löper som den ska och att armen på oket rör på sig och inte kärvar och att oket verkligen bromsar när armen "drar-åt" på oket.

Mycket kan vara galet men den största felorsaken är bromsoket som brukar strula.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11