Annons

Nytt för mig Tucson -05:a V6

1
Hej alla! Kanske började jag i fel "tråd". Skrev några rader i tråden "Tucson JM" och fick inte svar, så nu vill jag försöka igen.
Jag är nyligen ägare till en Tucson 2005 V6:a automat, sedan några månader. Bilen har gått ca 11000 mil och fn går den tyst, känns stark och allt fungerar bra. Har t o m hunnit dra husvagnen ca 20 mil och det gick över förväntan. Körde Saab 9-5:a innan och det gick men... Nu är det skillnad, husvagnen åker med lätt och känns inte mycket efter bilen. Jag blir lite ängslig då jag kan läsa i forumet om olika problem flera ägare haft och har. Nog finns det väl någon som är nöjd med bilen och kan berätta "hur bra den är"? snart ska de bakre stötdämparna bytas för att den högra läcker olja. Visserligen känns det inte att stötdämparen är dålig, men inför långresan på fredag den 4 juli, när vi åker till Skåne med bil och husvagn, är det bäst att ha det gjort. Det blir en riktig långtur och det känns lite sisodär med ovan bil. Efter det har vi en annan ännu längre resa med bilen och husvagnen, till Norrland har vi tänkt. Jag har räknat med ca 300 mil på 2 till tre veckor innan vi är hemma igen, puh. Men det känns också mycket spännande.

Ja, så har man kört alla de där milen. Jag är fortfarande väldigt nöjd men kan gnälla lite på bränsleförbrukningen, ca 1,8 l/milen med husvagnen efter. Det känns mycket eller vad säger ni som har mer erfarenhet? Jag har hunnit kolla tändstiften och har sådana där IR-tändstift av NGK-märket. Frågade på en bilfirma här hemma och de vill ha 284 kr/st... Oj, det sved... Jag har fått tips från Mekonomen och det blir något billigare. Tror ni att man kan byta dem själv? De som sitter in mot bilen verkar krångliga, så jag vet inte om jag kan själv. Finns det någon med erfarenhet så tar jag gärna emot råd och tips. Hej svejs solong.