Annons

startsvårigheter

1
Hej! Jag har en hyundai getz 08. Den har startsvårigheter men bara ibland. Startmotorn går för fullt. Men vill inre starta. Så väntar man ett tag och försöker igen. Då startar den. Ibland så får man försöka 7-8gånger. Vänta en stund och så går den. Ibland startar den varje gång. Sedan blir det en period som den inte vill starta. Åker jag till verkstad så kan man ge sig den på att den startar perfekt. Nu den sista tiden så har jag fått försöka 8 ggr. Då börjar man ju tro att man måste ringa bärgare. Vad kan det vara för fel???
Annons

Re: startsvårigheter

2
margareta 48 skrev:Hej! Jag har en hyundai getz 08. Den har startsvårigheter men bara ibland. Startmotorn går för fullt. Men vill inre starta. Så väntar man ett tag och försöker igen. Då startar den. Ibland så får man försöka 7-8gånger. Vänta en stund och så går den. Ibland startar den varje gång. Sedan blir det en period som den inte vill starta. Åker jag till verkstad så kan man ge sig den på att den startar perfekt. Nu den sista tiden så har jag fått försöka 8 ggr. Då börjar man ju tro att man måste ringa bärgare. Vad kan det vara för fel???

Hej

Jobbigt när fel inte är konsekventa
Kan vara flera olika saker

Var det länge sen den servades?
Tänddelarna med tändstift/tändkablar/fördelare etc kan vara en orsak
LuftMasseMätaren kan vara en annan om den inte känner av intagsluften ordentligt
Eller om den drar tjuvluft nånstans

Tändstift kan vara en bra början att kolla
Inte särskilt dyra eller svåra att byta

Biltema tex säljer också enkla verktyg för att testa delar av tändsystemet

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000022150

//Christian

Re: startsvårigheter

3
margareta 48 skrev:Hej! Jag har en hyundai getz 08. Den har startsvårigheter men bara ibland. Startmotorn går för fullt. Men vill inre starta. Så väntar man ett tag och försöker igen. Då startar den. Ibland så får man försöka 7-8gånger. Vänta en stund och så går den. Ibland startar den varje gång. Sedan blir det en period som den inte vill starta. Åker jag till verkstad så kan man ge sig den på att den startar perfekt. Nu den sista tiden så har jag fått försöka 8 ggr. Då börjar man ju tro att man måste ringa bärgare. Vad kan det vara för fel???
Jag hade liknande problem med min Santa Fe -13 verkstan hade den inne någon vecka och körde ca 10 mil med många start och stopp men inget fel visade sig såklart. Norsk reset var det enda som fungerade för mig när den inte ville starta.
Slutade dock med att jag gjorde mig av med bilen [emoji2369]