Annons

Falköpingsträffen den 8-9:e april 2006

1
Officiell träffberättelse.

Redan på fredag eftermiddag startar resan mot vad som skall bli mitt första möte, ansikte mot ansikte med mina forumkombattanter.

Husvagnen är påkopplad och matkassen inställd, och resan startar mot Falköping, där Cooper kommer att ta emot oss andra medlemmar i Club Hyundai SUV Sweden.

Med den eminenta vägbeskrivningen jag fått av träffvärden printad och uppsatt på skrivblocket i vindrutan (suck, den som ändå hade en navstar) kör jag utan minsta felkåkning rakt på målet.

På Coopers gårdsplan står det redan en husvagn, med en Santa fé! Bredvid. Jag är alltså inte först på plats.
Bild

Slår en signal på det mobilnummer jag fått samtidigt med vägbeskrivningen, och en gladlynt stämma i andra änden deklarerar: –Ställ dig bredvid Petroff och kom upp till köket så vi kan snacka lite. Jojo mycket riktigt, Petroff med familj chansade inte, utan ankom redan på torsdagskvällen, de hade lagt upp trippen som en minisemester och vårpremiär för campandet. Hela köket strålade av mänsklig värme och som om det inte räckte eldades det i en äkta vedspis. Det hälsades och presenterades. Efter 5 minuter och en kopp kaffe, var vi redan som gamla bekanta som inte setts på länge.

På lördag morgon samlas vi vid bygdegården för anmälan, snabb genomgång av dagens program och gemensam avfärd mot området som upplåtits för vår körning. Vi är nio förväntansfulla Santa fé ägare som kör i karavan på några av Coopers favoritgrusvägar med lagom kladdiga pölar och tjälskador, mot något som de flesta av aldrig trodde var möjligt med våra bilar.
Bild

Vi får också sällskap av ett gäng funktionärer från Kättilstorps Offroaders (Tack för ert engagemang och sakkunniga vägledning), som dessutom har med sig ett par ”bärgningsbilar”,
Bild

eftersom de läst i media att Santa fé är enhjulsdriven.
Bild

Förmiddagen ägnas åt frikörning på området,
Bild

som allt eftersom tiden går, blir mer och mer uppkört. Dessutom mjuknar mossen allteftersom solen (jodå, den var också där) skiner, och innan vi vet ordet av har första Santan kört lite över sin begränsning.
Bild


Föraren kan omöjligt komma loss själv eftersom bilen hänger på underredet och hjulen bara snurrar.
”Bärgaren” släpper av de barn och övriga passagerare som den fraktat runt på området, (som föraren själv sa, -Annars hade jag ju inget att göra, Santorna rullar på mycket bättre än vad vi räknat med.) och rullar majestätiskt ut för att undsätta den hjälplösa stadsjeepen, det tar inte mer än två bärgningsförsök innan även ”bärgaren” sitter hjälplöst fast i mossen, och bärgare 2 kallas in. Denna bil är utrustad med vinch, och drar upp både Santan och bärgare 1 ur mossen, som vid det här laget mjuknat betänkligt. Under tiden misslyckas undertecknad med att ”gränsla” ett dike på mossen och nästa vinchning är ett faktum.
Bild


Trots att några av oss överskred bilens gränser, var vi alltigenom imponerade av vad bilen faktiskt klarar, och vissa journalisters bild av Santa fé som en hjälplös ”wannabe” kom på skam.
Bild


Efter en smakfull lunch som intogs på Ållebergs motell i Falköping (tack för trevligt bemötande)
Bild

genomfördes ett antal teknik och körövningar, som syftade till att lära känna sin bil,
Bild

väldigt nyttiga övningar som gav oss alla minst en aha upplevelse.
Bild

Även under eftermiddagen var det frikörning för den som ville, och våra funktionärer gav oss en liten uppvisning av vad en ”riktig” terräng bil kan göra.

Dagen rundades av med karavankörning tillbaka till bygdegården, och Cooper som bor alldeles intill ställer sin högtryckstvätt till förfogande. Stort tack för det!
Bild


När det tvättats klart är grillen redan tänd utanför bygdegården,
Bild

och vi samlas för gemensam måltid och samvkäm.
Dagen avslutas med en fantastisk frågetävling och prisutdelning i diverse olika klasser.
Bild

På söndagen ”hägrar” trandansen vid Hornborgarsjön, (Linkans glädjedans, när han fick reda på att det ingick i programmet står inte långt efter som sevärdhet) och besök på Falbygdens ost, för den som kände sig manad.

