Annons

Tut i luren från Västernorrland

1
Hejsan alla "Hyndor"!!

Köpte mig en Santa Fe -07 i torsdags och naturligtvis måste man ju då hänga med rätta gänget på nätet.

Som så många andra har jag ett lätt missljud från bakvagnen när jag kör långsamt över skarpa smågupp där hjulupphängningen inte hänger med. Misstänker att det är ett av standardfelen och någon bussning som måste bytas.

Värre är dock att förra ägaren har bytt väldigt många bromsklossar och att bilen "juckar" lätt vid inbromsning (speciellt tydligt i låg fart) så jag får nog byta bromsskivor eller bromsok ganska snart också.

Men lite fix måste man väl ha, även på en Santa Fe ;)
Santa Fe 2,2 CRDi Exclusive 5 -07
Qpax båge med 3x NBB Alpha
Eberspaecher Hydronic med fjärr
Annons

2
Hejåvälkommen Sebster! :D :D

Lycka till med bilen! Fick du möjligtvis 9-årsgaranti på bilen? Räcker dock bara upp till 14000 mil.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Ingen beg. garanti då jag köpte privat. Men visst var det lockande att köpa från en Hyundai-firma och plocka ut tre år till. Så här i efterhand kanske det hade varit trevligt då frugan kom hem med en lysande varningslampa för vatten i bränslefiltret.

Inga problem tänkte jag och gick ut och tömde filtret. Men ack lampan den lyser ändå så det är väl till att byta dräneringslocket/sensorn.

Det festliga var att när jag skulle åka till jobbet så gick bilen skit-illa och maxade 3000 rpm. När jag ryckte ur kontakten för vätskevarning på filtret fick den dock bra igen... Teknik på gott och ont antar jag.
Santa Fe 2,2 CRDi Exclusive 5 -07
Qpax båge med 3x NBB Alpha
Eberspaecher Hydronic med fjärr

4
Hej och mycket välkommen till Forumet, Sebster! :D :D
Grattis! Jag tror du gjort ett bra bilval - trots en och annan eventuell "fläck i protokollet" så här i början...! :D :D

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 ) :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re:

6
Sebster skrev:Ingen beg. garanti då jag köpte privat. Men visst var det lockande att köpa från en Hyundai-firma och plocka ut tre år till. Så här i efterhand kanske det hade varit trevligt då frugan kom hem med en lysande varningslampa för vatten i bränslefiltret.

Inga problem tänkte jag och gick ut och tömde filtret. Men ack lampan den lyser ändå så det är väl till att byta dräneringslocket/sensorn.

Det festliga var att när jag skulle åka till jobbet så gick bilen skit-illa och maxade 3000 rpm. När jag ryckte ur kontakten för vätskevarning på filtret fick den dock bra igen... Teknik på gott och ont antar jag.
När lampan varnar för vatten i filtret så går den in i säkert läge och du kan bara varva 3000rpm, detta är en säkerhets grej för att skydda motorn.

Om du inte kunnat avhjälpa detta med att dränera ur filtret så prova om lampan lyser med sensorn kopplad men ej monterad i filtret, lampan ska inte lysa då utan bara om du nuddar mot jord/karossen med toppen(skruvskallen). Lyser lampan hela tiden då är det fel på sensorn och bara att byta ut. dessa slits med tiden då det byts filter och dessa får stå ut med en del i och ur monteringar.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11