Annons
Annons

Re: Närliggande station ingen info

6
Cristian. För nuvarande är ur miljösynpunkt en snål dieselbil det bästa alternativet. Det genererar de mista utsläppen.
Till batterierna behövs bland annat de so kallade sällsynta metaller/ Jordarter. 80 % av dessa kommer från China och Sydamerika. De förhållanden i deras dagbrott, där dessa utvinns skulle inte godkännas i Europa för 5 minuters drift. Oftast förekommer dessa i samband med uranhaltiga Jordar och dessa läggs bara på stora högar som är i det närmaste självlysande. Arbetsförhållandena i övrigt kan man inte
tänka sig här. Totalt sett är speciell batteritillverkningen ett jättestort miljösvineri. Om Du tänker Dig 10år framåt i tiden so
har vi vätgasbilar och elbilen är på samma skräphög som etanolbilarna är idag. Det går som alltid för fort. Kravet på etanol har
förstört bensinstationsnätet på landsbygden helt i onödan. Samma kommer det att bli med alla bortkastade millioner till laddstolpar mm.

Re: Närliggande station ingen info

7
Just nu läst. Om 200000 elbilar en fredagkväll efter jobbet ansluts samtidigt till laddningen blir elnätet
överlastat med ettusen %. Frågar man miljöpartiet skall det vara betydligt mer elbilar om några år. Då kommer strömmen
sen från polska kolkraftverk, då vår egen produktion inte räcker. Speciellt när det inte blåser, vilket inträffar när det är
riktigt kallt och strömmen behövs för uppvärmning.
Jag önskar mycket nöje med era elbilar i framtiden.

Re: Närliggande station ingen info

8
@Fredde
Nja...
Du har rätt i att batterierna från tillverkning har en miljöskuld precis som diesel
Det kräver också vissa mineraler som tas ur marken.
Just batterierna till elbilar nyttjar inte de barnarbetargruvor för kobolt etc du hänvisar till däremot används sådan kobolt till batterierna i telefon/dator/platta och hör och häpna även vid framställning av bensin/diesel
Alla elbilstillvetlare (vilket i princip är alla biltillverkare nu) är väldigt mån om just detta med brytning av metaller och mineraler etc
Finns flera fyndigheter i Nordamerika tex och man letar även i Sverige och Europa

Arbetarna i många gruvor har det dåligt inte tal om annat men det är sånt som kommer bli bättre nu när allt mediefokus ligger på detta iomed oljebranschen propaganda mot elbilar och belysning av detta. Ingen biltillverkare kommer ha råd att välja dessa gruvor pga detta då medvetna konsumenter som vi är kommer välja bort sånt, och snart inte heller andra branscher som nyttjar mineraler därifrån, vilket gör att de lär shapa upp sig. Det gjorde oljebranschen bra!

Jag är rätt övertygad om att vi inte kommer sett en explosion av vätgas/bränslecellsbilar om 10 år..
för 10år sen trodde man nog det men det har för få fördelar gentemot BEV om ens någon.
Dels kräver det ett sånt där battteri för att ge energi till elmotorn som driver bilen, så där finns ingen egentlig fördel. För att framställa all vätgas krävs oerhörda mängder energi (som istället kunnat användas direkt i ett batteri) som sen ska hållas under konstant tryck som kräver div säkerhetssystem. Det kräver dessutom en infrastruktur som inte finns.
Verkningsgraden är ungefär tre gånger sämre än om om elen gick direkt i en batteribil.
De allra flesta tillverkare har övergett detta till fördel för BEV.

Det elsystem vi har i marken idag är dimensionerat på 70-80talet mestadels då vi hade betydligt högre förbrukning än idag trots att befolkningsmängden ökat så det kommer hålla, och visar det sig att det behöver förstärkas gör man det. Från en dag till en annan kommer inte hela Sverige köra elbil och alla ladda samtidigt :)
Idag exporterar vi väldigt mycket el som vi kan göra av med inhouse istället
All denna el och mer därtill skulle behövas om alla körde på vätgas tex

Vad gäller att en snål diesel är renare än en elbil stämmer det upp till ca 10 000mil beroende vilka bilar man jämför, vissa studier visar på ner mot 1000-2000mil, sen är det win för elbilen. Även om elbilen enbart laddas med ”kolel” är den renare än en diesel...