På hemvägen kommer jag plötsligt att tänka på att det enda jag har gemensamt med de andra människorna på träffen, är att vi har likadana bilar. Och det enda vi inte talade om under kvällens samkväm var våra bilar.

Ps! Eftersom deltagarna inte alltid var medvetna om fotograferingen, och att bilder på internet kan missbrukas av oseriösa element, har jag valt att retuchera bilderna något innan publicering.
Senast redigerad av Santaclaus-död sept 2011 den 02 maj 2006, 07:23, redigerad totalt 1 gånger.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe
Annons

3
Bra berättat Santaclaus! Bra att veta att vi har ytterligare en "story-teller" utöver linkan! :D :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

BRA

4
Mycket bra skrivet ! 8)
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

5
Efter den minnesvärda helgen 8-9 april, i trakterna runt Falköping, där de enda synliga defekterna var en böjd elkontakt vid draget,


Bild


tvättade jag bilen mycket noga efter hemkomsten. Trodde jag :oops:

Hustrun ringde på måndagen från sitt jobb (det är oftast hon som använder bilen på veckorna) och skrek i falsett att bilen var skrot! :shock:

Naturligvis gjorde jag vad jag kunde för att lugna henne, men ett flertal av hennes kollegor hade kommit och frågat vad hon hade backat på, varvid hon hade fullt sjå att freda sig och det blev bara värre :twisted: när hon skyllde ifrån sig på sin make , eftersom hon normalt sett hävdar att jag aldrig får "låna" bilen :wink:

Att bilen skulle blivit "skrot" visste jag ju var en lätt saltad sanning, eftersom den inte skramlade eller föll isär mer än normalt (dvs. ingenting) under hemresan. Däremot fann jag en yttepytteliten rispa i bakre stötfångaren, mellan hjulhuset och dimbakljuset på vänstersidan efter ytterligare en tvättning.
Bild

Men eftersom denna minimala lilla repa upptäcktes först när hustrun kommit till sitt arbete, pågick den interna skaderegleringen hemma vid middagsbordet varje dag under ganska lång tid. 8) . (Denna skada ville jag inte kännas vid). Tråkigt nog är det numer än svårare att komma in bakom ratten på Santan. Inte för att jag svullnat utan för att hustrun gömmer nycklarna när hon går och lägger sig. :evil:

Dessutom frågade min exellenta mekaniker vid 9-tusenmilaservicen som gjordes veckan efter träffen, om jag visste att man kan ta av motorkåpan och faktiskt tvätta med lite vatten under den. :oops: Det visste jag inte sa jag, och åkte hem för att avlägsna ytterligare några kilo Falköpingsmylla. Han gladdes dock åt att någon faktiskt använde bilen på riktigt. :D

Nåja, nu har tiden gått lite och värmen har kommit på allvar, och repan har nästan blivit som en vän i familjen, den bara finns utan att man tänker särskilt mycket på det (eller kan det vara hustrun som tröttnat på att skälla på mig).
För det mesta försöker hustrun närma sig bilen från andra vinklar säger hon, men just hemmavid är det lite svårt, eftersom vår plats är längst ner i vänstra hörnet på parkeringen.

Personligen tycker jag att det är lite "macho" att ha en AWD med lite patina, men tyvärr är det (som i ett flertal familjer) INTE mitt sätt att se på saker och ting som är det allena rådande i familjen

Så, om någon kan hjälpa mig att få slut på hustruns (och grannarnas :evil: ) gliringar, tar jag gärna emot tips på om man ev. kan värma/spackla eller på annat sätt jämna till Santan.

Eller ska jag byta parkeringsplats?

(Ska försöka beställa en extra (hemlig) nyckel, så att jag kan komma till High Chaparrall i augusti) :mrgreen:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

7
(Ska försöka beställa en extra (hemlig) nyckel, så att jag kan komma till High Chaparrall i augusti) :mrgreen:[/quote]
Senast redigerad av Kattis den 16 jun 2006, 11:03, redigerad totalt 1 gånger.

8
(Ska försöka beställa en extra (hemlig) nyckel, så att jag kan komma till High Chaparrall i augusti) :mrgreen:[/quote]

Tack för berättelsen. Du är rolig du.
Själv hade jag gärna bytt med din fru. Här är det min man som har bilen hela veckan och jag på helgerna då och då.

MEN JAG HAR EGEN NYCKEL !! :lol: :P